پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
استاندار اصفهان با انتقاد از استقبال سرد دانشجویان در مراسم روز دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شاید دانشجویان خسته شده‌اند و یا قائل به نقش خود نیستند!

شعار سال: مراسم روز دانشجو روز گذشته با حضور محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان و ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

مراسمی که در بدو ورود، رؤیت کارت دانشجویی افراد برای حضور در مراسم الزامی بود و البته عدم حضور دانشجویان در آن جلوه‌نمایی می‌کرد. حضور تعداد کمی از دانشجویان در تالار شریعتی، حتی مورد انتقاد استاندار جدید اصفهان قرار گرفت و شاید دلیل آن را باید در بی‌رغبتی دانشجویان به ثمربخش بودن انتقادات جست‌وجو کرد.

مهرعلیزاده، استاندار اصفهان نیز در بخشی از صحبت‌های خود در مورد این استقبال سرد دانشجویان گفت: عدم استقبال دانشجویان از مراسم روز دانشجو یا به این علت است که با نیامدن خود می‌خواستند پیامی را به استاندار جدید بدهند که حرفی برای گفتن دارند؛ اما به دلیل شنیده نشدن نیامده‌اند و یا این که واقعاً خسته شده‌اند و قائل به نقش خود نیستند.

تنها ارتباط این مراسم با روز دانشجو، برگزاری آن توسط دانشجویان بود؛ چراکه مهمانان برنامه صرفاً به دفاع از عملکرد و اقدامات دولت در دوره چهار ساله اول پرداختند و در آن کمتر از مطالبات و دغدغه‌های دانشجویی سخن گفته شد.

تریبون آزاد برنامه نیز تنها برای خالی نبودن عریضه بود؛ چرا که تمام دانشجویان شرکت‌کننده در این تریبون دانشجویی، از طرفداران و جریان همسو با دولت بودند که بخشی از آن‌ها هر چند از دولت در خصوص چرایی انتخاب غلامی به عنوان وزیر علوم مطالبه داشتند؛ اما بخش دیگری نیز نه بیکاری و مشکلات اقتصادی برای تشکیل خانواده یا حتی مشکلات علمی دانشگاه بلکه رفع حصر سران فتنه را دغدغه بدنه دانشجویی عنوان کردند.

علیزاده در این مراسم: خوشحالم که اولین سخنرانی عمومی خود را پس از قبول استانداری اصفهان، در جمع دانشجویان و محیط دانشگاه برگزار می‌کنم.

وی با بیان این که این که روزی را با نام دانشجو در کشور نام نهاده‌اند به این علت است که نقش دانشجو در ایران جدی است، افزود: روز 16 آذر به پاسداشت شهادت سه دانشجوی ایرانی است که شاه در مقابل نیکسون و استکبار قربانی کرد؛ اما این یک مبدأ حرکتی شد که در این کشور جنبش دانشجویی رقم بخورد؛ دانشجو جایگاه خود را در شکل گرفتن حرکت‌های اجتماعی در کنار حرکت‌های علمی داشته باشد.

استاندار اصفهان با بیان این که بیش از هشت دهه است که همزمان با آغاز محیط دانشگاهی، جنبش دانشجویی در ایران شکل گرفت، گفت: مشاهده کردیم که در فرآیند شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت آن و در دفاع مقدس و در جبهه‌های حق علیه و باطل و دیگر عرصه‌ها، جنبش دانشجویی در شکل‌دهی و تنظیم حرکات نقش داشت.

وی با بیان اینکه جریان روشنفکری در جامعه ایرانی سیر مشخصی دارد، مطرح کرد: نقش شهید مطهری و شهید مفتح و مرحوم شریعتی و مرحوم بازرگان با حرکات ضد دیکتاتوری زمان شاه، بیانگر این است که دانشجو در کنار مسئولیت اصلی خود که تولید علم است؛ مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی دانشجو در زمان گذران دوران دانشجویی بر کسی پوشیده نیست.

مهرعلیزاده با بیان این که دوران دانشجویی دوران بلوغ فکری و سیاسی جوان است، خاطرنشان کرد: دانشجو در مدت زمان دانشجویی خود را برای ایفای نقش در اجتماع آماده می‌کند و کسی نمی‌تواند این نقش را کتمان کند و زمانی که واژه جنبش دانشجویی به کار برده می‌شود برخی را با اشتباه می‌اندازد.

وی با بیان این که در سنی که زمان سازندگی دانشجو است از دانشجو برای ساختن آینده توقع زیادی است، یادآوری کرد: این که دانشجو را تنها به مسائل علمی محدود کنیم و یا او را صرفاً فعال سیاسی بدانیم، صحیح نیست و رهبر انقلاب نیز در کنار تلاش علمی، دانشجویان را به کرسی‌های آزاداندیشی ترغیب می‌کنند.

استاندار اصفهان با انتقاد از عدم رغبت دانشجویان به مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: عدم استقبال دانشجویان از مراسم روز دانشجو یا به این علت است که دانشجویان با نیامدن می‌خواستند پیامی را به استاندار جدید بدهند که حرف برای گفتن دارند اما به دلیل شنیده نشدن نیامده‌اند و یا این که واقعاً خسته شده‌اند و قائل به نقش خود نیستند.

وی با بیان این که داشتن روحیه فعال دانشجو در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی و علمی خواسته همه ماست، ادامه داد: اصفهان و دانشجویان آن به این موضوع معروف هستند که در مسائل علمی موفق هستند و به خوبی در این زمینه پیش می‌روند و در ابعاد دیگر نیز باید سرآمد شوند.

مهرعلیزاده اذعان کرد: مردم و کار برای مردم باید محور اصلی باشد و کار برای مردم چه از لحاظ دینی و چه قانونی بر عهده مسئولان است و اگر فارغ از درگیری‌هایی که خسته‌کننده نیز شده است و باید محور را کار برای مردم قرار دهیم و نزدیک به 3 سال و نیم از دولت یازدهم صرف برجام و مذاکرات شد و ره‌آوردی برای ما بود اما برخی سعی کردند موضوع را خفیف جلوه دهند.

وی با بیان این که افرادی که دستی در مسائل اقتصادی دارند به خوبی معنای تحریم کشتیرانی را می‌دانند، عنوان کرد: زمانی همه کشورها علیه ما بودند اما امروز اتحادیه اروپا نیز پشت سر ایران ایستاده‌اند و در دنیا اگر بخواهند به کشوری ضربه وارد کنند این کار را می‌کنند و از پیش از انقلاب به کشور ما ضربه‌هایی زده‌اند و مردم ما هم چنان ایستاده‌اند.

استاندار اصفهان با بیان این که سازشی در کار نیست و بر سر حقوق خود ایستاده‌ایم و آن را به دنیا اثبات کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی از عملکرد رئیس جمهور دفاع می‌کنم و در این دوره چهار ساله تورم کنترل شد و نرخ بیکاری به نزدیکی 10 درصد رسیده است و با دست خالی و اتکا به توان داخلی، مشکلات اقتصادی مهار شد.

مهرعلیزاده با بیان این که با اتکا به منابع داخلی، باید تلاش کنیم، یادآور شد: کارشکنی‌ها در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید کنار گذاشته شود چرا که دود آن در چشم خودمان خواهد رفت و برای ایجاد کار، توسعه و اشتغال تمام نیروها را بسیج خواهم کرد.

وی در پایان گفت: به جوان‌گرایی و استفاده از بانوان اعتقاد دارم؛ چراکه بانوان که نیمی از جمعیت و نیمه اثرگذار جامعه هستند و از بعد سلامت و دقت نظر در جزیی‌ترین مسائل، خانم‌ها در بیشتر مواقع خود را بیش از آقایان نشان داده‌اند و دلیل ندارد که خانمی که تحصیل کرده است در خانه بنشیند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 19 آذر 96، کد مطلب: 651572، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین