شعارسال: ايران رتبه سوم در مرگ و مير ناشي از تصادفات جادهاي جهان را دارد. تصادفاتي كه سالانه جان هزاران هزار نفر از هموطنانمان را ميگيرد و آب هم از آب تكان نميخورد و اين آمار هر سال به جاي اينكه كاهش پيدا كند، افزايش مييابد. همانطور كه سازمان پزشكي قانوني كشور در آخرين گزارشش اعلام كرد كه از ابتداي امسال تا پايان تير ميزان مرگها بهدليل حوادث رانندگي در كشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢،٥درصد افزايش دارد. براساس اين گزارش، در چهار ماه نخست امسال ٥هزار و ٤٩٧ نفر در حوادث رانندگي كشور جان خود را از دست دادند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته (٥هزار و ٣٦٢ نفر) ٢,٥درصد رشد داشته است.
براساس همين آمارها، ٤ هزار و ٢٨١ نفر از جانباختگان حوادث رانندگي ٤ ماهه نخست امسال را مردان و هزار و ٢١٦ نفر را هم زنان تشكيل دادهاند.
براساس اعلام پزشكي قانوني، استانهاي داراي بيشترين مرگ حوادث رانندگي بهترتيب، فارس با ٤٨٣، تهران با ٣٩٩ و خراسانرضوي با ٣٧٧ كشته هستند. همچنين استانهاي ايلام با ٤٦، كهگيلويهوبويراحمد با ٧٣ و يزد با ٧٤ كشته، كمترين ميزان تلفات حوادث رانندگي را بين استانهاي كشور در اين بازه زماني داشتهاند.
از ٥ هزار و ٤٩٧ كشته تصادفات ٤ ماهه امسال، ٣هزار و ٦٨٥ نفر در حوادث برونشهري، هزار و ٤٠٠ نفر در حوادث درونشهري و ٤٠٩ نفر در حوادث جادههاي روستايي است و محل فوت ٣ نفر هم نامعلوم گزارش شده است.
براساس آمار سازمان پزشكي قانوني، هزار و ٦٠٦ نفر در حوادث رانندگي تير امسال جان باختند از اين ميزان، هزار و ٢٦٣ نفر مرد و ٣٤٣ نفر زن بودند. در تير امسال، خراسانرضوي با ١٣٤، فارس با ١٢٨ و تهران با ١٢٣، استانهاي داراي بيشترين ميزان تلفات و ايلام با ١٠، كهگيلويهوبويراحمد با ١٣ و البرز با ١٥ نفر، كمترين ميزان كشتهها را ثبت كردند.
تصادفات ايران دلايل متعددي از جمله امنيت پايين خودروها، مشكلات جادهاي و بياحتياطي رانندگان دارد. اما سرهنگ داوود قاسميان، رييس پليس ترافيك شهري آمار جالبي ارايه كرد و گفت: «٤٣درصد از جانباختگان تصادفات درونشهري افرادي بودند كه يا سواد نداشته يا تحصيلاتشان در سطح ابتدايي بوده و اين درحالي است كه ميزان جانباختگان در اين سوانح براي افرادي داراي تحصيلات فوق ديپلم به بالا تنها ٤درصد است.»
او با اشاره به آماري از تلفات ترافيكي در معابر درونشهري ادامه داد: «براساس آمارهاي موجود ٢٩درصد فوتيها در حوادث ترافيكي درونشهري در صحنه تصادف جان ميبازند، ٧درصد در مسير انتقال به مراكز درماني و ٦٣درصد در بيمارستان جان خود را از دست ميدهند. همچنين ٢٩درصد جانباختگان سوانح ترافيكي در معابر درونشهري عابران پياده هستند و ٣٦,٩درصد فوتيها را موتورسواران تشكيل ميدهند.»
به گفته رييس پليس ترافيك شهري، در ٤ ماهه امسال ١٠٦٥ نفر در معابر شهري بهدليل سوانح ترافيكي جان باختهاند كه ٨٣درصد آنها مرد و ١٧درصد آنها زن بودهاند.
بر اين اساس شايد بتوان گفت با آموزش ميتوان درصد تصادفات و آمار فوتيهاي ناشي از آن را كاهش داد. همانطور كه حسن نوري، معاون فني و عمليات سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه بيشتر حوادث رانندگي پس از گرههاي ترافيكي اتفاق ميافتد، گفت: «يعني رانندگان پس از گذراندن مدت زماني در ترافيك، ميخواهند زمان از دست رفته را با افزايش سرعت جبران كنند كه حادثهساز و خطرآفرين ميشود. اين موضوع به فرهنگ ترافيكي رانندگان ارتباط دارد و بايد درخصوص افزايش فرهنگ رانندگي كار شود البته نميتوان در اين حوزه از ايمني خودرو و جاده غافل شد.»
نوري با اشاره به اينكه هزينه ساخت جاده بسيار زياد است، ادامه داد: «ايمن كردن خودرو به ميزان ساخت جادهها هزينهبر نيست و بايد براي آن برنامهريزي كنيم. ايمني پايين خودروهاي داخلي و قيمت بالاي آن دليل بسياري از مرگ و معلوليتهاي حوادث رانندگي است. بارها شاهد بوديم كه كيسه هواي برخي خودروها بهدليل نقص فني هنگام وقوع حادثه باز نشده و موجب مرگ يا مصدوميت شديد سرنشينان خودرو شده است.»
همچنين تقي مهري، رييس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: شهريور پرترددترين و پرحادثهترين ماه سال از نظر حوادث رانندگي است. او به آمار سال گذشته سازمان پزشكي قانوني استناد كرده و گفته كه سال گذشته هزار و ٧٠٠ نفر جان خود را در تصادفات رانندگي از دست دادند. در اين ايام افزايش حجم سفرها، سرعت و سبقت غيرمجاز خودروها، عجله و شتابزدگي رانندهها بهخصوص در نزديكي شهرها براي زود رسيدن به مقصد و توجه نكردن به علائم راهنمايي و رانندگي از مهمترين عوامل تصادفات به شمار ميرود.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ادامه داد: «از رانندگان ميخواهيم از مبدا تا مقصد مسير حركت خود را جزو سفر بدانند و به دور از هرگونه عجله و شتاب و با احترام به قوانين مسير خود را طي كنند.»
به گفته مهري، براساس آمار و اطلاعات موجود ٣٥درصد تصادفات بهدليل سرعت و سبقت غيرمجاز در ايام تابستان گزارش شده است و ٣٨درصد هم بهدليل بيتوجهي به جلو، خستگي و خوابآلودگي رخ داده كه اگر رانندگان به اين مسائل توجه كنند، قطعا شاهد كاهش تصادفات خواهيم بود.
سردار مهري همچنين گفت: «٦٥درصد تصادفات در٣٠ كيلومتري شهرها رخ ميدهد كه عمدتا به فوت و جرح منجر ميشود.»
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: 6شهریور1397 ، کدخبر: - : www.etemadnewspaper.ir