پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۷۱۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
برآورد فیروزه خلعتبری از از حجم اقتصاد زیرزمینی در سال ۱۳۶۹ نشان داد که حجم اقتصاد زیرزمینی کشور در سال ۶۵ حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بود (معادل 14.4 درصد از تولید ناخالص داخلی در آن زمان).

شعار سال: برآورد فیروزه خلعتبری از از حجم اقتصاد زیرزمینی در سال ۱۳۶۹ نشان داد که حجم اقتصاد زیرزمینی کشور در سال ۶۵ حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بود (معادل 14.4 درصد از تولید ناخالص داخلی در آن زمان)خلعتبری در سال‌های بعد بار دیگر به سراغ این موضوع رفت و برای دوره ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۳، متوسط اندازه نسبی اقتصاد سایه به اقتصاد رسمی را حدود هفت درصد تخمین زد.

چندی پیش «سیدجواد کاظمی‌تبار»، متخصص داده‌کاوی و الگوهای پولشویی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، آماری از حجم پول کثیف ایران ارائه داد. در این تحقیق حجم پول‌های کثیف برای سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۰ تخمین زده شده است.

بر اساس نتیجه تحقیق، حجم پول‌های کثیف در طول دوره مورد بررسی معادل 11.8 درصد نسبت به حجم نقدینگی کل کشور است. همچنین نتیجه دیگر این پژوهش نشان می‌دهد که حجم پول‌های کثیف با شیب تندی در حال افزایش استدر سال‌های بررسی شده کمترین رشد پول کثیف مربوط به سال ۱۳۵۷ با منفی 4.8 درصد و بیشترین مربوط به سال ۱۳۷۴ با ۶۴ درصد رشد سالانه است.

اگر در سال ۹۵، حجم پولشویی معادل 11.8 درصد از کل نقدینگی اقتصاد بوده باشد، میزان پولشویی حدود ۱۴۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر این معیار را برای سال گذشته به کار گیریم، میزان پولشویی در سال ۹۶ به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین برآورد غفاری و علیزاده نیز نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۸۷، اقتصاد زیرزمینی ایران به‌طور میانگین معادل 26.7 درصد (بیش از یک چهارم) تولید ناخالص داخلی بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جستجو در تلگرام، تاریخ انتشار 27 آبان 97، کد مطلب: 562242، www.telegramine.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
بسمه تعالی

اولا، منبع اطلاعاتی این تحقیقات، مشخص نیست. منبع اطلاعات که مشخص نباشد، تحقیق، دروغی بیش نیست.
ثانیا، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، متعلق به دولت است و ریسسش، از دولت دستور می گیرد. دولت هم، مدت هاست برای پیاده کردن دستورات آمریکایی ها برای خودتحریمی، تلاش میکند. پس اعلام دولت مبنی بر پولشویی، مثل اعلام یک زندانیست که خودش را بی گناه بداند. قاضی باید فرد سومی باشد. نه دولتی که برای رسیدن به اهدافش، از دروغ گویی نمیترسد.
ثالثا، اگر پولشویی هست، مسؤولش دولت است. چون دولت مجری است و امکانات دارد. برود جلوی فساد را بگیرد. برای جلوگیری از فساد هم، قوانین لازم را از مجلس بخواهد وضع کنند. نیازی به قوانین بیرونی نیست. فرض کنید قوانین CFT نبود. آیا می مردید؟! می رفتید خودتان قانون وضع میکردید. مجلس هم برای این تشکیل شده. الان هم اگر جاسوس نیستید، اگر مزدور و منافق نیستید، بروید با پولشویی مبارزه کنید و هر کنترلی لازم است را انجام دهید، بدون تعهد به آمریکا و در واقع صهیونیست تا سیه روی شود هرکه در او غش (خیانت) باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین