پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
استان زنجان ظرفیت های مهمی در بخش های مختلف اقتصادی داشته که یکی از محوری ترین آن ها بخش صنعت و معدن است. در این بین بخش معدن یکی از ظرفیت های مهم و خدادادی استان محسوب می شود که امروز موتور محرکه توسعه اقتصادی زنجان نیز محسوب می شود.
شعارسال: امروز زنجان از قطب های تولید سرب و روی کشور محسوب شده و یکی از بزرگ ترین معادن منطقه را دارد که فعالان حوزه تولید سرب و روی استان نیز به تبع آن در سطح کشور سرآمد و سرشناس هستند. امروز نبض اقتصاد زنجان در حوزه سرب و روی و بخش معدن فعال تر از سایر حوزه ها می تپد . این صنعت پیشینه بالایی نیز در استان دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخش معدن در استان زنجان همگام با سایر حوزه ها رشد کرد و امروز به یکی از بخش های تاثیرگذار در اقتصاد استان رسیده به گونه ای که هم اکنون حجم سرمایه گذاری این بخش به نزدیک 2 هزار میلیارد ریال رسیده است.

بخش معدن در اقتصاد کشور نیز تاثیرات زیادی داشته، به گونه ای که گفته می شود بخش قابل توجهی از سهم بورس کشور متعلق به بخش معدن است و نزدیک به یک درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به معادن و پنج تا 6 درصد از آن به صنایع معدنی تعلق دارد.

با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و با سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری باعث رونق بخش های اکتشاف و به تبع آن بهره‌برداری می‌شود. این بخش در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه استان نقش بسزایی دارد.

دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های زیادی را عملیاتی کرده است. توسعه اکتشافات بخش معدن با گستردگی 200 هزار کیلومتر مربع، واگذاری طرح های فولادی به بخش خصوصی و مشارکت در اجرا، توسعه فناوری واحدهای سیار فرآوری در معادن کوچک کشور، ایجاد زیربناهای لازم جهت توسعه معادن و صنایع معدنی بخش خصوصی، ارائه تسهیلات و پوشش بیمه فعالیت های معدنی به پروژه‌های معدنی، تامین ماشین آلات و تجهیزات معدنی و صنایع معدنی (1200 دستگاه ماشین آلات) و تدوین و به روزآوری مقررات و استانداردهای مصرف آب، انرژی و مواد در معدن و صنایع معدنی از جمله این اقدامات هستند.

بخش معدن استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته است، به گونه ای که تعداد معادن در حال بهره‌برداری استان زنجان در سال 57 به میزان 26 معدن بوده است که این میزان در سال 92 به 125 معدن و در سال 95 به 124 معدن رسیده است.

تاکنون در بخش معادن استان زنجان نزدیک 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است. 381 معدن در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد 316 معدن به صورت فعال و 65 معدن غیر فعال هستند . اشتغالزایی حوزه معدن استان زنجان به میزان 2 هزار و 658 نفر برآورد می شود.

ارزش تولیدات معادن در حال بهره‌برداری در سال 92 به میزان 2063134 میلیون ریال رسیده و در سال 95 این میزان به 4267572 میلیون ریال افزایش یافته است. شاهد رشد بیش از 106 درصدی ارزش تولیدات معادن استان زنجان طی سال 92 تا 95 هستیم که گویای تاثیرگذاری بالای ارزش تولیدات این بخش برای اقتصاد استان بوده است.

تعداد معادن در حال بهره‌برداری استان در سال 1357 از 26 معدن به 124 معدن در سال 1395 رسیده‌ است. ارزش تولیدات معادن در حال بهره‌برداری استان در سال 1392 معادل 2063134 میلیون ریال بوده‌ که با 4/106 درصد افزایش به 4267572 میلیون ریال در سال 1395رسیده ‌است.

ذخیره قطعی معادن استان بالغ بر 463 میلیون تن و میزان استخراج سالانه اسمی این معادن 9 میلیون تن است . 20 درصد معادن استان را معادن فلزی ، 60 درصد را معادن غیر فلزی و 20 درصد را سنگ های نما تشکیل داده اند. 67 درصد سرمایه گذاری انجام شده در بخش معادن استان فلزی بوده و یک هزار و 286 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معادن فلزی و 446 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معادن غیر فلزی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی موج رسا ، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1397 ، کدخبر: ۹۷۷۱ ، www.mojerasa.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین