پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی غیر شفاف بودن خط و ربط پیام‌رسان‌ها و نامشخص‌بودن صاحبان و مدیران آنها را یکی از مهمترین دلایل برای بی‌اعتمادی به این فرایند عنوان کرد. در همین راستا حمیده زرآبادی نماینده قزوین نیز اعلام کرد که هنوز گزارشی از مالکان پیام رسان‌ها به مجلس ارائه نشده است.

شعار سالفیلتر تلگرام سرآغاز مسیری در کشور شد که نام پیام‌رسان‌های داخلی را بیش از پیش به صدر اخبار آورد. در این میان عدم اعتماد عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی به موضوعی داغ تبدیل شد.

 علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، غیر شفاف بودن خط و ربط پیام‌رسان‌ها و نامشخص‌بودن صاحبان و مدیران آنها را یکی از مهمترین دلایل برای بی‌اعتمادی به این فرایند عنوان کرد. در همین راستا حمیده زرآبادی، نماینده قزوین نیز اعلام کرد که هنوز گزارشی از مالکان پیام رسان‌ها به مجلس ارائه نشده است.

نماینده قزوین در ادامه نیز افزود: «برای روشن شدن هویت مالکان پیام رسان‌های داخلی به زودی در درخواستی رسمی به وزیر ارتباطات خواهان ارایه گزارش مستند خواهیم شد.» این در حالی است که وزارت ارتباطات پنج پیام رسان داخلی را مورد تایید قرار داده بود که از آنها با نام جایگزین‌های تلگرام نام برده می‌شد.

اما هنوز هویت مالکان برخی از این سرویس‌ها نامشخص است. تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی به بررسی مالکیت و ویژگی‌های برخی از این پیام‌رسان‌ها پرداخته بود که آنها را مورد بازبینی قرار می‌دهیم.

پیام‌رسان بیسفون در سال ۱۳۹۳ متولد شد. اپلیکیشنی که این روزها در اخبار مختلف نامش را در کنار دیگر نمونه‌های داخلی می‌شنویم. با مسدود شدن تلگرام در ایران تبلیغات گسترده‌ای برای جلب نظر کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی شکل گرفت. یکی از این جایگزین‌ها که به صورت رسمی درباره آن تبلیغ می‌شود بیسفون نام دارد. البته در به‌روزرسانی جدید، این اپلیکیشن بیسفون پلاس نامیده می‌شود که امکانات و ویژگی‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که پیش از این در تلگرام مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ویسپی تنها پیام‌رسان غیر ایرانی است که در جمع نمونه‌های داخلی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که سرور‌های این پیام‌رسان غیر ایرانی در ایران قرار دارد و جست‌وجوها نیز در نهایت به شرکت اینترنتی شاتل ختم می‌شود. این در حالی است که احمدرضا نخجوانی مدیر عامل شاتل هرگونه ارتباط با پیام‌رسان ویسپی را تکذیب کرده است. اگر بخش قوانین پیام‌رسان ویسپی را مورد بررسی قرار دهید با نام یک شرکت خارجی روبرو می‌شوید: SG Atlantic Limited. اپ استور، فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل و گوگل پلی استور، فروشگاه مشابه برای اندروید این شرکت را به عنوان توسعه‌دهنده شناسایی کرده‌اند.

پیام‌رسان بله محصولی از شرکت «داده‌ورزی سداد» است. شرکتی که حدود ۷۰ درصد سهام آن در اختیار بانک ملی ایران است. با این وضعیت جای تعجب نیست که برای استفاده از خدمات بانکی در بانک ملی شاهد انحصارگرایی در استفاده از پیام‌رسان باشیم. علاوه بر این موضوع، بنرهای تبلیغاتی بانک ملی نیز کاربران را به استفاده از این محصول تشویق می‌کنند. محصولی که یک ویژگی متفاوت از رقبا دارد؛ امکان انتقال وجه در شبکه بانکی کشور. در بخش «درباره ما» وب سایت شرکت داده‌ورزی سداد آمده است که بانک ملی به دلیل گستردگی و تنوع موسسات مالی و اعتباری و در راستای ایجاد بستری برای همکاری‌های مشترک در سال ۱۳۷۸ اقدام به تاسیس این شرکت کرد.

وقتی درباره هویت گردانندگان پیام‌رسان سروش جست‌وجو کنید اولین نامی که با آن برخورد خواهید کرد محمدرضا علی‌عسگری است. سروش از سوی شرکت توسعه فناوری رسانه سروش گسترش پیدا کرده که نام علی عسگری به عنوان مدیرعامل این شرکت مورد توجه است. نام خانوادگی مدیرعامل این شرکت با رییس کنونی صدا و سیما تشابه دارد و همین مسئله حساسیت‌های زیادی ایجاد می‌کند. شرکت سروش رسانه (متعلق به صداوسیما) با نمایندگی محمد شریف خانی، رئیس هئیت مدیره و مجتبی دلخوشیان، نایب رئیس هیئت مدیره این شرکت، در زمان تاسیس بوده است. همچنین، محمدرضا علی عسکری به سمت مدیرعاملی این شرکت انتخاب شده است.

پیام‌رسان‌های «گپ» و «رینگ» به عنوان دو نمونه از پیام‌رسان‌های داخلی شناخته می‌شوند. این دو سرویس از سوی تیم فنی مشترک توسعه داده شده‌اند اما شرکت‌های اداره کننده این دو اپلیکیشن با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراظهار نظر مدیر پروژه، زیرساخت‌های گپ به منظور تجارت الکترونیک و رونق کسب و کار دیجیتالی طراحی شده در حالی که رینگ بیشتر برای سرگرمی و ارتباط با دیگر کاربران، راهی بازارهای اپلیکیشن شده است. پیام رسان گپ از سوی شرکت «توسعه سامان» طراحی و ارائه شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تجارت نیوز ،تاریخ انتشار 1 خرداد 97، کدمطلب:251035،www.tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین