پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
امروزه بحث روشنایی باندهای فرودگاهی و راهنمایی خلبانان بر اساس اصول و قوائد خاص ، برای نشست و برخواست موفق در شرایط ناکافی بودن دید خلبان(نظیر پرواز در شب،پرواز در هوای مه آلود و غبارآلود ، …..)، از ضروریات یک پرواز ایمن و کارآمد محسوب می شود. بدین منظور ضرورت دارد تا ، آشنایی لازم با انواع چراغ های فرودگاهی،وجود داشته باشد. متن زیر، توضیحات لازم در این خصوص، با تاکید بر چراغ های بیکن و ران وی را ، ارایه می دهد.

شعار سال: امروزه بحث روشنایی باندهای فرودگاهی و راهنمایی خلبانان بر اساس اصول و قوائد خاص ، برای نشست و برخواست موفق در شرایط ناکافی بودن دید خلبان(نظیر پرواز در شب،پرواز در هوای مه آلود و غبارآلود ، …..)، از ضروریات یک پرواز ایمن و کارآمد محسوب می شود. بدین منظور ضرورت دارد تا ، آشنایی لازم با انواع چراغ های فرودگاهی،وجود داشته باشد. متن زیر، توضیحات لازم در این خصوص، با تاکید بر چراغ های بیکن و ران وی را ، ارایه می دهد.

بسیاری از فرودگاه ها دارای چراغی گردان به نام ” بیکن ” هستند ٬ این چراغ به خلبان کمک می کند تا در شب هم بتواند پرواز با دید (VFR) انجام دهد. این چراغ گردان ٬ از تا ۱۰ درجه بالای افق قابل دیدن است. معمولآ این چراغ از فاصله ۱۰ مایلی فرودگاه (بسته به وضعیت هوا ٬ قابل دید است) این چراغ در فرودگاه های غیر نظامی (به رنگ سفید و سبز) ،به طور متناوب ۲۴الی ۳۰ مرتبه در دقیقه چشمک می زند ولی در فرودگاههای نظامی به ازای هردو چراغ سفید چشمک زن٬ یک چراغ سبز چشمک می زند.


تمام فرودگاه ها دارای چراغ گردان بیکن نیستند٬ چنانچه علامت (*) بالای سمبل فرودگاه در نقشه های مسیر پروازی و علامت ستاره ای داخل دایره ای کوچک در نقشه های فرودگاهی دیده شود ٬ فرودگاه مربوطه دارای این چراغ است. این چراغ معمولآ از آغاز تاریکی هوا تا طلوع سپیده فعال می باشد. مدت زمان دقیق روشنایی آنها را راهنمای فرودگاهی جلد اول کتاب راه های هوایی جپسن و در کتاب هوانوردی هر کشور AIP قید شده است. ممکن است بعضی اوقات این چراغ بیکن در ساعاتی از روز که شرایط پروازی فرودگاه مناسب پرواز با دید نیست ، روشن شود.

باندهای که برای پرواز شب مجهز می شوند ٬ دارای سیستم روشنایی متفاوتی هستند که وضعیت و موقعیت باند را مشخص می کنند. مهمترین چراغ های فرودگاهی، چراغ های لبه باند است ٬ این چراغ ها سفید رنگ هستند و کنار باند و به فاصله ۲۰۰پا از همدیگر قرار گرفته اند . آنها مرز بین باند رابا قسمت های دیگر مشخص می کنند.

نوع دیگر چراغ های موجود در باند فرودگاه ، چراغ های RWY (چراغ ران وی) می باشند . این نوع چراغ ها عمومآ در فرودگاه های دنیا نسبت به شدت نوری که ساطع می کنند به سه دسته نور پایین ٬ نور متوسط و نور بالا تقسیم می شوند.

– "نوربالا” برای مشخص کردن باند از نقاط دورتر می باشد. ولی درتقرب نوع کوتاه ، بیشتر خلبان ها ترجیح می دهند نورهای پایین یا متوسط استفاده کنند. عمومآ مراقب پرواز در برج مراقبت ،تدابیر لازم را جهت تنظیم و روشن کردن این چراغ ها را به عمل می آورد. آنها بسته به شرایط محیطی و اینکه بخواهند کدام باند را فعال کنند٬ چراغ ها را روشن و تنظیم می کنند٬ زیراممکن است فقط یک باند فعال باشد.

عمومآ چراغ های دوسر باند دو طرفه هستند و رنگ آنهابستگی به این دارد که شما از کدام جهت برای تقرب و نشستن به سوی باند حرکت می کنید٬ درهمان سمت چراغ های سبز را می بینید و در انتهای باند چراغهای قرمز دیده می شود . چنانچه جهت معکوس باند را برای نشستن انتخاب کنیم٬چراغ های قرمز حالا سبز دیده می شود و چراغ های سبز ٬ بالعکس٬ قرمز دیده می شود. اگر آستانه باندی که جهت تقرب و نشستن مورد نظر است جابجا شود و جلوتر روی باند واقع شود ،از ابتدای باند چراغ های سبز رنگ تا محل جدیدی که آستانه جدید باند آغاز می شود امتداد می یابد.

چراغ های آبی رنگ برای مرز مسیر "تاکسی وی” یا مسیر خزش هواپیما و رمپ ها استفاده می شود. به جز در موارد اضطراری ، خطای محض است که خلبان در محل هایی که چراغ آبی مشاهده می کند٬ نشست و برخاست کند.

همانطور که مستحضر هستید باند فرودگاه و هلی پد یکی از حساس ترین نقاط از نظر ایمنی بوده و کوچکترین نقص و عدم کیفیت در این حوزه باعث وقوع حوادث جبران ناپذیر جانی و مالی خواهد شد. بنابراین استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه ای از سوی مجامع بین المللی برای این محصولات تبیین شده و بر نحوه ساخت و عملکرد آنها نظارت کامل دارند . از مهمترین این استانداردها می توان به ICAO Annex 14 و FAA اشاره کرد که همه محصولات به کار برده شده در باند فرودگاه و هلی پد می بایست از این قوانین تبعیت کرده و دارای گواهینامه تاییدیه عملکرد از این استانداردها باشند .

نمونه چراغ باند

نمونه طراحی و اجرای چراغ باند

نمونه طراحی چراغ باند واجرای سیستم ناوبری

انواع چراغ های روشنایی به دو دسته روشنایی فرودگاهی و روشنایی هلی پد تقسیم می شوند :

۱٫۱- چراغ های روشنایی فرودگاهی :
۱٫۱٫۱- approach
– approach centerline and cross Bar
– approach Barrette
– SFLS
– RTIL
– PAPI
– Beacon
۱٫۱٫۲- Runway
– Runway Threshold
– Runway End
– Runway Threshold/End
– Runway Wing Bar
– Runway Edge
– Runway Centerline
– Runway Touch down Zone
– Over Run
۱٫۱٫۳- Taxiway
– Taxiway Edge
– Taxiway Centerline
– Stop Bar
– Runway Guard
۱٫۱٫۴- Apron
– Aircraft stand maneuvering guidance lights
– Holding Position Light

۱٫۲- چراغ های روشنایی هلی پد Heliport
– TLOF Light
– FATO Light
– Approach light
– Heliport Papi (chapi)
– Wind Cone
– Aiming Point Light
– Landing Direction Light
– Flooding Light
– Radio Controller
– Heliport Beacon

علاوه بر این دو مورد، مابقی تقسیم بندی ها عبارتند از :
۱٫۳- Current Control , Transformers , Connectors
– CCR (Constant Current Regulator )
– Isolating Transformer
– Primary Connector
– Secondary Connector
– Selector Switch
– Current to Voltage Convertor
۱٫۴- Sign
– Distance marker
– Information Sign
– Mandatory Sign
۱٫۵- Mounting
– Deep Base (8″,12″)
– Shallow Base (8″,12″)
– Base Plate
– Elbow
– Tripod
– Breakable Coupling
۱٫۶- Obstruction
– Wind Cone
– Obstruction Light
۱٫۷- چراغ های قابل حمل فرودگاهی
– چراغ های قابل حمل سیمی
– چراغ های قابل حمل شارژی و کنترل از راه دور

برخی از خصوصیات ضروری و ترجیحی برای چراغ ها :
– چراغ ها بهتر است قابلیت اتصال به سیستم ILCMS را دارا باشند.
– چراغ ها در دو تیپ با لامپ تنگستنی و لامپ LED در بازار عرضه می شود، برای کاهش مصرف برق و هزینه ها، بهتر است انتخاب مبتنی بر LED باشد .
– تمام محصولات باید دارای گواهینامه ی FAA و ICAO باشند .
– ترجیحا محصولات بهتر است قابل استفاده در CAT I و CAT II و CAT III باند فرودگاه باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت پروازخبر، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:27460، www.airlinepress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین