پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۹۸۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
قلعه تاریخی و زیبای «حصار مهتر» در روستایی به همین نام وجود دارد، که به دلیل بی توجهی مسئولان و وجود معارضان حال خوبی ندارد.

شعار سال: استان تهران با مساحتی حدود ۱۳ هزار کیلومتر مربع، حدود ۷۵۰ روستا دارد که اکثر آن ها محیط هایی آرام،دیدنی و مناسب برای حضور گردشگران هستند، مزیت اصلی این روستاها نزدیکی آن ها به پایتخت است. روستاهای استان تهران از تنوع آب و هوایی برخوردار هستند و می توان انواع روستاهای کوهستانی، کویری و ... را در این استان یافت و گوشه دنجی برای گذراندن تعطیلات پایان هفته، دست و پا کرد.

بسیاری از روستاهای استان تهران هدف گردشگری بوده و بسیاری دیگر با دارا بودن اماکن تاریخی و سنتی جذابیت های خاص خود را دارند.

حصار مهتر، یکی از این روستاها است، که در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری جنوب غربی پایتخت قرار داشته و تپه تاریخی و باستانی را در خود جای داده، که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد نمونه‌ای ارزشمند از فرهنگ اصیل گذشته است.

این تپه نشانی از اصالتمردمان دشت رباط کریم از گذشته‌های دور تاکنون است، اما این تنها چیزی نیست که می تواند انگیزه حضور گردشگران در روستای کهن و زیبای «حصار مهتر» شود، قلعه «حصار مهتر» نیز از ابنیه ای است، که می تواند از منابع جذب گردشگر باشد، اما متاسفانه این قلعه شامل کم لطفی هایی شده است.

ابنیه داخل قلعه هنوز سالم و قابل بازدید است و دیواره این قلعه مستطیلی شکل با خِشت و گِل ساخته شده و برج هایی نیز در این قلعه دیده می شود، که کاربردهایی برای تامین امنیت قلعه داشته است.

وجود معارضانی برای قلعه «حصار مهتر» کار را به جایی رسانده که می توان گفت حال قلعه حصار مهتر خوب نیست و اگر همین وضع ادامه یابد، در نهایت شاهد تخریب این قلعه خواهیم بود.

در حال حاضر نیز می توان آثار تخریب را در این قلعه حس کرد.

قلعه «حصار مهتر» هنوز در فهرست آثار تاریخی شهرستان رباط کریم به ثبت نرسیدهاست

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های رباط کریم و بهارستان در گفت وگو باخبرنگار مهر، در خصوص قلعه زیبا و تاریخی «حصار مهتر» اظهار داشت: این قلعه در دوران قاجار و شاید قبل تر بنا شده است.

حمید کریمی اظهار داشت: از آنجایی که هنوز این قلعه در فهرست آثار تاریخی این شهرستان ثبت نشده است به همین خاطر به لحاظ قانونی ما نمی توانیم مرمت و بازسازی آن را آغاز کنیم.

وی با تاکید بر این که هم اکنون این قلعه در مسیر ثبت آثار ملی قرار دارد، افزود: بعد از ثبت این اثر، در قدم دوم می بایست معارضان این قلعه شناسایی و کار تملک اراضی آغاز شود.

متولیمیراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های رباط کریم و بهارستان قلعه حصار مهتررا اثری ارزشمند و تاریخی خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از بنای این قلعه به مرور زمان تخریب شده است، اما با این حال اداره میراث فرهنگی نقشه های بازسازی مجدد این قلعه را توسط کارشناسان امر تهیه کرده است.

به گفته این مسئول، فقط در صورتیمی توانبرای بازسازی این اثر تاریخی ردیف اعتبار تعریف کرد که در فهرست آثار تاریخی ملی قرار بگیرد در غیر این صورت تا آن زمان هیچ اقدامی برای احیا نمی توان انجام داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان های رباط کریم و بهارستانتاکید کرد: احیای مجدد راه ابریشم در منطقه رباط کریم یکی از بزرگترین طرح هایی است که هم اکنون در حال بررسی است و در صورت تحقق این مهم، آثاری مانند قلعه حصار مهتر و دیگر آثار باستانی منطقه، با حضور بیش از پیش گردشگران مواجه خواهند شد و باید آمادگی لازم برای پذیرفتن این عزیزان را داشته باشیم و آثار باستانی خود را آماده کنیم.

به هر تقدیر، مسئولان استانی و نیز شهرستان رباط کریم باید تلاش و فعالیت لازم را برای حفظ و مرمت آثار باستانی نظیر قلعه حصار مهتر داشته و از ظرفیت های گردشگری موجود برای جذب گردشگر بهره برداری کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22آذر 96، کدمطلب:4167205، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین