* کدام اپراتور ضرر میکند؟
از سال 93 تاکنون وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای سرو سامان دادن به بازار تلفنهمراه و ایجاد رقابت بیشتر بین بازیگران این عرصه برنامهها و سیاستگذاریهای گوناگونی را پیادهسازی کرده یا در دست بهرهبرداری دارد. ایجاد رومینگ ملی نخستین گام در این حوزه به شمار میرفت که فاز نهایی آن در تیر ماه سال گذشته راهاندازی شد. این طرح براساس اظهارات مقامات وزارت ارتباطات در مراسم راهاندازی آن، مقدمهای برای اجرای طرح ترابردپذیری شمارههای تلفنهمراه در کشور عنوان شد. گامهای اولیه برای اجرای طرح ترابردپذیری شمارههای تلفنهمراه نیز در ابتدای شهریور ماه سال جاری برداشته شد. همزمان با هفته دولت تفاهمنامه اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان این وزارتخانه و مدیران این اپراتورها منعقد شد. همچنین پیشبینی شده است از ۲۲ بهمن ماه امسال نیز فاز آزمایشی این طرح به بهرهبرداری برسد و در نهایت طرح به صورت کامل در بهار سال آینده بهرهبرداری خواهد شد.
براساس نظرسنجی سایت «سیتنا» غالب بودن همراه اول و اینکه احتمالاً تعداد زیادی از مشترکان این اپراتور تاکنون اپراتور دیگری را امتحان نکردهاند، باعث میشود که حدود 40 درصد از مشترکان این اپراتور ترجیحدهند اپراتور دیگری را امتحان کنند و البته 13 درصد از مشترکان دو اپراتور دیگر نیز تمایل به حضور در همراه اول دارند.
در همین حال 19 درصد از مشترکان ایرانسل و تنها 5 درصد از مشترکان رایتل تمایل دارند اپراتور دیگری را امتحان کنند و البته 26 درصد مشترکان دو اپراتور دیگر تمایل به حضور در ایرانسل و 25 درصد مشترکان همراه اول و ایرانسل نیز تمایل دارند خدمات رایتل را امتحان کنند. از جمله مزیتهای خدمات اپراتورهای همراه برای کاربرانشان در قدم اول شاید شمارههایشان باشد. شمارههایی که سالهاست کاربران در اختیار دارند و افراد از این طریق با آنها ارتباط برقرار میکنند. در این بین برگ برنده با توجه به سابقه حضور در بازار، در اختیار همراه اول است و بدون شک شمارههای این اپراتور یک ثروت برایش محسوب میشود. برای تصدیق این ادعا نیز کافی است نگاهی به آگهی روزنامهها یا بازار سیاه شمارههای تلفن با کدهای همراه اول داشته باشیم که با رقمهای میلیون تومانی به فروش میرسند. در واقع با وجود حضور دو اپراتور همراه دیگر و شکست انحصار ارائه خدمات در این حوزه، هنوز هم بازار سیاه فروش شمارههای رند و غیر رند همراه اول ادامه دارد.
* همراه اول: جای نگرانی نیست
همراه اول در ابتدای
مطرح شدن طرح ترابردپذیری شماره همراه مخالفت خودش را با این طرح به صورت غیر
علنی به وزارت ارتباطات عنوان کرده بود و حتی سال گذشته و در مراسم بهرهبرداری از
طرح رومینگ ملی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به کمکاریهای
این اپراتور برای اجرای چنین طرحهایی انتقادهایی مطرح کرد. اما حالا و با گذشت
یک سال مدیران این شرکت معتقدند که اجرای ترابردپذیری شماره همراه برایشان سودهایی
به همراه دارد. همچنین آنها بر این باورند که شبکه همراه اول یک شبکه پایدار و به
روز است و به همین خاطر نگران از دست دادن مشترکانش با اجرای طرح ترابردپذیری
نیستند. وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول در حاشیه برگزاری نمایشگاه تلهکام 2015 و
در گفتوگو با روزنامه ایران، اعلام کرد که انتشار نظرسنجیها در خصوص برنده و
بازنده طرح ترابردپذیری شماره، تنها ظاهر این اتفاق را نشان میدهد و با اجرای
این طرح همه چیز کاملاً فرق خواهد کرد.
وی در ادامه میگوید: «همراه اول در حال
حاضر علاوه بر مزیتی مانند داشتن کدهایی که برای کاربران ارزشمند است، یک برگ
برنده دیگر یعنی پوشش شبکهای بالا را در اختیار دارد. به طوری که در حال حاضر
بعد از اجرای طرح رومینگ ملی نزدیک به 800هزار مشترک ایرانسل و رایتل از شبکه
همراه اول استفاده میکنند».
وی با اشاره به نکات مثبت طرح ترابردپذیری برای این اپراتور به «ایران» میگوید: «شبکه همراه اول در حال حاضر به دلیل توسعه و به روزرسانی یکی از جوانترین شبکههای همراه در کشور را در اختیار دارد که عمرش به یک سال میرسد. یعنی همراه اول از چندسال قبل و با پیشبینی به وجود آمدن این شرایط، سرمایهگذاری زیادی روی توسعه شبکه و بهبود کیفیت خدمات خود کرد تا با این کار، سرمایه اصلی خود یعنی کاربرانش را از دست ندهد».
صدوقی تأکید میکند: کوچ کاربران به شبکههای دیگر اپراتورهای همراه، برای دریافت خدمات بهتر موضوعی کاملاً طبیعی است ولی وی با اطمینان اعلام میکند که اگر هم کاربران همراه اول برای کسب تجربه به سمت اپراتورهای دیگر بروند، بعد از مدتی متوجه خواهند شد که خدماتی که در ابتدا از اپراتورشان دریافت میکردند، مناسبتر بوده و بنابراین به شبکه خود باز میگردند.
* طرحی برای افزایش کیفیت خدمات
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هدف خود از اجرای طرح ترابردپذیری شماره را ایجاد رقابت و تلاش اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات با کیفیت اعلام میکند.
صادق عباسیشاهکوه، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه این سازمان، در گفتوگو با روزنامه ایران در این خصوص میگوید: «ترابردپذیری یک آزادی عمل به کاربران تلفنهمراه در کشور میدهد تا براساس نیاز خود اما با حفظ شماره تلفن همراه، از خدمات اپراتور تلفنهمراه دیگر در کشور استفاده کنند. همچنین وزارت ارتباطات با اجرای این طرح به دنبال ارائه خدمات ارزانتر و باکیفیتتر به کاربران ایرانی است.» او در پاسخ به این سؤال «ایران» که اجرای این طرح به نفع کدام اپراتور است، تأکید کرد که در دنیا متداول است کاربران بعد از پیادهسازی ترابردپذیری شماره، از اپراتورهای قدیمی خود به سمت اپراتورهای جدیدتر کوچ میکنند. همچنین نظرسنجیهای داخلی کشور در این خصوص نیز نشان میدهد که بیشتر کاربران همراه اول به سمت دیگر اپراتورهای همراه کشور خواهند رفت اما این نظر سنجیها براساس وضعیت فعلی اپراتور اول صورت میگیرد و ممکن است در زمان اجرای این طرح همه چیز تغییر کند. به باور وی انتشار چنین نظرسنجیهایی میتواند به اپراتور اول کمک کند بیشتر روی توسعه شبکه همراه خود تمرکز و تصمیمات بهتری در این خصوص اتخاذ کند و این همان چیزی است که رگولاتوری به دنبال آن است. به هرحال طبق آخرین اخبار بهمن ماه زمان نصب سیستمهای طرح ترابردپذیری در کشور است و باید منتظر ماند و دید که اپراتورهای فعال کشور برای نگاه داشتن مشترکان خود چه تمهیداتی را در نظر خواهند گرفت.
با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6040 ، چهارشنبه 8 مهر 1394، صفحه19