پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
بارندگی های اخیر در شهرستان شوش باعث شد سقف یک بنای ثبت ملی ریزش، دستک دو پل تخریب و ۳۰ روستا دچار آبگرفتگی و برق چند روستا قطع شوند.

شعار سال: شهرستان شوش که این روزها به شدت درگیر مسئله کارگران نیشکر هفت تپه است بر اثر بارندگی دچار مشکلات دیگری نیز شد.

طی بارندگی های اخیر تاکنون سقف یک بنای ثبت ملی به نام بنای «لگیطه» معروف به سادات تفاخ فرو ریخت. این بنا سال ۸۹ به ثبت ملی رسید و این دومین بار است که دچار تخریب می شود. از روزی که بنا به ثبت ملی رسیده تاکنون هیچ برنامه ای برای معرفی، مرمت و حفظ آن توسط میراث فرهنگی انجام نشده بود.

دستک دو پل نیز در بخش شاوور ریزش کرد و راه ارتباطی چند روستا در این بخش را با مشکل مواجه کرد. همچنین زمین های زراعی برخی از کشاورزان زیر آب رفت. بنا به گفته فرماندار ۳۰ روستا نیز دچار آبگرفتگی شدند.

بخشی با مشکلات بسیار

عباس پورعاطف بخشدار بخش شاوور که بیشترین آسیب های اخیر در این بخش بود در این باره گفت: زهکش هفت تپه آب مزارع هفت تپه را به سمت روستاهای سید رحیمه، سید خشان، میان آب، سید خلف، غزی و بعد به زهکش k۲ شرکت میان آب هدایت می کند. این زهکش سپس از آنجا روستاهای حاشیه دز را طی می کند تا به رود دز بریزد.

پورعاطف توضیح داد: حجم آب زهکش بالا است. در نزدیکی زهکش یک زیرگذر وجود دارد که از زیر ریل قطار می گذرد. خروجی آب زیر گذر طوری طراحی شده که به زهکش بریزد. ولی به دلیل اینکه زهکش توسط شرکت نیشکر هفت تپه لایروبی نشده است باعث شده کف زهکش بالاتر بیاید و حجم آب کمتری را بگیرد. به همین دلیل آب وارد زهکش نشد و زیرگذر دچار آبگرفتگی شد.

وی افزود: زیر گذر راه آهن بین زیرگذر روستای سید خلف غزی، میان آب و سید رحیمه است که محل تردد اهالی به حساب می آید. آبگرفتگی در زیرگذر تردد کارکنان میان آب و اهالی روستاها را با مشکل مواجه کرد.

یک سال فقط شمع کوبی

بخشدار شاوور درباره حل همیشگی معضل زیرگذر که سالانه دچار این مسائل می شود گفت: برای حل این مشکل طرح اجرای پل روگذر را در نظر داریم. پل روگذر توسط قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب پیمانکار شد. مجری نیز شرکت خاتم الانبیا بوده و تا کنون شمع کوبی پل انجام شده است. مدتی مشکل انتقال تاسیسات را داشتیم که خط برق و آب را جا به جا کردیم. مقرر شد پیمانکار شروع به کار کند و خاکریزی انجام دهد چون هسته آن خاک است ولی در محدوده راه آهن بتنی می شود.

وی افزود: طبق پیگیری های هفته پیش مقرر شد شرکت خاتم الانبیا شروع به کار کنند. نمایندگان قرارگاه خاتم از نزدیک بازدیدی از محل داشتند و قول دادند در اسرع وقت شروع بکار شود. پروژه پل روگذر از یک سال پیش شروع شده بودبخشدار شاوور همچنین با اشاره به تخریب دستک پلی که بر روی زهکش است گفت: یک پل با قدمت ۳۰ سال بر روی زهکش است که دستک پل ریزش کرد. به دهیاران روستاهای سید خلف، غزی و میان آب تاکید کردم نسبت به ترمیم پل اقدام کنند.

پورعاطف یاداور شد: زیرگذر آهودشت نیز دچار آبگرفتگی شده ولی تردد به فاصله هزار متر از بالای راه آهن در جریان است. در دو نقطه دیگر در جاده آهودشت بعد از روستای سد شاوور بین دحیمی یک به سمت شاوور نیز دستک های پل ریزش کرده که به راهداری اطلاع دادیم.

وی در خصوص خسارات وارده به بخش کشاورزی بیان کرد: قرار است مرکز خدمات این موضوع را بررسی کند. تعدادی از کشاورزا معتقد هستند حجم بارندگی زیاد بوده و مزارع آنها زیر آب رفت اما خوشبختانه مخزن سد جوابگو است و مشکلی بیش از این پیش نمی آید.

بخش مرکزی و فتح المبین کم مسئله

در بخش مرکزی و فتح المبین آسیب های جدی ای وجود نداشت. علی سرپرست بخشدار مرکزی شوش نیز گفت: بارندگی دو روز گذشته مشکلی خاصی در این بخش به وجود نیاورده است فقط قطعی برق در برخی روستاها داشتیم که با کمک پرسنل اداره برق شهرستان این مشکل رفع شدسید جمیل موسوی، بخشدار فتح المبین شوش همچنین با بیان اینکه بارندگی در این بخش به جز شش روستا مشکل دیگری ایجاد نکرد، توضیح داد: آبگرفتگی در روستای سندال، رغیوه، دوسلق، حسن گرگ و مناطقی از فکه رخ داد که با کمک راهداری این مشکل نیز بزودی رفع می شود.

نعیم سیاحی رئیس اداره برق شهرستان شوش نیز گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی در برق شهر و روستاها وجود ندارد و پرسنل در سه نوبت کاری درحال خدمات رسانی به مردم هستندرئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شوش نیز با بیان اینکه این نهاد در آماده باش کامل است، اظهار داشت: خساراتی با بارندگی شب گذشته به عشایر غرب کرخه وارد شد که امروز با اعزام یک تیم مشکل این عشایر رفع شد و اقلامی نظیر چادر و دیگر ملزومات بین این عشایر توزیع شد.

اهالی بخش شاوور هنوز درد و رنج خسارات سیلاب ۹۵ را فراموش نکردند که باز مشکلات جدیدی برای آن ها پیش آمد. سال ۹۵ پنج هزار هکتار در بخش شاوور آسیب دید. اکنون نیز برخی مزارع زیر آب رفت، سقف بقعه سید احمد تفاخ در روستای حمیلا تخریب شد و خسارات در بخش شاوور ابعاد جدیدی در حوزه میراث فرهنگی پیدا کرد. شهروندان انتظار دارند مسئولان تدابیر جدی تری نسبت به رفع مشکلات این بخش را اتخاذ کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 7 آذر 97، کد مطلب: 4469690، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین