هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۷۸ می گوید "ثروت اطلاعات، فقر توجه ایجاد میکند". امروزه دیگر تلاش برای تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست بلکه جلب توجه انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفتهاست. "اقتصاد توجه attention economy " به بررسی شیوه ها و فنونی می پردازد که می توان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد.

شعار سال : موضوع علم اقتصاد، کمیابی است و هر چه کمیاب است (عرضه آن کمتر از تقاضایش است) در علم اقتصاد قابل بررسی است. امروزه بسیاری بدنبال جلب توجه اند و در این میان شبکه های اجتماعی ابزاری شده اند برای جلب توجه این افراد و با جستجوی کوتاه در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر، تلاش فروان برای جلب توجه به هر قیمتی را شاهد خواهیم بود. در دهه های قبل اطلاعات کالای کمیابی بود ولی امروزه به لطف شبکه های اجتماعی خاصیت کمیابی خود را از دست داده و عملا با سر ریز اطلاعاتی روبرو هستیم و آنچه در این میان به یک کالای کمیاب تبدیل شده، توجه است طوری که امروز بازاریابان در شرکت ها موضوع "چالش ٥ ثانیه ای دنیای قابل رد کردن" را مطرح کردند بدین معنی که اگر برندها در جلب توجه مخاطبان خود در ٥ ثانیه اول شکست بخورند دیگر نمی توانند به خاطر نادیده گرفتن مابقی محتوایشان از سوی مشتری شاکی باشند ( بدین منظور تبلیغات یوتیوب تروویو بعد از ٥ ثانیه قابل رد کردن هستند و اگر بیننده تبلیغ را دوست نداشته باشد می تواند آنرا نادیده بگیرد و از آن رد شود)
هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۷۸ می گوید "ثروت اطلاعات، فقر توجه ایجاد میکند". امروزه دیگر تلاش برای تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست بلکه جلب توجه انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفتهاست. "اقتصاد توجه attention economy " به بررسی شیوه ها و فنونی می پردازد که می توان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. موضوع اقتصاد توجه آنقدر اهمیت یافته که گروهی از اقتصاددان ها موضوع ایجاد پول توجه را در کنار پول صنعتی (اسکناس) و پول اعتباری مطرح نموده اند.
جالب است بدانید که یکی از ابزارهای مهمی که در اقتصاد توجه مورد بررسی قرار می گیرد، امکان لایک در شبکه های اجتماعی است. یک دهه از زمانی که جاستین روزنستاین تمام شب بیدار ماند تا نسخه اولیه چیزی را که کدنویسی کند که آن زمان دکمه awesome( یا همان لایک امروز) نامیده می شد می گذرد. او اکنون عضو گروهی کوچک اما در حال رشدی از اهالی سیلیکون ولی است که نسبت به گسترش اقتصاد توجه و اثرات سوء آن اعتراض دارند. تصور کنید این ابزار اقتصاد توجه، چه بلایی به سر ما آورده است! پژوهش ها نشان می دهند کاربران بطور متوسط روزانه ٢٦١٧ بار گوشی هوشمندشان را لمس می کنند و بدنبال جلب توجه نسبی اند که از طریق لایک ها نصیبشان می شود. و حال تصور کنید این لایک ها چقدر انسانهای خودشیفته و متظاهر را در دنیای مجازی بوجود آورده است که اثراتش را در دنیای حقیقی هم می توانیم ببینیم.
شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازفضای مجازی