پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
رئیس سازمان چای کشور از احیای چهار هزار هکتار باغ چای در کشور خبر داد و گفت: سرانه مصرف چای هر نفر در کشور ۱٫۵ کیلو گرم است.

شعار سال: محمدولی روزبهان در جمع خبرنگاران گیلان در محل سازمان چای مستقر در این شهرستان با اشاره به فعالیت این سازمان اظهار کرد: چای محصول مهم برای کشور است.

وی با بیان اینکه بحث اقتصاد در کشور مهم است، افزود: سرانه مصرف چای در کشور یک‌کیلو و نیم بوده که به ۱۱۰ هزار تن می‌رسد و درآمد ۱۰۰ هزار خانوار گیلان و مازندران در حوزه چای است.

بدترین سال‌های وضعیت صنعت چای

رئیس سازمان چای کشور بدترین سال‌های وضعیت صنعت چای را در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از وضعیت صنعت چای به دلیل خشکسالی به ویژه در سال ۹۳ بود و در سفر رئیس جمهور به گیلان سه مشکل از جمله چای مطرح شد که نیاز به برنامه‌های حمایتی در این صنعت داشت.

وی با بیان اینکه با حمایت‌های به وجود آمده اکنون رکورد تولید برگ سبز چای در سال ۹۵ به ۱۳۰ هزار تن رسیده است، تصریح کرد: در سال ۹۳ مبلغ درآمد چای ۸۹ میلیارد تومان بود که سال گذشته این رقم به بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان رسیده و به ۲۸ درصد خودکفایی در صنعت چای دست یافتیم.

روزبهان بازگشت روحیه نشاط و اعتماد مصرف کننده داخلی در بحث صنعت چای را دلیل افزایش تولید و خودکفایی در تولید این محصول دانست و گفت: در سال ۹۴ مقدار تولید چای ۳۳ درصد بود که این میزان در سال گذشته به ۶۰ درصد تولید در چای رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ تولید چای خشک ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن بود، بیان کرد: تمام این میزان چای به فروش نرفت و سه هزار تن باقی ماند اما سال گذشته ۳۱ هزار و ۴۰۰ تن چای خشک تولید کردیم که توانستیم ۹۰ درصد این محصول را به فروش برسانیم و ۲۵ هزار تن فروختیم و قیمت آن نیز افت نداشته است.

رئیس سازمان چای کشور با پیش‌بینی وضعیت رو به رشد صنعت چای افزود: در صنعت چای به نقشه‌ای رسیدیم که تصمیم‌های لحظه‌ای نگیریم و با حمایت مستمر مالی و کنترل قاچاق و ارتقای بهره‌وری این صنعت را جلو ببریم و آینده چای روشن است.

وی از احیای چهار هزار هکتار باغ‌های چای در کشور خبر داد و گفت: در مرداد سال گذشته اعتبار ۱۰۰ درصد خرید برگ سبز چای را اخذ کردیم و ۱۵۰ میلیارد تومان برای خرید برگ سبز پول گرفتیم که از بودجه مصوب بیشتر بود.

روزبهان با تصریح بر اینکه در صنعت چای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: وام‌های‌ مناسب و جدید در اختیار کشاورزان و کارخانه‌داران قرار گرفت و شش میلیون تن وام احیا به چایکاران داده شده و وضعیت این صنعت بهبود یافته است.

وی درباره چای سنواتی متذکر شد: پس از سال ۸۹ چای سنواتی نداشتیم و سه هزار تن چای سنواتی بود که چون سه سال از تولید گذشته بود قابلیت مصرف نداشت و باید صرف مصارف صنعتی می‌شد.

رئیس سازمان چای کشور تولید چای را سالم و ارگانیک دانست و یادآور شد: در باغ‌های چای از سم استفاده نمی‌شود و تاکنون با هیچ نوع تغییر کاربری در باغ‌های چای موافقت نکردم و مقدار باغ چای به ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

وی خرید تضمینی را از برنامه‌های حمایتی سازمان چای ذکر کرد و گفت: هفته نخست اردیبهشت امسال برداشت برگ سبز چای آغاز می‌شود و دولت ۶۰ درصد به برگ سبز چای یارانه پرداخت می‌کند و مانند سال گذشته بسته‌های حمایتی نظیر آبیاری تحت فشار را در برنامه دارد و قیمت تضمینی برگ سبز چای هفت درصد افزایش یافته است.

روزبهان درباره واردات چای بیان کرد: سالانه ۱۱۰ هزار تن نیاز مصرف چای کشور بوده و با توجه به اینکه به جز در گیلان و مازندران در دیگر نقاط کشور چای محصول نمی‌دهد، نیاز بود ۸۰ هزار تن چای وارد شود که واردات ۵۰ هزار تن رسمی و ۳۰ هزار تن غیررسمی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری گیل نگاه، تاریخ انتشار ۲۶ فروردین 96، کد مطلب: 106355، www.gilnegah.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین