پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۰۹۱۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
صنعت بیمه ایران در طول دولت یازدهم و دوازدهم، پیشرفت محسوسی نداشته و با اینکه در زمینه‌ حقوق‌های نجومی و تسهیلات نجومی حاشیه های فراوانی داشت که منجر به استعفای رییس کل وقت بیمه مرکزی شد اما در مجموع از کم‌رونق‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.

شعار سال: صنعت بیمه ایران در طول دولت یازدهم و دوازدهم، پیشرفت محسوسی نداشته و با اینکه در زمینه‌ حقوق‌های نجومی و تسهیلات نجومی حاشیه‌های فراوانی داشت که منجر به استعفای رییس‌کل وقت بیمه مرکزی شد اما در مجموع از کم‌رونق‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.
وجود مدیران ناکارآمدی که به شدت سنتی بوده یا اینکه با لابی های سیاسی به پست های مهم در شرکت‌های بزرگ بیمه رسیده‌اند از مهم‌ترین دلایل ضعف و عدم پیشرفت صنعت بیمه در چهار سال گذشته است. بررسی کارنامه بعضی از این مدیران نشان می‌دهد که اغلب در دوره دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و از طریق لابی‌های سیاسی و همچنین هم‌محلی و همشهری بودن با مدیران ارشد دولت وقت به قدرت رسیده و کارنامه درخشانی در مدیریت صنعت بیمه کشور نداشته‌اند.
حالا به نظر می‌رسد یکی از این مدیران که توانسته بود با ادامه لابی‌های خود در دولت یازدهم هم همراه شود به پایان روزهای خوشش نزدیک می‌شود رضا جعفری است. بیمه مرکزی با فراخوان بازگشت به کار رضا جعفری که از سه سال پیش عضو هیات‌مدیره بیمه دانا شده است، قصد دارد افرادی را که با لابی‌گری در جای جای صنعت بیمه نفوذ کرده‌اند را سر و سامان ببخشد.
طبق اسنادی که در روزهای اخیر در برخی رسانه های کشور منتشر شده است، بیمه مرکزی از رضا جعفری خواسته است با توجه به پایان ماموریتش در بیمه دانا در تاریخ 12 آذرماه، جهت «تعیین تکلیف« وضعیت کاری خود به بیمه مرکزی مراجعه کند که ظاهرا او تا کنون این کار را نکرده است چون بیمه مرکزی در تاریخ 11 بهمن‌ماه هم برای او نامه پیگیری ارسال کرده است.
رضا جعفری همراه با محمد کریمی ـ که در اواسط سال 1390 به ریاست کلی بیمه مرکزی رسید ـ به بیمه این نهاد آمد و ابتدا به عنوان مشاور به فعالیت پرداخت. جعفری که پیش از آن مدیر بیمه ایران در استان گلستان بود به دلیل هم‌محلی بودن با کریمی به بیمه مرکزی آمد و پس از مدتی، به مدیرعاملی صندوق تامین خسارت‌های بدنی هم رسید اما در اواخر دولت احمدینژاد، اختلافات بین کریمی و جعفری بالا گرفت که کریمی جای خود در بیمه مرکزی را به محمدابراهیم امین داد اما جعفری تا اوایل سال 93 در صندوق تامین خسارتهای بدنی باقی ماند. سپس جعفری مدتی را مجددا به عنوان مشاور رییس کل به بیمه مرکزی بازگشت و اندکی بعد با رایزنی‌های گسترده به عنوان عضو هیات‌مدیره بیمه دانا معرفی شد. حدود 17 ماه پیش در گزارشی اعلام شد که رضا جعفری در حالی که ارتباط کاری‌اش به طور مستقیم با بیمه مرکزی قطع شده، اما بهره‌مندی از وام‌های چند میلیارد ریالی کم‌بهره و بدون سود بیمه مرکزی را رها نکرده است. وی چند سال‌پیش، حدود چهار میلیارد ریال انواع وام‌های بی‌بهره و کم‌بهره از بیمه مرکزی اخذ کرده و این در حالی‌ست که شرایط حداقلی بازپرداخت وام‌های وی، گواه سوءاستفاده از منابع بیت‌المال و بی‌عدالتی محض است. البته این وام‌ها به طور مستقیم از منابع بیت‌المال پرداخت شده بود و بدون در نظر گرفتن وام‌های احتمالی کم‌بهره است که وی در دوره مشاوری رییس‌کل بیمه مرکزی و مدیرعاملی صندوق تامین خسارت‌های بدنی از سیستم بانکی اخذ کرده بود. همچنین واگذاری یک باب خانه با رقمی بسیار کمتر از قیمت واقعی، یکی دیگر از مسائل دوران مدیریتی او در صندوق تامین خسارت‌های بدنی و بیمه مرکزی بوده که البته پرونده این اقدامات در برخی نهادهای نظارتی، تحت بررسی است.
با این حال به نظر می‌رسد بیمه مرکزی با بازگرداندن او به این نهاد قصد دارد تا اصلاحاتی را در سطح هیات‌مدیره‌های شرکت‌های بیمه اعمال کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 17 بهمن 96، کد مطلب: 2111591: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
وقتی در یک حوضه کار رو به کاردان نسپاریم هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین