پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۸۳۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۸
رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: بسیاری از امتیازات مرتبط با اعضای هیات علمی و ارتقای اساتید منوط به چاپ مقالات ISI است که این موضوع موجب بروز تقلب می شود.

شعارسال: جبار علی ذاکری با بیان این مطلب اظهار داشت: دانشجویان نیز برای دانش آموختگی به چاپ 2 مقاله «آی اس آی» هستند؛ بنابراین زمانی که مسیر محدود تنها راه چاپ مقاله باشد، احتمالا افرادی توانایی عبور از این مسیر را ندارند.

وی افزود: در نتیجه راه های میانبر و خلاف را برای عبود از این مسیر انتخاب می کنند. عده کمی از افراد با آگاهی و 90 درصد بدون علم و آگاهی و بدون توجه به تبعات آن راه میانبر را انتخاب می کنند. این راه برای دیگران شناخته شده و تبعات فراوانی برای افراد دارد.

ذاکری خاطرنشان کرد: در کل به دلیل امتیازات خاصی که برای چاپ مقالات درنظر گرفته شده است، دانشجویان و اساتید راه میانبر را برای برون رفت از این وضعیت انتخاب می کنند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دانشگاه های سطح یک تقلب بسیار محدود شده است، ادامه داد: در 13 دانشگاه برتر این تقلب ها محدود شده و در کل شاید تعداد آنها انگشت شمار باشد.

** نحوه صدور حکم برای متقلبان

رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: تعداد کم تقلب ها در دانشگاه های سطح یک نشان دهنده اطلاع رسانی مناسب و دادن آگاهی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص قانون تقلب علمی بوده که تعداد آنها را به حداقل رسانده است.

ذاکری گفت: از زمان ابلاغ قانون تقلب، پیگیری های جدی از طریق کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه صورت گرفته و اطلاع رسانی صحیحی به اساتید و دانشجویان انجام شده است.

وی با بیان اینکه همه اساتید و دانشجویان از موضوع قانون تقلب اطلاع دارند، اظهار داشت: در سال گذشته موردی از اعضای هیات علمی یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علم و صنعت نداشته ایم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: یک مورد سال گذشته تقلب علمی شخص محرز شد که فرد عضو هیات علمی دانشگاه دیگری بود و در دانشگاه علم و صنعت تدریس می کرد. پس از دریافت اطلاعات مبنی بر وقوع یک خلاف اخلاق پژوهشی در مقاله وی، از حضور و ارائه درس توسط فرد خاطی جلوگیری شد که نشان دهنده رصد مناسب در این زمینه است.

ذاکری با بیان اینکه امسال گزارش دیگری دریافت نشده است، گفت: اقدامات دانشگاه در زمینه پیشگیری از تخلف و تقلب علمی اطلاع رسانی، شفاف سازی و در جریان قرار دادن افرادی است که در حال چاپ مقالات هستند. این مجموعه اقدامات پیشگیرانه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخورد دانشگاه در مقابل میزان و نحوه تخلف افراد متفاوت است و بستگی به قصور و تخلف فرد دارد. اگر فرد قصور دارد که در حد تخلف اداری برخورد می شود؛ به طور مثال فرد در جریان کار نبوده و پایان نامه را دانشجویان و دانشگاه دیگری ارسال کرده و اسم استاد را در رساله قید کرده است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه مساله فوق تخلف نیست؛ توضیح داد: زیرا خود فرد اقدام کننده نیست، ولی اگر نویسنده محصول خود فرد باشد، تخلف محسوب می شود و متناسب با درصد و نقش در وقوع تخلف، هیات تخلفات اداری حکم صادر می کند.

ذاکری اظهار کرد: احکامی که در خصوص اعضای هیات علمی صادر می شود شامل محرومیت از گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی و محدود شدن گرنت (پژوهانه) است. در صورت سطحی بودن تخلف، تذکر کتبی ارسال می شود و در تمامی موارد، تخلف در پرونده فرد درج می شود.

وی ادامه داد: قانون مقابله با تقلب نیز در خصوص طریقه برخورد توضیح داده است و اگر تخلف دانشجویان محرز باشد امکان محرومیت از تحصیل نیز وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: احکام صادره در خصوص تقلب علمی، حتی به تعداد افرادی که در وقوع تخلف نقش داشته اند، نیز بستگی دارد.

**ساز و کار تشخیص

ذاکری اظهار داشت: در دنیا نرم افزارهایی وجود دارد که متون مشابه را تشخیص می دهد و حتی پاراگراف مشابهی را که در مقاله دیگری چاپ شده تشخیص می دهد.

وی ادامه داد: این نرم افزارها به صورت سامانه در مجلات معتبر است که مولف را برای بررسی مقاله از طریق سامانه راهنمایی کرده تا موارد مشابه بررسی و اصلاح شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: به عنوان مثال نرم افزار ادبیات فنی که متون مشابه را تشخیص می دهد، در اکثر مجلات معتبر وجود دارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز این قابلیت وجود دارد که عضو هیات علمی و دانشجو قبل از ارسال مقاله از این سامانه برای شناسایی درصد تشابه استفاده کنند.

ذاکری گفت: در پایان نامه ها بیشتر تکرار پایان نامه های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دیده می شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: برخی از دانشگاه های تازه تاسیس و نوپا و موسسات آموزش عالی به دلیل بی اطلاعی استاد راهنما از پایان نامه های دانشگاه های دیگر، متوجه تشابه و تکرار آن نمی شوند.

این مقام مسئول در دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: ISE یا مرکز منطقه ای جهان اسلام در شیراز رصد مطلوبی در سطح کشور بر پایان نامه ها و مقالات دارد و تمامی پایان نامه ها در این سامانه ثبت و ضبط می شود.

وی افزود: عناوین مشابه مشخص شده که این امر برای پیشگیری از تکرار پایان نامه ها و دوباره ارائه شدن پایان نامه ها صورت گرفته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 28دی1397 ، کدخبر: 83174936: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین