پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
در سفر وزیر خارجه پس از اجرایی شدن برجام که از جنوب شرق آسیا آغاز و به اقیانوسیه ختم شد، فصلی نو در راستای گسترش مناسبات دوجانبه به ویژه در بعد اقتصادی با اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا گشوده شد.

شعارسال: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر آسیایی‌ و اقیانوسیه‌اش پس از اجرایی شدن برجام، شنبه شب 15 اسفند ماه 1394 راهی آسیا کهن‌ترین و پهناورترین قاره جهان شد و در اولین مقصد این سفر، وارد اندونزی بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان در جنوب شرق آسیا و چهارمین کشور پر جمعیت و پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان شد تا به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در پنجمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) درباره فلسطین و قدس شریف حضور یابد.

ظریف را که در این سفر حسین جابری‌انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی، علی چگنی مدیرکل کنسولی، سید جواد قوام‌شهیدی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور، محمود فرازنده مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه و حق‌بین مدیرکل هماهنگی اقتصادی وزارت امور خارجه، همراهی می‌کردند، در ابتدای ورود به جاکارتا در جمع خبرنگاران اعزامی با بیان اینکه حدود یک سال است که از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری اجلاس ویژه سران درباره بحث فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین درخواست صورت گرفته، افزود: این اجلاس بعد از یک سال به همت دولت اندونزی تشکیل شده که ما از این اقدام به موقع و ضروری آنها سپاسگزاریم.

وزیر خارجه ادامه داد: ما نیز براساس مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی مواضع خود را درباره فلسطین و سیاست‌های رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی به خطراتی که این رژیم برای جهان اسلام ایجاد کرده، نکاتی را مطرح خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با مقامات اندونزیایی درباره نحوه همکاری در سازمان همکاری اسلامی و روش‌های بهبود روابط صحبت خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان پس از آن به محل اقامتش رفت و از آنجا هم راهی محل برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی با موضوع فلسطین و قدس شریف شد.

*احوالپرسی چند ثانیه‌ای ظریف و جبیر

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز که در هتل محل اقامت ظریف حضور داشت از دیگر حاضران در این نشست بود و در همان روز و در حاشیه مراسم عکس یادگاری، ظریف در مواجهه با عادل الجبیر همتای عربستانی خود با وی دست داد و آنگونه که بعدا به خبرنگاران اعزامی گفت تنها چند ثانیه دو وزیر احوالپرسی کردند و گفت‌وگوی دیگری بین وزرای خارجه دو کشور صورت نگرفت.

دست دادن وزرای خارجه و احوالپرسی کوتاه آنها بعد از تحولات اخیر در مناسبات تهران و ریاض شایان توجه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در اولین روز حضورش در جاکارتا و حاشیه این نشست با برخی مقامات شرکت کننده به گفت‌وگو پرداخت و در دیدار با سراج الدین اصل اف همتای تاجیک خود مناسبات تهران - دوشنبه و راه‌های گسترش مناسبات را بررسی کرد.

رایزنی با معاون نخست‌وزیر ترکیه

وزیر خارجه کشورمان همچنین با نومان کورتولماز معاون نخست‌وزیر ترکیه در خصوص تحولات منطقه و زمینه‌های گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در پرتو آخرین تحولات روابط دوجانبه و سفر اخیر احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه به تهران گفت‌وگو کرد.

در حدود 40 هیأت از کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در نشست وزرای خارجه در جاکارتا حضور داشتند و قرار بود نشست سران با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و رئیس کنونی سازمان همکاری‌ اسلامی آغاز به کار کند که وزیر خارجه مصر به نمایندگی از دولت قاهره در این نشست شرکت کرد.

در نشست سران که روز دوشنبه 17 اسفند ماه در مرکز کنفرانس‌های جاکارتا برگزار شد، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی، عمر البشیر رئیس جمهور سودان، ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سامح شکری وزیر خارجه مصر، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، معاون نخست‌وزیر قطر، نومان کورتولماز معاون نخست‌وزیر ترکیه، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، وزرای خارجه افغانستان، بحرین، تاجیکستان، موریتانی و سیرالئون و همچنین ایاد امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی حضور داشتند. در این نشست 605 هیأت از 57 کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی و دو سازمان بین‌المللی حضور یافتند و بیش از 600 خبرنگار، عکاس و تصویربردار این مراسم را پوشش دادند.

این نشست با عنوان «اتحاد برای دستیابی به راه‌حل عادلانه و دائمی» در واکنش به وضعیت نگران کننده در فلسطین و قدس که نه تنها مردم فلسطین بلکه همه امت اسلام را تحت تاثیر قرار داده، برگزار شد.

وزیر خارجه مصر، رئیس جمهور اندونزی، محمود عباس (ابومازن) رئیس دولت خودگران فسطین و ایاد امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی در نشست افتتاحیه سران سخنرانی کردند و بعد از گرفتن عکس یادگاری روسای هیأت‌های شرکت کننده به ایراد سخنرانی پرداختند و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریح مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین پرداخت و با تاکید بر ادامه حمایت ایران از فلسطین، گفت: بسیاری از بازیگران دولتی و غیردولتی در حال فاصله گرفتن از حمایت قاطع از اسرائیل و سیاست‌های وحشیانه آن هستند و این مسئولیت جدیدی برای ما ایجاد می‌کند.

در پایان نشست نیز پیش‌نویس قطعنامه و بیانیه جاکارتا درباره فلسطین و قدس شریف به تصویب حاضران در نشست رسید.

وزیر خارجه کشورمان در پایان این اجلاس با جوکو ویدودو هفتمین رئیس جمهور اندونزی که از 20 اکتبر 2014 عهده‌دار این سمت است، دیدار و پیام کتبی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به پیام قبلی رئیس‌جمهور اندونزی را تقدیم وی کرد.

پس از تنش پیش آمده در مناسبات تهران و ریاض، رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی به تهران سفر و پیام رئیس جمهور این کشور را خطاب به روحانی تسلیم کرد.

دیدار ظریف و هیأت همراه با رئیس جمهور اندونزی

اندونزی کشوری با ساختار حکومتی جمهوری و ترکیبی از نظام پارلمانی و ریاست جمهوری با اختیارات وسیع برای قوه مجریه است و رئیس جمهور و معاونش به صورت یک زوج با رای مستقیم مردم و برای 5 سال انتخاب می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با وزیر خارجه مالزی نیز که در نشست سازمان همکاری اسلامی حضور داشت، در خصوص گسترش مناسبات تهران - کوالالامپور به گفت‌وگو نشست.

*سه رایزنی در یک سال

سفر به اندونزی دومین سفر ظریف به این کشور جنوب شرق آسیا پس از تصدی این سمت بود. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اواسط اسفند ماه 1392 به دعوت همتای اندونزیایی خود به جاکارتا سفر کرده بود و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی در سال 1394 دو بار به تهران سفر کرد و ظریف اواخر مهر ماه و همچنین اواخر دی ماه 94 میزبان همتای اندونزیایی خود بود که دومین سفر وزیر خارجه اندونزی در پی تنش ایجاد شده بین ریاض و تهران انجام شد.

در دیداری که وزرای خارجه دو کشور برای دومین بار در جاکارتا داشتند، رتنو مرسودی یکی از آثار نقاشی «جهان سوگمانتورو» نقاش برجسته معاصر اندونزیایی با عنوان «تفکر در مزدلفه» را به وزیر امور خارجه کشورمان به‌ عنوان نماینده ملت بزرگ ایران تقدیم کرد.

* توافقاتی درباره انتقال محکومان و استرداد مجرمان بین ایران و اندونزی

علاوه بر دیدارهای ظریف در حاشیه این نشست، علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت خارجه و سید جواد قوام شهیدی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با همتای اندونزیایی راه‌های گسترش همکاری‌های کنسولی را مورد بررسی قرار دادند.

در این رایزنی‌ها آنگونه که چگنی عنوان کرد، توافقات خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های کنسولی به منظور افزایش تسهیلات برای سفر اتباع دو کشور به خاک یکدیگر به ویژه سرمایه‌گذاران، تجار، بازرگانان، گردشگران، نخبگان علمی و فرهنگی و ورزشکاران صورت گرفت.

رایزنی‌های کنسولی در حاشیه سفر ظریف به جاکارتا

چگنی افزود: یکی از موضوعات مهم دیگری که در مذاکرات به صورت تفاهم‌آمیز درباره آن صحبت کردیم، همکاری بین پلیس 2 کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تروریسم و افراط‌گرایی بود که طرفین ضمن ابراز رضایت از سطح همکاری‌های موجود، خواهان توسعه هر چه بیشتر این همکاری‌ها شدند.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه یکی دیگر از زمینه‌های همکاری دو کشور چگونگی تعامل برای انتقال محکومان و استرد

اد مجرمان بین 2 کشور است، خاطرنشان کرد: توافق‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

چگنی همچنین گفت: در این دیدار در زمینه بازگشت داوطلبانه اتباع دو کشور هم گفت‌وگو و بر همکاری در این زمینه تاکید شد.

*سنگاپور دومین ایستگاه سفر آسیایی ظریف

سنگاپور مقصد دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به جنوب شرق آسیا بود، حضوری یک روزه که با دیدار و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم سنگاپور آن هم بر سر میز صبحانه در هتل شانگریلای شهر سنگاپور آغاز و با دیدارها با مقامات سنگاپور ادامه یافت و حسن ختام این رایزنی شرکت در مراسم ضیافت شام همتای سنگاپوری بود.

سفری که برای اولین بار در زمان تصدی رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به این دولت - شهر و در پی دعوت به عمل آمده از سوی وزیر خارجه سنگاپور انجام شد. شانموگام وزیر خارجه سابق سنگاپور اسفند 1392 سفری چهار روزه به تهران و اصفهان داشت و با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد و از ظریف برای سفر به سنگاپور دعوت به عمل آورد.

سنگاپور واقع در جنوب شبه جزیره مالایا، با وسعتی 718 کیلومتر مربعی کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیا است. این کشور که کمی کوچکتر از بحرین است، از تعدادی جزیره تشکیل شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است. این دولت - شهر از زمان استقلال در سال 1965، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست. این کشور به لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن متکی بر بخش خدمات و صنعت است و یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا است. سنگاپور در حال حاضر چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا به شمار می‌آید.

وزیر خارجه کشورمان صبح سه‌شنبه 18 اسفند در اولین برنامه حضورش در سنگاپور با ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از حاضران در این نشست، گفت: ایرانیان خارج از کشور همچون هموطنان در داخل بزرگترین سرمایه هستند و اگر حضور، جدیت و پایمردی، هوشیاری و بردباری مردم ایران نبود و مقاومت دلیرانه این مردم در مقابل همه فشارها نبود، امروز نمی‌توانستیم در جامعه جهانی در برابر قدرت‌های بزرگ مذاکره و بر حقوقمان ایستادگی کرده و در عین حال تعامل کنیم.

وی ادامه داد: شاید در یکی از معدود زمان‌ها در تاریخ معاصر روابط بین‌الملل یک معضل جهانی را بدون درگیری و بر سر میز مذاکره حل کردیم.

پیش از سخنان ظریف، جواد انصاری سفیر غیرمقیم ایران در سنگاپور نیز به ایراد سخن پرداخت و نماینده ایرانیان مقیم و یک نفر نیز به نمایندگی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار تاسیس کنسولگری و سفارتخانه ایران در سنگاپور به منظور تسهیل امور مربوط به هموطنان ایرانی شدند.

ظریف در جمع ایرانیان مقیم سنگاپور

آنگونه که سفیر ایران در سنگاپور اعلام کرد به دلیل نبود کنسولگری ایران در سنگاپور نمی‌توان رقم دقیقی از ایرانیان مقیم در این کشور ارائه کرد، ولی برخی ایرانیان مقیم از حضور بیش از 300 نفر از هموطنان ایرانی در این کشور سخن می‌گویند که برخی از آنها سال‌هاست در این کشور سکنی گزیده‌اند و اغلب هم به داد و ستد و فعالیت اقتصادی مشغول هستند و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل هم از دانشجویان نخبه و بورسیه دولت سنگاپور می‌باشند.

پس از پایان این مراسم، ایرانیان مقیم با وزیر خارجه عکس یادگاری گرفتند.

ظریف پس از این دیدار به منظور ملاقات و گفت‌وگو با «ویویان بالاکریشنان» همتای سنگاپوری خود در محل وزارت خارجه این کشور حضور یافت و دو طرف در این ملاقات در خصوص زمینه‌های گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و همچنین مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام به رایزنی پرداختند.

رایزنی با همتای سنگاپوری

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و فعال شدن روابط کشورهای آسیایی با ایران در مرحله پسابرجام گفت: ایران از فعال سازی روابط با سنگاپور در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه انرژی، بانکی، حمل و نقل دریایی، علمی، بهداشتی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی و سرمایه گذاری استقبال می‌کند.

وزیر خارجه سنگاپور نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات عالیرتبه سنگاپور به تهران و امضاء موافقتنامه سرمایه گذاری بین دو کشور، علاقمندی سنگاپور برای همکاری و سرمایه‌گذاری با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه پتروشیمی را اعلام کرد.

رایزنی و گفت‌وگو با «تارمان شانموگاراتنام» معاون اقتصادی نخست‌وزیر و رئیس بانک مرکزی سنگاپور از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر بود.

دیدار با معاون نخست‌وزیر سنگاپور

ظریف در این ملاقات ظرفیت‌های متعدد موجود جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور را برشمرد و خواهان فعال سازی روابط در این حوزه‌ها شد و معاون اقتصادی نخست‌وزیر سنگاپور نیز در این دیدار بر آمادگی کشورش برای گشایش در همکاری‌های اقتصادی با ایران در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

وزیر خارجه ایران ناهار را نیز مهمان «شانموگام» وزیر کشور و وزیر دادگستری سنگاپور که پیش از این عهده‌دار وزارت خارجه بوده، بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بعدازظهر همان روز در سلسله نشست‌های موسسه خاورمیانه سنگاپور که در هتل Four Season و با حضور اندیشمندان و کارشناسان این موسسه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های سنگاپور و همچنین دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در سنگاپور برگزار شد، درباره تغییر پارادایم از بازی با حاصل جمع صفر تا رهیافت برد - برد؛ تجربه برجام برای فهم بهتر و حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نمی توان به بهای ناامن کردن دیگران، امنیت ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح روند پرونده هسته‌ای ایران پرداخت.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود بر حل بحران‌های موجود در منطقه از طریق راهکار سیاسی و نه نظامی تأکید کرد.

سخنرانی ظریف در موسسه خاورمیانه سنگاپور

ظریف در ادامه به سوالات حاضران در این نشست درباره مناسبات تهران و سنگاپور، انتخابات آمریکا، روابط تهران و ریاض، بحران سوریه، انتخاب رئیس جمهور لبنان و... پاسخ داد.

* شما یک دولتمردید

در ابتدای این نشست نیز «پیتر اسلاگلت» مدیر موسسه خاورمیانه سنگاپور طی سخنانی ضمن خیرمقدم به ظریف خطاب به وزیر خارجه گفت: من مطمئن نیستم که شما ترجیح بدهید یک دیپلمات یا یک سیاستمدار شناخته شوید، ولی به نظر من شما یک دولتمرد هستید.

وزیر خارجه ایران پس از شرکت در این نشست و در ادامه دیدارهایش، با «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر سنگاپور دیدار و در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداخت.

ظریف و نخست‌وزیر سنگاپور

وزیر امور خارجه در این ملاقات ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های مختلف اقتصادی جهت گسترش همکاری‌های دو کشور در شرایط پسابرجام را برشمرد.

نخست‌وزیر سنگاپور نیز با اشاره به رفع تحریم‌های اعمالی علیه ایران گفت که کشورش آماده است در شرایط جدید در تمامی این زمینه‌ها روابط و همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهد.

صنعت توریسم، یکی از منابع عمده درآمد سنگاپور را تشکیل می‌دهد و توریست‌های ایرانی زیادی همه ساله به این دولت - شهر سفر می‌کنند.

آخرین رایزنی یک روزه ظریف با مقامات سنگاپور با «حلیمه یعقوب» رئیس مجلس سنگاپور بود و در این دیدار طرفین در خصوص راه‌های گسترش روابط دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کردند.

دیدار با رئیس مجلس سنگاپور

رئیس پارلمان سنگاپور در این دیدار، اداره موفق مذاکرات هسته‌ای بین ایران و مجموعه 1+5 را به ظریف تبریک گفت.

حسن ختام رایزنی‌ها و برنامه‌های یک روزه فشرده ظریف در سنگاپور شرکت در مراسم ضیافت شام «ویویان بالاکریشنان» وزیر خارجه سنگاپور بود.

*حضوری نیم روزه در بندر سری بگاوان

رئیس دستگاه دیپلماسی صبح چهارشنبه 19 اسفند ماه در سومین مقصد سفرش به جنوب شرق آسیا راهی بندر سری بگاوان پایتخت کشور پادشاهی برونئی دارالسلام شد و مستقیم از فرودگاه به دیدار «المهتدی بالله» ولیعهد برونئی و وزیر ارشد در دفتر نخست‌وزیری در قصر المیزان رفت و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات به گفت‌وگو پرداخت.

قرار است ولیعهد برونئی به زودی به تهران سفر کند.

دیدار ظریف با ولیعهد برونئی

برونئی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، بیشتر به دلیل نام پادشاهش و ثروت افسانه‌ای او شناخته شده‌ است. زبان رسمی مردم این کشور مالایی است. این کشور که تا سال 1984 تحت الحمایه انگلستان بود بعد از این سال مستقل شد و دارای منابع فراوان نفت و گاز است.

نوع حکومت برونئی پادشاهی و موروثی است و پادشاه با کمک شورای وزیرانی که خود منصوب می‌کند با صدور فرمان حکومت می‌کند و هیچ حزب سیاسی در این کشور وجود ندارد. در حال حاضر «حسن بولکیا» سلطان برونئی که گفته می‌شود ثروتمندترین مرد جهان است پس از استعفای پدرش در 5 اکتبر 1967 جانشین او شد.

نام برونئی از واژه سانسکریت Varun به معنی اقیانوس گرفته شده و در جنوب شرق آسیا قرار دارد و زبان رسمی آن زبان مالایی است. برونئی در کنار مالزی قرار گرفته‌ و در حقیقت در گذشته به همراه دیگر بخش‌های مالزی یکی از کشورهای تحت‌الحمایه انگلیس بود. برونئی تنها بخش در مجموعه این بخش‌ها است که در سال 1963 ترجیح داد تحت‌الحمایه انگلیس باقی بماند و به مالزی نپیوندد. این کشور در سال 1984 مستقل شد.

ظریف همچنین با حسن البلقیه سلطان برونئی در کاخ سلطنتی نورالایمان ملاقات کرد.

حسن البلقیه که گفته می‌شود ثروتمندترین مرد جهان است، در حال حاضر بزرگ‌ترین کلکسیون اتومبیل دنیا را در اختیار دارد که بسیاری از اتومبیل‌های موجود در آن منحصراً به سفارش او ساخته شده‌اند.

دیدار ظریف با سلطان برونئی

در این ملاقات وزیر امور خارجه با تشریح فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک با برونئی در حوزه‌های مختلف در مرحله پسابرجام، خواهان گسترش همکاری‌های 2 کشور شد.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام و تهدیدات ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی بر وحدت اسلامی به‌عنوان یک ضرورت برای امت اسلامی تأکید کرد.

سلطان برونئی نیز با تاکید بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی برای مواجهه با مشکلات موجود، از گسترش همکاری‌های برونئی و ایران پس از رفع تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی و علمی و فناوری استقبال کرد.

بازدید از مسجد جامع حسن البلقیه از دیگر برنامه‌های ظریف در مدت حضور نیم روزه‌اش در برونئی بود.

بازدید ظریف از مسجد جامع حسن البلقیه

در ابتدای این بازدید فیلمی از بخش‌های مختلف مسجد به نمایش درآمد و بعد از بازدید از کتابخانه این مسجد، وزیر خارجه در صحن مسجد به اقامه نماز پرداخت.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارها با مقامات برونئی با داتو علی آپونگ وزیر منابع اولیه و توریسم برونئی دیدار و در این ملاقات در خصوص گسترش همکاری‌های ایران و برونئی در زمینه توریسم، شیلات و کشاورزی گفت‌وگو و رایزنی شد و طرفین بر وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این حوزه‌ها برای روابط 2 کشور و ضرورت فعال‌سازی آن تاکید کردند.

دیدار ظریف با وزیر منابع اولیه و توریسم برونئی

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بعد از آن هم با «پهین لیم جوک سنگ» وزیر شماره 2 امور خارجه و تجارت و «پهین دکتر حاجی یاسمین» وزیر انرژی و صنایع این کشور دیدار و در مراسم ضیافت شام آنها شرکت کرد.

وزیر امور خارجه در این ملاقات در خصوص زمینه‌های مختلف گسترش روابط 2 کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

همچنین در این ملاقات در خصوص همکاری در زمینه نفت و گاز و صنایع پایین دستی، پتروشیمی، ساخت پالایشگاه، بانکی، دارویی، تولید غذای حلال، گردشگری، تسهیلات کنسولی و روادید رایزنی و تبادل نظر شد.

رایزنی ظریف با وزرای خارجه و انرژی برونئی

طرفین همچنین در خصوص تحولات جهان اسلام و همکاری 2 کشور در سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو و بر ضرورت فعال‌سازی روابط در حوزه‌های مختلف تأکید کردند.

«پهین داتو لیم» وزیر امور خارجه برونئی اردیبهشت 1393 به تهران سفر و با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ظریف پس از شرکت در ضیافت شام وزرای خارجه و انرژی برونئی این کشور را ترک و راهی تایلند شد.

*رایزنی‌های دو روزه در بانکوک

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این سفر از بندر سری بگاوان راهی بانکوک شد تا ضمن شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) با مقامات تایلند راه‌های گسترش مناسبات را بعد از اجرایی شدن برجام بررسی کند.

روابط ایران و تایلند سابقه‌ای دیرینه دارد که به دوران صفویه و سفر شیخ احمد قمی تاجر و سیاح ایرانی به تایلند برمی‌گردد. دو کشور روابط سیاسی خود را از سال 1335 آغاز کردند. این کشور در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هرگز در تحریم علیه کشورمان شرکت نکرد و وزیر خارجه این کشور در سال 1364 در نطقش در سازمان ملل، عراق را آغازگر جنگ تحمیلی برشمرد.

در دوران تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان، روابط تهران و بانکوک تحت تاثیر این تحریم‌ها به کم‌ترین سطح خود در چند سال اخیر رسید.

شاهزاده ماهاچاکری در سال 1383 به تهران سفر کرد و به پیشنهاد تایلند، ایران در تیر ماه 1383 به عضویت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی ACD درآمد و با حمایت ایران نیز تایلند موفق به عضویت ناظر در سازمان همکاری اسلامی OIC شد.

پس از وقفه‌ای پنج ساله در برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و تایلند، نهمین نشست این کمیسیون سوم و چهارم بهمن ماه 1394 در تهران برگزار و یک هفته بعد از آن هیأت عالی‌رتبه‌ای به ریاست سومکید معاون اقتصادی نخست‌وزیر و پنج تن از وزرا و 100 نفر از مسئولان بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی تایلند به منظور بررسی زمینه‌های توسعه مناسبات دوجانبه به تهران سفر کردند که حاصل آن امضای 6 سند همکاری بین مقامات دو کشور بود.

مناسبات پارلمانی بین دو کشور نیز کماکان برقرار بوده و هیأت‌هایی بین پارلمان‌های دو کشور مبادله شده است.

حجم مناسبات تجاری دو کشور در سال 2015 بر طبق آمار گمرک تایلند 309 میلیون دلار بوده که 217 میلیون دلار صادرات تایلند به ایران و 92 میلیون دلار نیز واردات این کشور از ایران بوده است.

*آمادگی ایران برای میزبانی اولین اجلاس وزرای گردشگری ACD در تبریز

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح پنجشنبه 20 اسفند در اولین روز حضورش در بانکوک در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این نشست گفت: ایران به منظور ارتقای روابط فیمابین کشورهای عضو آمادگی خود را برای میزبانی اولین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو در سپتامبر 2016 در تبریز اعلام می‌کند.

حضور ظریف در چهاردهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

ظریف همچنین در حاشیه این نشست با سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی دیدار و درباره تحولات روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

وی همچنین با «بان دیت لیم چون» دبیرکل این مجمع ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات درباره برنامه‌های مجمع در دوره ریاست ایران (از سپتامبر 2017 لغایت سپتامبر 2018) و همچنین برنامه نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو در تبریز (به میزبانی ایران) گفت‌وگو و رایزنی شد.

ظریف در این ملاقات از دبیرکل مجمع برای دیدار از ایران و بازدید از مرکز همکاری فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (مستقر در تهران) دعوت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با دون پرامودوینای همتای تایلندی خود در محل وزارت خارجه تایلند دیدار و در این ملاقات با تشکر از تایلند به خاطر برگزاری موفق اجلاس وزرای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و اشاره به سفرهای اخیر مقامات دو کشور، ظرفیت‌های گسترش همکاری طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی را تشریح و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

ظریف و وزیر خارجه تایلند

وزیر خارجه تایلند نیز با اشاره به نتایج مثبت سفر اخیر خود به ایران آمادگی تایلند را برای گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری اعلام کرد. در پایان این ملاقات، ضیافت شام رسمی وزیر خارجه تایلند به افتخار ظریف و هیات همراه برگزار شد.

دون پرامودوینای وزیر امور خارجه تایلند نیز اوائل بهمن 1394 در راس هیاتی 50 نفره از بازرگانان و مقامات شرکت‌های تایلندی که خواهان شناسایی فرصت‌های تجاری در ایران بودند به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان پیش از ظهر جمعه 21 اسفند ماه نیز با حضور در محل ساختمان نخست‌وزیری تایلند با ژنرال «پرایوت چان او چا» نخست‌وزیر تایلند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات زمینه‌های همکاری و گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری از جمله توریسم، کشاورزی، انرژی و پتروشیمی، دارو، سرمایه‌گذاری، بنادر، علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار با نخست‌وزیر تایلند

وزیر خارجه در این دیدار با تأکید بر سیاست قطعی ایران در گسترش روابط با کشورهای آسیایی و تایلند، اولویت‌های همکاری ایران و تایلند در مرحله فعلی را تسهیل روابط تجار و مردم و ایجاد کانال همکاری‌های بانکی بین دو کشور دانست. نخست وزیر تایلند نیز با برشمردن ظرفیت‌های مختلف همکاری دو و چندجانبه از گسترش روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها استقبال کرد.

وزیر امور خارجه همچنین با خانم شمشاد اختر دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این دیدار، ضیافت ناهار دبیر اجرایی اسکاپ به افتخار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی برگزار شد.

در ابتدای ضیافت ناهار، دبیر اجرایی اسکاپ و دو مقام مهمان دیدگاه‌های خود در خصوص اسکاپ و برنامه‌های آن را ارائه کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه حضورش در بانکوک در جمع دیپلمات‌های تایلندی و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور و صاحبنظران تایلندی در محل وزارت خارجه تایلند سخنرانی کرد و به تشریح برنامه هسته‌ای ایران و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و سپس به سوالات تعدادی از حاضران پاسخ داد.

وزیر خارجه بعد از حضور در این نشست بانکوک را ترک و راهی ولینگتون پایتخت نیوزیلند در قاره اقیانوسیه شد.

سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها در تایلند

*سفر به سرزمین ابرهای سفید با مردمانی مهربان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین مقصد سفرش به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه پس از ترک بانکوک راهی ولینگتون پایتخت نیوزیلند شد و بعد از 12 ساعت پرواز بعدازظهر شنبه به وقت محلی وارد این کشور واقع در اقیانوس آرام و مشتمل بر دو جزیره شمالی و جنوبی شد. مردم این خطه از جهان بسیار آرام و مهربان و البته مهمان‌نوازند.

ورود ظریف به ولینگتون

وزیر خارجه وقت ایران در اردیبهشت 1370 به ولینگتون سفر و وارن کوپر وزیر خارجه وقت نیوزیلند نیز در اسفند 1371 به تهران سفر کرده بود و سید کمال خرازی نیز در سال ۱۳۸۳ سفری به ولینگتون داشت و سفر ظریف به ولینگتون بعد از ۱۱ سال صورت گرفت.

در پی تحرک ایجاد شده در مناسبات تهران - ولینگتون موری مک کالی وزیر خارجه کنونی نیوزیلند نیز در سال 1393 به تهران سفر کرد و ایران هم به نفع نیوزیلند برای عضویت غیردائم در شورای امنیت رای داد و پس از اعزام نیروهای نظامی آموزشی نیوزیلند به عراق در سال 1394، معاون وزیر خارجه، معاون ستاد کل ارتش و مشاور نخست‌وزیر نیوزیلند به ایران سفر و در خصوص داعش، اوضاع سوریه و یمن با مقامات کشورمان بحث و تبادل نظر کردند.

البته دو کشور در سال‌های اخیر همکاری‌های پارلمانی خاصی نداشته‌اند و گروه دوستی پارلمانی بین دو کشور نیز تشکیل نشده است.

مناسبات سیاسی ایران و نیوزیلند قدمتی 42 ساله دارد و ولینگتون تلاش کرده مشکلات غرب و آمریکا با ایران کمترین آسیب را به روابط دوجانبه‌اش با تهران برساند. در همین راستا مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند به تهران سفر کرد و وزیر خارجه این کشور به منظور ریاست بر جلسه 20 ژوئیه 2015 در مورد موضوع هسته‌ای که منجر به صدور قطعنامه 2231 به اتفاق آراء شد به نیویورک سفر کرد.

این کشور در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مواضع متعادل‌تری داشته و همواره بر حل این موضوع از طریق مذاکره تأکید کرده است و به تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران نپیوست.

نیوزیلند همچنین به سمت توسعه روابط با کشورهای خاورمیانه گرایش پیدا کرده و به دنبال انعقاد قرارداد تجارت آزاد با کشورهای این منطقه به ویژه شورای همکاری خلیج فارس است.

براساس آمار سال 2015 حجم مبادلات تجاری نیوزیلند و ایران 78 میلیون دلار است، شامل 74 میلیون دلار صادرات به ایران و 4 میلیون واردات از ایران است.

حدود 70 درصد جمعیت نیوزیلند که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار این کشور در سال 2015 جمیعتی بالغ بر 4 میلیون و 438 هزار نفر است در جزیره شمالی این کشور زندگی می‌کنند و عمده ایرانیان مقیم این کشور که جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر هستند نیز در شهر آکلند سکنی گزیده‌اند. 500 دانشجوی ایرانی در نیوزیلند مشغول به تحصیل هستند که بیش از 350 نفر از آنها در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند.

پس از آنکه اروپایی‌ها از قرن 18 در نیوزیلند مسکن گزیدند به تدریج تشکیلات اداری و سیاسی با الگوی غربی را در این سرزمین مستقر کردند و در نتیجه توسعه طلبی‌های آنها درگیری‌هایی با بومیان (مائوری‌ها) درگرفت که به امضای پیمان وایتانگی بین نمایندگان ملکه انگلیس و سران قبائل مائوری در سال 1840 منجر و نیوزیلند تحت حاکمیت بریتانیا درآمد و به مستعمره این کشور تبدیل شد. نیوزیلند در 26 سپتامبر 1907 به عنوان کشوری مستقل اعلام موجودیت کرد و ملکه انگلیس در قالب کشورهای مشترک المنافع رئیس تشریفاتی نیوزیلند است و نظام سیاسی این کشور پارلمانی تک مجلسی است و دولت از سوی حزب و یا احزاب دارای اکثریت کرسی‌های مجلس با نخست‌وزیری رئیس آن حزب تشکیل می‌شود.

این کشور همچون انگلیس قانون اساسی مدون واحدی ندارد و مجموعه‌ای از یکسری قوانین متفاوت شامل قانون پارلمان، دستورات مربوط به شورا و ... نحوه اداره امور در این کشور را مشخص می‌کند. تشکیلات حکومتی آن هم تقریبا الگوبرداری از بریتانیاست و فرماندار کل که یک مقام تشریفاتی است در رأس کشور است و حکم خود را از ملکه دریافت کرده و نماینده اوست. فرماندار کل از بین شهروندان نیوزیلند و به پیشنهاد نخست‌وزیر این کشور و تصویب مجلس و در نهایت تایید ملکه انتخاب می‌شود و 5 سال نیز عهده‌دار این سمت است. در حال حاضر «جری ماته پارائه» فرماندار کل نیوزیلند است که از 31 اوت 2011 تاکنون عهده‌دار این سمت می‌باشد.

نیوزیلند دارای یک مجلس قانونگذاری است که نمایندگان آن برای 3 سال به صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و مجلس این کشور دارای 129 عضو می‌باشد.

*نگاه اقتصادی نیوزیلند در حوزه سیاست خارجی

نیوزیلند در حوزه سیاست خارجی دارای نگاه اقتصادی است و بر این باور است که برای جبران انزوای جغرافیایی و کوچکی کشور باید حضوری فعال در صحنه بین‌المللی داشت و سیاست خارجی پویا را تعقیب کند و از این طریق تجارت خارجی خود را توسعه دهد. این کشور ضمن پیروی از سیاست‌های کلان غرب تلاش می‌کند برخی رویکردهای مستقلانه را نیز اتخاذ و پیگیری کند که از آن جمله رویکرد مستقلانه این کشور در قبال مسئله فلسطین است که با توجه به اینکه در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت است در تلاش برای وارد کردن صلح فلسطین - اسرائیل به دستورکار این شورا است.

اولین برنامه حضور ظریف با ناهار ایرانی در جمع ایرانیان مقیم نیوزیلند آغاز شد و رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار جامعه ایرانی در خارج از کشور را فرهیخته‌ترین و موفق‌ترین اقلیت قومی در کشوری برشمرد که در آن اقامت دارند و افزود: سفارتخانه خانه شماست کسانی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کنند چند روزی مهمان شما هستند و ما چند روزی در خانه در خدمت شما هستیم.

ظریف در جمع ایرانیان مقیم نیوزیلند

وی همچنین با بیان اینکه عربستان تلاش می‌کند فضای تهدید در منطقه را حتی به هزینه خودش ایجاد کند، عنوان کرد: قیمت نفت را آنچنان پایین آوردند که پشت اقتصاد ایران را بشکنند و اجازه ندهند ما با سربلندی مذاکره کنیم، ولی امروز به لطف خدا پایین آمدن قیمت نفت باعث شده که اتکای ما به نفت از بالای ٥٠ درصد به ٣٠ و چند درصد کاهش یافته و کمر سعودی و هم قطارانش شکسته شده و به وام گرفتن از موسسات مالی بین‌المللی روی آورده‌اند.

در ابتدای این مراسم که با صرف ناهار همراه بود، جلال‌الدین نمینی میانجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون طی سخنانی ضمن خیرمقدم به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و با تبریک به مناسبت اجرای برجام، ظریف را قهرمان این توافق خواند.

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه‌های خود با حضور در دفتر موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند در پارلمان این کشور با وی دیدار و رایزنی کرد.

رایزنی وزرای خارجه ایران و نیوزیلند

در این ملاقات دو طرف در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و آینده بحران سوریه و دیگر بحران‌های جاری در این منطقه و همچنین فرصت‌های گسترش روابط دو و چندجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی رایزنی و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ضیافت شام همتای نیوزیلندی خود شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند، پیش از ظهر دوشنبه با حضور در پارلمان نیوزیلند با تاد مک کلی وزیر تجارت این کشور دیدار کرد.

ظریف در دیدار با وزیر تجارت نیوزیلند ضمن بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و پتروشیمی، توریسم، بنادر، حمل و نقل، کشاورزی، علوم پیشرفته و نانوتکنولوژی، منابع انسانی به ویژه در حوزه های مهندسی، بر انجام هر چه سریعتر سفر برنامه ریزی شده وزیر تجارت نیوزیلند به تهران تاکید کرد.

دیدار با وزیر تجارت نیوزیلند

وزیر تجارت نیوزیلند نیز با اشاره به اینکه تاریخ سفرش به تهران به زودی قطعی خواهد شد، برخی زمینه‌های همکاری دو کشور را برشمرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌تواند گسترش یابد.

در این دیدار همچنین مشکلات فراروی گسترش همکاری‌های دو کشور از جمله در زمینه خدمات بانکی بررسی شد.

وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار اعضای شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند از بازرگانان نیوزیلند برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ ایران دعوت کرد.

نشست با حضور اعضای شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند

ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند با جان کی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی را بررسی کردند.

دیدار با نخست‌وزیر نیوزیلند

وی در این ملاقات با اشاره به ملاقات‌های خود با وزرای خارجه، تجارت و اعضای «شورای بازرگانی خاورمیانه» نیوزیلند، زمینه‌های روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را برشمرد و بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص تحولات سوریه و عراق و مسائل منطقه‌ای ارائه کرد.

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز با ابراز خرسندی از رفع تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد از گسترش روابط 2 کشور حمایت و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات فراروی روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور را صادر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها در ولینگتون با ناتان گای وزیر صنایع اولیه (کشاورزی، دامداری و شیلات) نیوزیلند دیدار و در خصوص روابط و همکاری‌های 2 کشور گفت‌وگو کرد.

وزیر صنایع اولیه نیوزیلند در این ملاقات ضمن ابراز خشنودی از دیدار ظریف از نیوزیلند اعلام کرد ایران کشوری باثبات بوده و منافع مشترک 2 کشور در گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع اولیه است.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به سفر پیش روی وزیر تجارت نیوزیلند به ایران، برای تنظیم سفر وزیر صنایع اولیه نیوزیلند به ایران، اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین دیداری با رهبر حزب کارگر نیوزیلند داشت و پس از آن در آخرین برنامه خود در سفر به نیوزیلند به سخنرانی در جمع اعضا و صاحبنظران موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند در محل پارلمان این کشور پرداخت و در پایان به سوالات حاضران پاسخ گفت.

ظریف در این نشست به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥ پرداخت و با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: علیرغم تحریم‌ها صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کرد و تعداد سانتریفیوژها از ٩ هزار به ٢٠ هزار دستگاه افزایش یافت.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که عنوان می‌کنند ما مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بسته‌ایم، یادآور شد: ما هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم.

*دفاع تمام قد ظریف از برنامه موشکی

سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ ظریف در ولینگتون یکی از چالشی‌ترین نشست‌ها بود و حاضران و خبرنگاران در این نشست چندین بار درباره برنامه موشکی ایران سؤال کردند که وزیر خارجه تمام قد از برنامه موشکی ایران دفاع کرد و با بیان اینکه برنامه موشکی ایران دفاعی است، به دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد.

ظریف همچنین تصریح کرد که هیچکس جرات حمله به ایران را ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از حضوری دو روزه در شهر ولینگتون راهی کانبرا پایتخت استرالیا شد تا با مقامات این کشور راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه پس از اجرایی شدن برجام را بررسی کند.

*کانبرا و سیدنی آخرین مقصد تور آسیایی و اقیانوسیه ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ششمین و آخرین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه‌ای خود دوشنبه شب 24 اسفند ماه وارد کانبرا، پایتخت استرالیا بزرگ‌ترین کشور جزیره‌ای دنیا و ششمین کشور وسیع جهان شد.

ورود ظریف به کانبرا

وزیر امور خارجه صبح سه‌شنبه 25 اسفند ماه برنامه کاری فشرده خود را با حضور در کمیته امور خارجه، دفاعی و تجارت پارلمان این کشور و پاسخ به سوالات نمایندگان عضو کمیته آغاز کرد.

ظریف در این نشست به سؤالات تعدادی از اعضای کمیته درباره روابط با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، بحران سوریه، موضوع مهاجرت و آزمایش موشکی اخیر پاسخ داد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این موضوعات را تشریح کرد.

وی در ادامه برنامه‌های حضورش در کانبرا با حضور در باغ ملی کانبرا یک اصله نهال دوستی کاشت.

کاشت نهاله دوستی در باغ ملی کانبرا

وزیر امور خارجه همچنین با خانم تانیا پلبرسک معاون حزب کارگر و وزیر خارجه در سایه استرالیا در خصوص تحولات بین‌المللی و روابط ایران و استرالیا گفت‌وگو کرد.

استرالیا در اول ژانویه 1901 مستقل شد ولی همچنان سیستم حکومتی‌اش شبیه بریتانیاست.

ظریف در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات استرالیا در کانبرا با تونی اسمیت رئیس پارلمان این کشور در پارلمان استرالیا ملاقات کرد. مقابل در اصلی پارلمان تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین با در دست داشتن پرچم‌ این گروهک تجمع کرده بودند.

استرالیا دارای نظام دو مجلسی است و مجلس نمایندگان با 150 عضو و مجلس سنا با 76 عضو دو نهاد محکم حاکمیتی هستند و لوایح پس از تصویب دو مجلس و امضا فرماندار کل جنبه قانونی می‌یابد.

طرفین در این دیدار ضمن تبادل نظر درباره نظام انتخاباتی و روش کار پارلمان‌های ایران و استرالیا، در خصوص مناسبات پارلمانی 2 کشور و راه‌های گسترش آن گفت‌وگو کرده و به رایزنی پرداختند.

دیدار با تونی اسمیت رئیس پارلمان استرالیا

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه‌ دیدارهای خود در کانبرا در ضیافت ناهار خانم جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا حضور یافت و با همتای خود در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ضیافت ناهار وزیر خارجه استرالیا

وزرای خارجه ایران و استرالیا سپس در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

نشست خبری وزرای خارجه ایران و استرالیا

ظریف در این نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در زمینه مقابله با داعش و تروریسم، بحران سوریه، حقوق بشر، گسترش مناسبات ایران و استرالیا، تبادل هیأت‌ها اعم از هیأت‌های پارلمانی و رفت و آمد تجار و بازرگانان 2 کشور و بازگشت مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا پاسخ گفت.

وی با تاکید براینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ٢٢٣١ نیست، تصریح کرد: ما از برنامه موشکی خود علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌کنیم و برنامه موشکی ما دفاعی است.

وزیر خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد که گفت‌وگوهای سازنده‌ای با همتای استرالیایی خود داشته است.

* تبریک‌های وزیر خارجه استرالیا

وزیر خارجه استرالیا نیز در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه کشورمان برای سفر به استرالیا و تبریک سال نو خورشیدی، برگزاری انتخابات مجلس و همچنین توافق وین را تبریک گفت.

بیشاپ درباره موضوع مهاجران غیرقانونی ایرانی در استرالیا نیز اظهار داشت: گفت‌وگوهای کنسولی در این زمینه در جریان است.

وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات استرالیا با استیون چیابو وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا دیدار و در خصوص روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.

دیدار با استیون چیابو وزیر تجارت استرالیا

طرفین در این ملاقات گسترش روابط از جمله در زمینه مدیریت منابع آب، فناوری‌های نوین کشاورزی، خطوط هوایی و ارتباطی بین 2 کشور، استفاده از فناوری برای صرفه‌جویی در آب و حل مشکلات بانکی رایزنی کردند.

وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا نیز با اشاره به رفع تحریم‌ها علیه ایران، گفت: استرالیا خواهان عادی‌سازی روابط با ایران و گسترش آن در حوزه‌های مختلف است.

لازم به ذکر است علی‌رغم وجود ظرفیت بالای همکاری، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سطح قابل قبولی قرار ندارد.بر این اساس حجم واردات استرالیا از ایران در سال مالی 2015-2014 بیش از 34 میلیون دلار بوده و صادرات این کشور به ایران هم بیش از 114 میلیون دلار بوده است و ایران رتبه 75 را در بین کشورهای صادر کننده به استرالیا کسب کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه دیدارهای خود در استرالیا، با مالکوم ترنبول نخست‌وزیر استرالیا و رهبر حزب لیبرال این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار ظریف با مالکوم ترنبول نخست‌وزیر استرالیا

در این ملاقات در خصوص روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مورد اهتمام گفت‌وگو و رایزنی شد.

برنامه بعدی ظریف در کانبرا سخنرانی در دانشگاه ملی استرالیا بود. در بدو ورود به دانشگاه تعداد انگشت شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین با در دست داشتن پرچم‌های این گروهک و حمل پلاکاردهایی شعارهایی را علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در دانشکده موسیقی دانشگاه ملی استرالیا به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوالات حاضران در این نشست پاسخ داد. در حدود هزار نفر شامل دانشجویان، اساتید، ایرانیان مقیم و دیپلمات‌های خارجی مقیم کانبرا در این نشست حضور داشتند.

ظریف در دانشگاه ملی استرالیا

سخنرانی ظریف در دانشگاه ملی استرالیا

وی درباره بحران سوریه و سوال یکی از حاضران درباره اینکه آیا ایران در حمایت از بشار اسد اشتباه بزرگی را مرتکب نشد؟ بر حل این بحران از طریق سیاسی تاکید کرد و گفت: سرنوشت اسد و آینده سیاسی سوریه توسط مردم سوریه تعیین می‌شود نه ما و نه دیگران.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مناسبات ایران و عربستان با بیان اینکه ایران و عربستان در یک منطقه جغرافیایی قرار دارند و با ذکر این نکته که عربستان نمی‌خواست ایران نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، اظهار داشت: عربستان باید درک کند که ایران یک واقعیت است.

براساس این گزارش، وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به استرالیا وارد سیدنی شد و صبح چهارشنبه با تجار و صاحبان صنایع استرالیا در محل سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا در دفتر سیدنی در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست با تجار و صاحبان صنایع در سیدنی

ظریف در این دیدار با اشاره به رفع تحریم‌ها، به تشریح ظرفیت‌های ایران به‌عنوان باثبات‌ترین و دموکراتیک‌ترین کشور منطقه غرب آسیا دارای نیروی پرتعداد انسانی نخبه، توانایی‌های بالای بیوتکنولوژیک و نانوتکنولوژیک، بازار رقابتی جدید و جذاب، شبکه ارتباطی با آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه و افغانستان، بندر چابهار و امکانات ارتباطی آن قبل از وصول به تنگه هرمز و خلیج فارس، پتروشیمی و توریسم، پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سفرش به استرالیا با نخبگان موسسه مطالعات امور بین‌المللی استرالیا در سیدنی دیدار و در جمع آنها سخنرانی کرد و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور و سرمایه‌گذاری بازرگانان و سرمایه‌گذاران استرالیایی در ایران نیز عنوان کرد: ما محیط سرمایه‌گذاری را برای تجار و سرمایه‌گذاران خارجی از جمله استرالیایی فراهم می‌کنیم. ایران محیطی امن برای سرمایه‌گذاری است.

یکی از حاضران در این نشست درباره بحران سوریه سوال کرد که ظریف تصریح کرد: ما برای سیاستمداران سوریه تعیین تکلیف نمی‌کنیم.

ظریف درباره بهاییان در ایران گفت: ایران کشوری مسلمان است و اقلیت‌های مسیحی، زرتشتی و یهودی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته شده‌اند و نماینده در پارلمان دارند. مردم ایران هر اقلیت دیگری را به جز یهودیان، زرتشتیتان و مسیحیان به رسمیت نمی‌شناسند. بهاییان زندگی و شغل خود را دارند.

به گزارش فارس، ظریف در آخرین برنامه سفر 2 روزه‌اش به استرالیا در جمع ایرانیان مقیم در سیدنی، آدلاید، بریزبن، ملبورن، و... طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع ایرانیان خطاب به آنها گفت: شما صاحبان اصلی کشور و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور هستید. امیدواریم هر ایرانی با هر گرایش و نظر به ایرانی بودن افتخار کند و ما افتخار می‌کنیم که در خدمت شما هستیم.

ظریف همچنین درباره تحریم تحصیل ایرانیان در خارج از کشور گفت که تحریم تحصیل ایرانیان از آخرین تحریم‌هایی بود که در طی مذاکرات هسته‌ای برداشته شد.

وی در ادامه و در خصوص تحریم تحصیلی ایرانیان در خارج از کشور افزود: آنها این تحریم‌ها را اعمال کردند چون از این نگران بودند که مردم ما با خودباوری روی پای خود ایستاده و تولید علم کنند.

وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: اگر مقاومت مردم ایران نبود مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

ظریف افزود: طرف مقابل از آنجا وارد مذاکره شدند که فهمیدند راه دیگری نیست.

وی خاطرنشان کرد: قهرمان ما مردم ایران هستند و ما وامدار این مردم هستیم.

مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی از دیگر برنامه‌های ظریف در سیدنی بود.

استرالیا آخرین مقصد سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه بود و ظریف پس از 2 روز دیدار و رایزنی در کانبرا و سیدنی، استرالیا را به مقصد تهران ترک کرد و پس از 17 ساعت پرواز صبح پنجشنبه 27 اسفند ماه وارد تهران شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روز شنبه 29 اسفند ماه نیز سفری یک روزه به ترکیه داشت و با مقامات این کشور راه‌های گسترش مناسبات را بررسی و درباره تحولات منطقه به گفت‌وگو پرداخت.

رایزنی‌های پسابرجامی ظریف در شش کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه پایان یافت و قرار است رئیس دستگاه دیپلماسی در سفرهایی به قاره سیاه و همچنین در سفری به چند کشور آمریکای لاتین راه‌های گسترش مناسبات با کشورهای این دو حوزه را پس از اجرایی شدن برجام بررسی کند و فصلی نو در مناسبات ایران با این کشورها آغاز شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 08 فروردین 1395، کدمطلب: 13950105000348 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین