پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۸۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
کمک به مدرسه موضوعی است که اکنون به یک دغدغه بزرگ برای والدین و حتی دانش‌آموزان مدارس دولتی تبدیل شده و حتی در برخی مدارس شرط گرفتن کارنامه دریافت کمک به مدرسه است این مشکل هر سال تکرار می‌شود اما باز هم چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

شعارسال: در گذشته‌های نه چندان دور مدارس به دو دسته تقسیم می‌شدند، مدارس دولتی و غیر دولتی، به عبارتی دیگر هر کس توان پرداخت هزینه و شهریه را داشت فرزندش را به مدارس غیر دولتی می‌فرستاد و آنانکه این توان مالی را نداشتند به ثبت‌نام در مدارس دولتی اکتفا می‌کردند.

اما این روزها دیگر موضوع پول داشتن و نداشتن به مدارس دولتی نیزسرایت کرده است و خانواده ها حتی اگر کودکشان در مدارس دولتی نیز تحصیل کند مجبورند دلهوره و اضطراب پرداخت هزینه که در قالب کمک به مدرسه مطرح میشود را به جان بخرند. این موضوع زمانی درد آور است که خانواده وضعیت اقتصادی مناسبی نداشته باشد و پرداخت هزینه برایش دشوار شود.

نگاه غم بار، دستان لرزان و دلشوره عجیب سهم برخی از دانش آموزان مدارس به هنگام دریافت برگه کمک به مدرسه و یا به بیان برخی هدیه اجباری است.

کمک به مدرسه یا شرط دریافت کارنامه

کمک به مدرسه‌هایی که گاه رنگ و بوی اجبار و حتی خط و نشان به خود می‌گیرند و بیشتر این خط و نشان‌ها نیز در زمان دریافت کارنامه خودنمایی می‌کند و مدیر مدرسه دریافت کارنامه را منوط به پرداخت کمک به مدرسه می‌کند.

حال اینکه کمک به مدرسه از ضروریات بوده و مدارس از بودجه چندانی برای اداره مدارس بهره‌مند نیستند و تمایل دارند اولیا نیز در این مسیر برای بهبود شرایط کمک حال مدرسه شود امری واضح و آشکار است اما آنچه ناپسند و مذموم است حالت اجباری این کمک در برخی مدارس است.

فاطمه خلیلی از جمله اولیایی است که دخترش در مدرسه دولتی تحصیل می‌کندبا  گفت: وقتی برای گرفتن کارنامه دخترم به مدرسه مراجعه کردم، مدیر مدرسه گفت تا کمک به مدرسه را نپردازم کارنامه داده نمی‌شود.

زن جوان گفت: همسرم من کارگر است و الان چهار ماه است، حقوق نگرفته است و از تأمین مایحتاج زندگی خود عاجز هستیم، اکنون پولی برای پرداخت به مدرسه نداریم و دخترم هر روز بهانه کارنامه‌اش را می‌گیرد که همه دوستانش کارنامه‌شان را گرفته‌اند و او مانده است.

ترک تحصیل بخاطر کمک به مدرسه

رضا نوجوان 14 ساله گفت: زمان گرفتن کارنامه که می‌شود علاوه بر نگرانی نمرات باید دلشوره و رنج هزینه ای که مدرسه می‌خواهد را نیز به جان بخرم، پدر من فوت کرده و مادرم با کارگری خرجمان را می‌دهد، نمیدانم چطور از او بخواهم که برای مدرسه نیز پول کنار بگذارد.

او با شرم خاصی که در چهره اش موج می‌زند ادامه داد: گاهی دوست دارم تحصیل را رها کنم و به دنبال کار بروم، توان این را ندارم که به مدرسه بگویم پول نداریم و نمیخواهم در برابر بقیه دوستان شرمسار شوم.

خانواده‌های زیادی شاید بتوانند با قرض گرفتن یا کم کردن هزینه یک ماهشان پول ثبت‌نام چند صد هزار تومانی مدارس را بدهند اما کم نیستند خانواده‌هایی که در این شرایط اقتصادی قید تحصیل فرزندشان را می‌زنند چون نمی‌توانند هرسال هزینه‌هایی از این دست را پرداخت کنند.

عذرخواهی بابت گرو نگهداشتن کارنامه دانش‌آموزان در مدارس دولتی

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک‌های مردمی در مدارس دولتی که در برخی مواقع جنبه‌های اجباری به خود می‌گیرد و باعث گرو نگهداشتن کارنامه دانش‌آموز می‌شود، تصریح کرد: بنده باید از خانواده‌هایی که این مطلب را بیان می‌کنند عذرخواهی کنم، چرا که وظیفه ما تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است و گرو نگهداشتن کارنامه برای این که خانواده‌ای پول پرداخت نکرده است، جای عذرخواهی از سوی بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش دارد.

وی گفت: چالش قدیمی در بحث دریافت کمک‌های مردمی توسط مدارس دولتی از آنجایی ایجاد شده است که دولت به دلیل تنگناهای بودجه نتوانسته سرانه‌ای که برای اداره مدارس دولتی نیاز است در اختیار مدیران قرار دهد. ای کاش بتوانیم اعتبارات مورد نیاز برای اداره مدرسه را در اختیار مدیران قرار دهیم و آن روز می‌توانیم بگوییم اگر یک ریال از خانواده‌ها دریافت کنند ابلاغ آنها را لغو خواهیم کرد. اما هم اکنون دربرابر سوال مدیران مدارس که می‌گویند اگر از خانواده‌ها پول نگیریم هزینه‌های مدرسه را چگونه تامین کنیم، پاسخی ندارم.

بطحایی افزود: به خانواده‌ها می‌گوییم که کمک‌های مردمی به مدارس یک ضرورت است و مدرسه نیازمند آن است تا آنها در حد مقدورات خود کمک کنند. البته مدارس نباید برای دریافت کمک‌های مردمی رقم تعیین کنند. چرا که ممکن است هزینه 500 هزار تومانی برای یک خانواده که چند فرزند دانش‌آموز دارد بسیار سنگین باشد، اما این خانواده بتواند 20 هزار یا 50 هزار تومان به مدرسه کمک مالی داشته باشد. از خانواده‌ها می‌خواهم با درک شرایط مدرسه برای ادامه فعالیت کمک کنند و از مدیران مدارس که از سوی خانواده‌ها و آموزش و پرورش تحت فشار هستند تقاضا دارم با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها هزینه‌ها را کاهش دهند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما به عنوان دولت تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم سرانه را در اختیار مدارس قرار دهیم تا محیط مدرسه با فشارهایی که به اولیا برای پرداخت کمک‌های مردمی می‌آید، تلخ نشود. همچنین در قانون بودجه امسال رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس پیش‌بینی شده است که آئین‌نامه اجرایی آن به زودی ابلاغ می‌شود و 100 میلیارد تومان از این محل به آموزش و پرورش کمک خواهد شد که می‌تواند به مدارس کم برخوردار اختصاص یابد

مردم تخلفات در ثبت‌نام مدارس را اطلاع رسانی کنند

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز در خصوص تخلف در مدارس و گرفتن شهریه اجباری در مدارس گفت: تمام مناطق و نواحی استان ستاد نظارت بر ثبت نام داریم و مردم می‌توانند در صورت ایجاد مشکل در ثبت نام با مراجعه به این ستاد مشکلات خود را پیگیری نمایند .

ابراهیم محمدی افزود: به تازگی سامانه ارتباطی با مدیر کل راه اندازی شده است که مردم میتوانند بدون اینکه به آموزش و پرورش مراجعه نمایند مشکلات و شکایت خود را با دفتر مدیر کل ارائه نمایند و مطمئن شوند در اولین فرصت رسیدگی و به افراد از طریق سامانه اطلاع داده میشود.این سامانه 24 ساعته جوابگو است و در همه مدارس پوستر این سامانه نصب شده است.

بودجه هایی که به مدارس دولتی داده می‌شود ناچیز است

مدیر ناحیه 2 آموزش و پرورش ارومیه نیز در همین باره اظهار داشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در رابطه با دریافت پول به عناوین مختلف از والدین دانش آموزان و تهدید آن‌ها به عدم ارائه کارنامه و محرومیت از اردوها، مراتب را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.

محمد مجرد با انتقاد از اینکه بودجه‌هایی که به مدارس دولتی داده می‌شود بسیار ناچیز هستند گفت: با تمامی این بحث‌ها مدیران مدارس حق دریافت پول از دانش آموزان را ندارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:7مرداد1397 ، کدخبر: 1787801: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
میگن مدارس دولتی نباید پول بگیره هر سال دارن همین حرف میزنن اما مدارس دولتی هم مبالغ بالایی رو میخوان کسی نیس رسیدگی کنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین