پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
رضا ملک‌زاده گفت: استان ايلام با 140 پزشک عمومي و متخصص، فوق تخصص، دستيار پزشک و نيروي انساني نسبت به سال‌هاي پس از جنگ توسعه چشمگيري داشته است که اين به معناي فراهم شدن زمينه رشد استان است.
شعارسال: معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي رضا ملک‌زاده بر مؤثر بودن مقالات علمي نسبت به کميت تاکيد کرد و گفت: هيأت علمي دانشگاه در حوزه باليني نه تنها در استان ايلام، بلکه در کل کشور در زمينه مقاله‌هاي معتبر ضعيف عمل کرده است که آن هم به دليل مشغله کاري و البته فقدان آموزش دروس تحقيقي براي پزشکان باليني در حين تحصيل است که از راه‌حل‌هاي کاهش اين ضعف در استان ايلام اين است که مرکز تحقيقاتي براي کادر باليني در بيمارستان در دست احداث استان در نظر گرفته شود و يا اينکه پژوهشکده علوم باليني ساخته شود.

ملک زاده روند رو به رشد مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکي با همکاري جهاد دانشگاهي را عالي عنوان کرد و گفت: بايد به دنبال شکل‌گيري شرکت‌هاي دانش بنيان بود تا به واسطه آن‌ها روابط بين دانشگاه و صنعت برقرار شود.

وي تصريح کرد: مرکز رشد 2 سال در حال فعاليت در ايلام بوده است پس موقع آن رسيده از مرکز رشد براي راه‌اندازي شرکت‌هاي دانش بنيان استفاده کرد و در اين راه نيز مي‌توان از اعتبارات وزارتخانه براي توليد محصول بهره گرفت.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: براي حضور استان در بازار سلامت کشور اولين کمک ما تشکيل مرکز رشد با برگزاري سمينارهاي تخصصي و تخصيص هزينه‌هاي قرض‌الحسنه و بلاعوض است و در گام بعدي براي شناسايي علل بروز بيماري سالک در مناطق مستعد ابتدا پژوهشگران اقدام به ارائه طرح پژوهشي کرده تا مورد حمايت قرار گيرد و در صورت نياز نيز مرکز تحقيقاتي در اين زمينه شکل گيرد.

وي در مورد مشکل بيمه‌ها يادآور شد: با توجه به پروسه‌هاي درماني بهتر اين است که متولي بيمه وزارت بهداشت و درمان باشد تا بتواند روند پرداخت هزينه‌هاي بيمه را تسريع کند.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت تاکيد کرد: نقص جدي در توليد مقاله علمي وجود دارد؛ چرا که 58 درصد مقاله‌ها فاقد ارجاع يا حاوي فقط يک ارجاع هستند، بنابراين وقتي که مقاله‌اي نتواند به سؤال پرسشگر پاسخ دهد قابل استناد نيست پس لازم است در توليد مقاله به کيفيت توجه بيشتري شود.

ملک‌زاده رشد نشر مقالات دانشگاه علوم پزشکي در اسکاپوس را خوب ارزيابي کرد و گفت: خوشبختانه استان ايلام در مقايسه با ساير استان‌ها از جايگاه خوبي در نشر مقالات در مجلات معتبر دارد، اما آنچه بايد در تحقيقات پزشکي مدنظر داشته باشيد، اين است که نقاط قوت و حدود امکانات استان را کشف کنيد و به دنبال شناسايي بيماري‌ها بوده و در اين مباحث علمي و پژوهشي به صورت تيمي عمل کنيد.

وي در مورد چگونگي تقويت و توسعه علمي و فناوري دانشگاه اظهار کرد: مهم‌ترين کار توجه به نيروي انساني و سپس جذب بودجه است، بدين‌صورت که محيطي امن و باثبات اقتصادي و سياسي را براي نخبگان فراهم کنيد و با سپردن سرپرستي واحدها حس اعتماد در آن‌ها را افزايش دهيد و سپس با تأمين بودجه و حمايت مالي از پژوهش‌ها به دنبال توسعه علمي باشيد.

معاون تحقيقات وزارت بهداشت تصريح کرد: براساس برنامه پنجم توسعه براي سال 93 سهم تحقيقات از محل درآمد ناخالص ملي 3 درصد بوده است که تنها 39 دهم درصد محقق شده است، اين يعني بودجه تحقيقاتي در وضعيت خوبي نيست.

ملک‌زاده خواهان استفاده بيشتر پزشکان از کتابخانه الکترونيک وزارت بهداشت شد و گفت: 40 ميليارد تومان براي نشر 5 هزار مجله معتبر هزينه شده است، پزشکان به اطلاعات اين مجلات توجه کنند.

در ادامه نيز معاونين حوزه‌هاي مختلف و پژوهشگران و کارشناسان معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه به بيان گزارشي از حوزه کاري خود پرداختند و در پايان نيز معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت به همراه هيات رئيسه و پژوهشگران دانشگاه از مرکز کتابخانه مرکزي، مرکز تحقيقات ميکروبي و مرکز گياهان دارويي دانشگاه بازديد به عمل آورد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 28 شهریور 1394، كدمطلب: - ، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین