پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
یک پژوهشگر آمریکایی اعلام کرد: ایران، چین و روسیه با ایجاد یک مثلث طلایی ،نظام برتری جوی آمریکا را به چالش کشیده اند.
شعارسال: «ویلیام انگدال» پژوهشگر دانشگاه پرینستون امریکا در مقاله ای در نشریه 'نیو ایسترن آوت لوک' که روز پنجشنبه در پایگاه اینترنتی روسی«اوراسیا» منتشر شده به اتحاد ایجاد شده میان ایران، روسیه و چین به عنوان مانع بزرگ در مسیر توسعه طلبی های آمریکا اشاره کرده است.

انگدال ابا اشاره به سفر اخیر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ایران، نوشت :دیدار رئیس جمهوری چین با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود، گواهی بر پیدایش «مثلث طلایی اوراسیا» بود که روسیه، چین و ایران رئوس آن را تشکیل می دهند. این کشورها از اتحاد با یکدیگر برای مقابله با امپریالیسم غرب هیچ ترسی ندارند.
پژوهشگر آمریکایی یادآوری کرد: طرح بزرگ چینی «جاده ابریشم جدید» برای نخستین بار در سال 2013 در 'آستانه' پایتخت قزاقستان رونمایی شد.
رئیس جمهوری چین سال گذشته در سفر به روسیه و دیدار با پوتین خاطرنشان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همگرایی با طرح جاده ابریشم جدید تلاش می کند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سال پیش تاسیس شده و از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان و قزاقستان تشکیل شده است.
انگدال افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کارایی بالایی برخوردار است و منافع اقتصادی و سیاسی بزرگی برای کشورهای عضو آن و سایر کشورها دربر دارد.
نویسنده مقاله سپس به اغاز شکوفایی ایران و دورنمای توسعه این کشور و منفعت هایی که ممکن است در پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مثلث طلایی اوراسیایی (روسیه، چین و ایران) به دست آورد اشاره کرده است.
وی افزود: بسیاری بر این باورند که ایران پس از لغو تحریم ها یکی از سربازان پیاده در بازی های ژئوپلیتیک واشنگتن خواهد بود و این وضعیت رضایت دولت اوباما را جلب می کند.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون امریکا نوشت: اما قرائن موجود نشان می دهد این چنین نخواهد بود و ایران برای دفاع از استقلال و حق حاکمیت خود همانند روسیه و چین آمادگی دارد.
وی با اشاره به دستگیری اخیر 10 تفنگدار دریایی امریکا و توقیف دو قایق گشتی ناوگان امریکا در ابهای ایران نوشت: اشتون کارت وزیر دفاع امریکا اذعان کرد که قایق های نظامی در ابهای ایران دچار نقص فنی شده و از کار افتاد و این واقعه حاکی از دستیابی ایران به سیستم های الکترونی پیچیده است که می تواند در تجهیزات ناوبری دشمن اخلال ایجاد کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد :همکاری ایران با روسیه و سوریه می تواند در مبارزه با داعش نقش مهمی داشته باشد زیرا توانمندی نظامی ایران با آنچه که در سال های دهه 80 میلادی و جنگ با عراق داشت غیرقابل مقایسه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ پنجشنبه 15 بهمن 1394، کد مطلب: 81949062 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین