پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
دادستان کل کشور گفت: حوزه علمیه قم باید به صورت جدی با جریان‌های انحرافی مبارزه کند و این مبارزه باید علمی و فکری‌ باشد، چراکه گروه‌های مختلف در قم و شهرهای دیگر فعالیت می‌کنند.

شعارسال : به گزارشی از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری پیش از ظهر امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت از اساتید حوزه به عنوان سنگربانان ارزش‌های الهی در جامعه نام برد و اظهار کرد: این افراد با اندیشه، تفکر، قلم و تربیت طلاب مسیرهای نفوذ شیطان را مسدود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صیانت از نهاد روحانیت نیازمند اقداماتی در درون حوزه توسط مراکز پژوهشی و بزرگان است، اضافه کرد: در بخش دیگری صیانت از نهاد روحانیت با توجه به مقررات و قوانین نظام اسلامی در قالب خاصی دنبال می‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: دادگاه ویژه روحانیت در مقام دفاع بی‌جهت از جایگاه روحانیت نیست در حالی که برخی با نگاه‌های نادرست خود تصور می‌کنند دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت برای بی‌توجهی نسبت به تخلفات روحانیون است هر چند امکان دارد در روش و حکم دچار اشتباه و اشکال نیز باشیم اما مسیر کلی به خوبی مشخص است.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست تلاش می‌کنیم تا با صلح و سازش پرونده‌ها را کاهش دهیم، یادآور شد: به دنبال این نیستیم که بخواهیم برای هر فردی که وارد دادسرا می‌شود پرونده قضایی تشکیل دهیم؛ در دادگاه‌ها نیز سعی می‌کنیم تا به صلح و سازش افراد برسیم.

منتظری با تأکید بر اینکه از قضات برجسته در دادگاه ویژه روحانیت استفاده می‌شود، عنوان کرد: آرا و احکام را به صورت خصوصی به افراد ارائه می‌کنیم و افراد می‌توانند نسبت به استفاده از وکیل‌های مشخصی که در دادگاه ویژه روحانیت فعالیت دارند اقدام کنند.

وی هدف اصلی دادگاه ویژه روحانیت را صیانت از جایگاه روحانیت دانست و ادامه داد: وظایف حوزه و دادگاه ویژه روحانیت زمانی می‌تواند مطلوب‌تر به نتیجه برسد که تعامل ویژه‌ای میان این دو مجموعه وجود داشته باشد، اگر این دو مجموعه بخواهند جدا از یکدیگر کار کنند نتیجه‌ای محقق نمی‌شود.

دادستان کل کشور اضافه کرد: دادگاه ویژه روحانیت باید به صورت مستقیم زیر نظر رهبری باشد چراکه حوزه علمیه و روحانیت از ابتدای تشکیل تا به کنون استقلال خود را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه حفظ کرده است و امام خمینی (ره) نیز تأکید داشتند این سرمایه در مورد رسیدگی به تخلفات روحانیون نیز حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه باید با شناسایی آسیب‌ها و توجه به آنها از درون خود را حفظ کنند، مطرح کرد: از بیرون نیز آسیب‌های جدی را متوجه حوزه‌های علمیه می‌بینیم که به دنبال تشریح و بیان جزییات آنها نیستیم اما پرونده‌هایی در قم و شهرستان‌های دیگر وجود دارد که نشان می‌دهد یک حرکت حساب شده با برنامه‌ریزی دقیق اتاق فکرها در حال نفوذ میان روحانیون است.

منتظری با بیان اینکه خطر جریان‌های انحرافی روحانیت را تهدید می‌کند، گفت: اکنون حوزه علمیه قم باید به صورت جدی با جریان‌های انحرافی مبارزه کند و این مبارزه باید علمی و فکری‌ باشد چراکه گروه‌های مختلف در قم و شهرهای دیگر فعالیت می‌کنند و در حال نفوذ هستند که باید مراقب آنها باشیم.

وی یادآور شد: یکی از جریان‌های دیگر استفاده از فضای مجازی است که حوزه را مورد تهدید قرار می‌دهد،‌ نمی‌توانیم مصادیق آسیب‌هایی که در این فضا مورد توجه طلاب است را تشریح کنیم اما همان‌طور که فضای مجازی بدون کنترل در جامعه یک تهدید جدی است برای طلاب جوان نیز یک آسیب جدی است.

منتظری با تأکید بر اینکه مسؤولانباید به دنبال رفع مشکلات فضای مجازی باشند، اظهار کرد: باید از فناوری‌های روز بیشترین استفاده را داشته باشیم به همین علت رهبری نسبت به مدیریت این فضا تأکید دارند امامسؤولانامر و دست‌اندرکاران کوتاهی می‌کنند.

وی به سخنان رئیس جمهور در همایش حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: اینکه گفته شده دستگاه‌های مختلفی به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌گویند باید بزرگراه را ببندیم، چون یک راننده تخلف کرده است، مغالطه است چراکه هیچ کس به دنبال چنین مسئله‌ای نیست و ما به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی نیستیم و نباید در این زمینه مغالطه شود.

منتظری ادامه داد: فضای مجازی بزرگراه است اما آیا اجازه می‌دهیم در این بزرگراه بدون نظارت، رانندگان بدون پلاک رانندگی کنند، دوربین‌های بزرگراه برای این است که اجازه ندهیم تخلف صورت گیرد، در شبکه‌های اجتماعی که پدر و مادر آنها مشخص نیست باید مراقب باشیم تا شبکه‌های بی‌هویت و وابسته به بیگانگان فعالیت نکنند.

دادستان کل کشور گفت: همان‌طور که هر فردی باید در کشور شناسنامه داشته باشد و هویت آن مشخص شود چرا باید اجازه دهیم در فضای مجازی که در اخلاق، اقتصاد و فرهنگ مردم اثرگذار است، افراد بی‌هویت، شبکه‌ها و جریان‌های بدون شناسنامه فعالیت کنند؛ ما می‌گوییم اجازه دهید این شبکه‌ها و کانال‌ها که به دنبال تغذیه فکری و تهیه خوراک جامعه هستند هویت داشته باشند، چراکه اعتقاد به شفاف‌سازی داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 30 آذر 1396، کدخبر: 13960930000440، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین