پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
مثل هر موضوع دیگری، درباره بودجه سال 97 هم نظر واحدی در مجلس وجود ندارد. بودجه‌ای که رئیس جمهوری در نطق دیروز خود در مجلس آن را متفاوت‌ترین بودجه خواند. اشاره حسن روحانی به موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی برای اولین بار در کشور برمی‌گشت که برای سال 97 رو به انجام است. همین مسأله یعنی بودجه‌ریزی کشور بر اساس عملکرد دستگاه‌ها را شاید بتوان مهمترین محور موضعگیری‌های نمایندگان دانست. هر چند موضوعات دیگری هم برای بیان نظر موافقان و منتقدان بودجه 97 وجود داشت. اما نکته قابل توجه این بود که حتی منتقدان لایحه بودجه سال 97 هم در قسمت‌هایی از این بودجه حمایت کرده‌اند و این جدای از حمایت نمایندگانی است که موافق بودجه امسال هستند.

شعار سالمثل هر موضوع دیگری، درباره بودجه سال 97 هم نظر واحدی در مجلس وجود ندارد. بودجه‌ای که رئیس جمهوری در نطق دیروز خود در مجلس آن را متفاوت‌ترین بودجه خواند. اشاره حسن روحانی به موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی برای اولین بار در کشور برمی‌گشت که برای سال 97 رو به انجام است. همین مسأله یعنی بودجه‌ریزی کشور بر اساس عملکرد دستگاه‌ها را شاید بتوان مهمترین محور موضعگیری‌های نمایندگان دانست. هر چند موضوعات دیگری هم برای بیان نظر موافقان و منتقدان بودجه 97 وجود داشت. اما نکته قابل توجه این بود که حتی منتقدان لایحه بودجه سال 97 هم در قسمت‌هایی از این بودجه حمایت کرده‌اند و این جدای از حمایت نمایندگانی است که موافق بودجه امسال هستند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس این گونه لایحه بودجه 97 را در گفت‌وگو با «ایران» قضاوت کرد: «صحبت‌های آقای رئیس جمهوری نکات مثبت و مفید فراوانی داشت اما در مواردی هم همچنان برای نمایندگان و از جمله خود من جای سؤال است که لازم است این سؤال‌ها پاسخ داده شوند.» وی افزود: «از جمله اینکه نسبت بودجه با برنامه چندان واضح نیست و آقای روحانی هم این نسبت را تشریح نکرد. همچنین نحوه اجرای برنامه ششم را بدون اشاره گذاشت و در همین حال هم گزارشی از اجرای برنامه به مجلس ارائه نکرد که باید طبق قانون این اتفاق می‌افتاد.» به گفته حاجی‌بابایی «هر چند آقای روحانی درباره عدالت اجتماعی اشاراتی در سخنان خود داشتند اما موضوع عدالت برای کارکنان لشکری، کشوری و بازنشستگان خیلی خوب تشریح نشد. درباره شفافیت منابع و شفافیت مصارف صحبتی نشد و مثلاً برای ما هنوز جای سؤال است که تکلیف نجومی‌بگیران چه می‌شود.»
همچنین چهره دیگری که اظهاراتی انتقادی درباره لایحه بودجه سال 97 مطرح کرد، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود. او به «ایران» گفت: «به نظر من صحبت‌های آقای روحانی درباره بودجه 97 و لایحه‌ ای که تقدیم مجلس شد قدری بلندپروازانه بود. چرا که در واقع سر جمع درآمدها و مصارف ما در بودجه عدد ثابت و مشخصی است و فقط در ردیف‌ها می‌شود تغییراتی ایجاد کرد که آن هم گاه با سختی فراوان همراه است. اینکه در قالب این بودجه می‌شود اقداماتی انجام داد کاملاً درست است اما اینکه بگوییم همه وعده‌های آقای رئیس جمهوری و دولت ایشان با این بودجه قابل اجرا شدن است، حرف بسیار بزرگ و بلندپروازانه‌ای زده‌ایم که هنوز برای اجرای آن آمادگی لازم را نداریم.» به اعتقاد پورابراهیمی، «در صورتی که نگاه آقای روحانی به بودجه 97 منطبق با چیزی باشد که ما از ایشان شنیدیم، من شخصاً می‌توانم پیش‌بینی کنم که دولت دچار یک خطای راهبردی جدی شده است. اینکه فکر کنیم یک بودجه یک ساله می‌تواند وعده‌های رئیس جمهوری را محقق کند، دیدگاه درستی نیست و این بودجه و ظرفیت آن باید در حد خودشان دیده شوند. در واقع جای پاسخ دادن به آن وعده‌ها برنامه ششم توسعه است نه بودجه سالانه.»

با وجود همه این انتقادات اما به نظر می‌رسد بودجه 97 بیشتر از بودجه‌های سنوات قبل توانسته نمایندگان مجلس را راضی کند. چه آنکه همین نمایندگان منتقد در بخش‌های دیگری از سخنان خودشان به دفاع از دیگر زوایای لایحه بودجه پرداخته‌اند.
از جمله حمیدرضا حاجی بابایی به «ایران» می‌گوید که نسبت به عملیاتی شدن وعده‌های رئیس جمهوری در بودجه سال 97 خوشبین است و این هدفگذاری‌ها چیز دور از دسترس و نشدنی نیستند. یا محمدرضا پورابراهیمی به «ایران» گفته است: «ما از بودجه عملیاتی استقبال می‌کنیم و این مسیری است که باید می‌رفتیم و خوشحالیم که دولت دوازدهم در اولین سال فعالیتش اولین قدم‌ها را برای بودجه‌ریزی عملیاتی برداشت.» به اعتقاد وی «این کاملاً طبیعی است که دستگاه‌ها بر اساس صورت وضعیت‌های خودشان بودجه بگیرند، درست همان طور که برای طرح‌های عمرانی اول باید صورت وضعیت داده شود و بعد بودجه تحویل شود.»
پورابراهیمی به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند و آن مقاومت دستگاه‌های اجرایی در مقابل این شیوه بودجه‌ریزی است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم با اجرای این بودجه برخی از دستگاه‌ها احساس فشار می‌کنند و این فشار را هم نهایتاً به دولت و مجلس منتقل خواهند کرد. چرا که بودجه عملیاتی یعنی شفافیت در بودجه و دیگر دستگاه‌ها با این شیوه بودجه‌ریزی نمی‌توانند بیشتر از عملکرد و حق خودشان، بودجه بگیرند. من معتقدم که باید مجلس در این خصوص حمایت کاملی از دولت انجام دهد تا این دست فشارها به جایی نرسد و ما اولین قدم برای بودجه‌ریزی عملیاتی را قوی برداریم.»
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و از نمایندگان منتقد دولت هم معتقد است که «بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد نکته مثبت بودجه سال 97 است.» او به خانه ملت گفته است: «همچنین توجه به خانه‌دار شدن مردم و نوسازی بافت فرسوده از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.» عزت الله یوسفیان ملا، دیگر عضو کمیسیون برنامه وبودجه هم اعتقاد دارد که در لایحه بودجه 97 کشور نرخ دلار و نفت به واقعیت نزدیک است. او نیز به خانه ملت گفته است: «هیأت دولت دلار 3500 تومان و نفت 55 دلاری را برای بودجه سال 97 نهایی کرده است. اگر دولت نرخ دلار را 3 هزار تومان در نظر می‌گرفت بهتر بود اما وقتی دلار در بازار آزاد از مرز 4 هزار تومان گذشته است، تعیین نرخ دلار بین 3 هزار تومان تا 3500 تومان نرخ بسیار عاقلانه ای است.»

همچنین شهباز حسن پور، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به «ایران» گفت: «هر چند هنوز ابعاد مختلف بودجه مورد تدقیق نمایندگان قرار نگرفته است اما تا همین جای کار به نظر می‌رسد بودجه بهتری نسبت به سنوات قبلی به مجلس ارسال شده است.» وی معتقد است: «متأسفانه ما هر سال کسری بودجه داشتیم اما امسال آقای رئیس جمهوری بسیار امیدوارکننده صحبت کردند و مهم‌ترین سرفصل این امیدواری‌های ما هم بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور است که بر اساس قیمت تمام شده خدمات به دستگاه‌ها بودجه تعلق می‌گیرد. به نظر می‌رسد همین تحول و قدم یک اتفاق مثبت و یک گام بلند در اصلاح بودجه‌ریزی کشور است که از امسال کلید می‌خورد.» 
رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم جزوموافقان لایحه بودجه و بخصوص شیوه جدید بودجه نویسی است. او به «ایران» گفت که بودجه‌نویسی عملیاتی شفافیت و کارآمدی بیشتری را به دنبال خواهد آورد و جلو برخی بی نظمی‌ها یا مشخص نبودن عملکردها را می‌گیرد. به گفته این نماینده مجلس، شایسته است که مجلسی‌ها در تصویب لایحه ضمن ارائه نظرات کارشناسی خود با دولت همکاری کرده تا تجربه نوین بودجه‌نویسی تبدیل به قانون شود. سبحانی فر همچنین اظهار امیدواری کرد که ویژگی‌های مثبت شیوه جدید بودجه‌نویسی نتایج خوشایندی برای کشور در پی داشته باشد.

برش

جعفرزاده به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جدول شماره 17 از لایحه حذف شده است

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به جلسه صبح دیروز این فراکسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حذف جدول شماره ۱۷ از لایحه بودجه سال ۹۷ به نقل از عباس صالحی خبر داد و افزود که در لایحه بودجه سال آینده، بودجه مؤسسات فرهنگی زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. جدول شماره 17 قسمتی از لایحه بودجه است که در سال‌های اخیر مورد اعتراض و انتقادات زیادی قرار گرفته است. در این جدول چند ده مؤسسه و نهاد بدون ارتباط با دولت و در حالی که نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد، ردیف‌هایی از بودجه‌های عمومی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. سال گذشته در حالی که کمیسیون برنامه و بودجه این جدول را از لایحه بودجه سال 96 حذف کرده بود اما در نهایت با رایزنی برخی از نمایندگان این جدول به بودجه بازگشت و تبدیل به قانون شد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در همین رابطه به «ایلنا» گفته است: «متأسفانه در لوایح بودجه سال‌های قبل شاهد بودیم که دستگاه‌های فرهنگی با لفظ «کمک» بودجه می‌گرفتند و باتوجه به این‌که این مبالغ به‌عنوان «کمک» در اختیار این مؤسسات قرار می‌گرفت، عملاً امکان نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها نیز وجود نداشت.» وی همچنین افزوده است: «بعضاً حتی از بودجه‌هایی که به برخی از این مؤسسات اختصاص می‌یافت برای فعالیت‌های سیاسی نیز استفاده می‌شد.» در همین رابطه علیرضا محجوب، نماینده تهران به «ایران» گفت: «حذف جدول شماره 17 از قانون بودجه کار بسیار سختی است، چرا که مؤسساتی که در این جدول بودجه می‌گیرند دارای لابی، نفوذ و قدرت زیادی هستند و از همین عوامل هم به نفع خود در فصل بودجه استفاده می‌کنند.» وی با اشاره به حذف این جدول در سال گذشته و سپس اضافه نمودن مجدد آن توسط نمایندگان توضیح داد: «سال قبل هم یکی از مهم‌ترین دلایل بازگردانده شدن این جدول، فشارهایی بود که از طرف همین مؤسسات و نهادهایی که در جدول 17 بودجه می‌گیرند، وارد شد و امسال هم باید منتظر فشارهای مشابهی باشیم.» به گفته محجوب «بالاخره وقتی مؤسساتی بودجه‌های چند میلیاردی می‌گیرند و در عوض آن به هیچ جا هم پاسخگو نیستند طبیعی است که برای حفظ این بخش از بودجه تمام تلاش خود را بکنند و اینجا وظیفه نمایندگان است که منافع ملی را در نظر بگیرند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران، تاریخ انتشار ----، کدمطلب:242654، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین