پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۱۵۱۸۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
یک کارشناس اقتصادی بانک مرکزی فقدان ثبات درآمد، وابستگی به دولت و ناتوانی در تامین نیازهای ضروری را سه عامل تهدیدکننده امنیت اقتصاد ایران برشمرد.
شعار سال : سجاد کلانتری امروز در نشست هم‌اندیشی بسیج و اقتصاد امن که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبردی کلان از واژه‌سازی‌های شخص مقام معظم رهبری است.

کلانتری افزود: امروز مراجع عظام ما به عنوان صاحب‌نظران در حوزه اقتصادی کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، در حالی که این افراد از اندیشه والای اقتصادی برخوردارند.

وی اظهار داشت: سال‌های اخیر موضوع اقتصاد به عنوان موضوع اصلی توسط مقام معظم رهبری بیان شده و در هفته‌های گذشته ایشان موضوع اقتصاد امن را بیان و بر آن تاکید داشتند.

این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی گفت: اقتصادی که در آن عوامل اقتصادی تحت تاثیر شوک‌ها و تکانه‌های خارجی بتواند واکنش‌های مناسبی داشته باشد اقتصاد امن است.

کلانتری گفت:‌همچنین اقتصاد امن به اقتصادی گفته می‌شود که تاب‌آوری لازم را در برابر تهدیدات داخلی و بیرونی داشته باشد.

وی در ادامه به شاخص‌های اقتصاد امن اشاره کرد و گفت: ایجاد درآمد ثابت، تامین نیازهای ضروری به طور مداوم، تاب‌آوری، تامین بودن در مواد اولیه جهت تولید از جمله شاخصه‌های اقتصادی امن است.

این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی در ادامه به رابطه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد امن اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی بر بستر یک اقتصاد امن پی‌ریزی می‌شود و شرط لازم برای مقاوم‌سازی اقتصاد، امنیت اقتصادی است.

کلانتری اظهار داشت:‌اقتصاد امن هدف متوسط و اقتصاد مقاوم هدف غایی است.

وی افزود: رابطه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد امن رابطه طولی است و این دو مفهوم در طول هم هستند و در عرض هم نیستند.

این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی بیان داشت: در شرایط پویا بسترسازی اقتصاد بر پایه امن و نیل به اقتصاد مقاومتی اهداف همزمان باید لحاظ شوند.

کلانتری بیان داشت: فقدان ثبات درآمد (وابستگی به فروش نفت)، وابستگی به دولت (بزرگ بودن دولت)، ناتوانی در تامین نیازهای ضروری از جمله تهدیدات امنیتی اقتصاد ایران است.

وی اظهار داشت: نسبت درآمد نفتی به مالیاتی سال 84 هفتاد و یک به 29 بوده است و در سال اخیر این عدد بر عکس شده است و نسبت آن 70 به 30 به نفع مالیات است.

این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: دولت در ایران بیش از دو برابر نرم جهانی بزرگتر است و بودجه جاری بسیار بالایی دارد و بزرگترین دغدغه دولت در شرایط فشار، تامین حقوق کارمندان است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 5 شهریور 97، کدمطلب:13970605000653 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
ا.ف75
من که میگم ناتوانی در زمینه تولید یکی از بزرگترین عامل هاست! باید هرچه سریع تر راهی برای برون رقت از این معضل پیدا کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین