پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
فعالیت بیش از 70 شرکت سرب و روی در زنجان را می توان به دلیل وجود معدن بزرگ و غنی سرب و روی انگوران دانست معدنی که به رغم دارا ...

شعار سال:

فعالیت بیش از ۷۰ شرکت سرب و روی در زنجان را می توان به دلیل وجود معدن بزرگ و غنی سرب و روی انگوران دانست معدنی که به رغم دارا بودن ظرفیت ارزشمند برای توسعه و پیشرفت استان همواره به دلیل وجود چالش های مختلف با مشکلات متعدد درگیر بوده که تبعات ناشی از آن باعث متضرر شدن صاحبان صنعت و مردم شده است.

معدن سرب و روی انگوران را می توان معدنی دانست که حق زنجانیها در آن در نظر گرفته نشده است، دولت نهم در سفر دور اول خود به استان زنجان در جمع مردم شهرستان ماهنشان وعده ای داد و برای نشان دادن حسن نیت خود در جلسه هشتم اردیبهشت ماه سال ۸۵ واگذاری معدن انگوران را به زنجانیها مصوب کرد وعده ای که طی هشت سال دولت عملی نشد.

در آن روز به مردم منطقه محروم ماهنشان وعده واگذاری معدن انگوران به بهره برداران و سهامداران زنجانی داده شد که طی این مدت هر بار به نوعی به تاخیر افتاد. واگذاری معدن به این معنا است که زنجانی‌ها هم در این سرمایه عظیم سهم دارند و باید بخشی از سود‌ ناشی از آن در زنجان و استان خرج شود.

حال حدود ۱۳۴ هزار سهامدار که بیش از ۹۰ درصد آنها از طبقات ضعیف و فقیر جامعه هستند تنها نظارگر این هستند که ذخایر ارزشمند معدن انگوران با سودآوری میلیاردی در جیب کسانی سرازیر می شوند که قدمی برای توسعه منطقه و استان برنمی دارند و عواید ناشی از معدن انگوران به سایر استانها روانه می شود.

طی مدت هشت ساله به رغم تلاش گسترده نمایندگان مختلف استان در مجلس و نامه های و طومارهای متعدد هنوز معدن انگوران زنجان به زنجانیها بازگردانده نشده است.معدنی که در مقطع زمانی که مدیران بومی استان زنجان سکان بهره برداری آن را داشتند به توسعه و سودآوری مطلوب دست یافته بود.

مردم استان زنجان حال بعد از گذشت ۸ سال از وعده محقق نشده واگذاری معدن سرب و روی انگوران به زنجانیها چشم امید به کلید تدبیر دولت روحانی دارند تا شاید این کلید بتواند قفل های زنگ زده واگذاری معدن سرب و روی انگوران را باز کند.

*روزنه های امیدی که بعد از هشت سال قرار است با کلید تدبیر باز شود

معاون امور صنایع و معادن سازمان صننعت، معدن و تجارت استان زنجان در این خصوص گفت: در آخرین مجمع که با حضور استاندار زنجان، و رئیس ایمیدرور و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد مقرر شد طی سه ماه آینده یک شرکت در استان زنجان تشکیل شود تا به صورت مستقل از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معدن انگوران را مدیریت کند.

ناصر فغفوری با بیان اینکه این شرکت به عنوان یکی از شرکت های اقماری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعالیت خواهد کرد می افزاید: در حال حاضر دفتر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان مستقر است که با ایجاد شرکت در زمینه تعیین مدیرعامل معدن و همچنین استقرار مدیرعامل در استان اقدام خواهد شد.

وی ادامه می دهد: ترکیب سهامداران معدن انگوران نیز همانند گذشتته خواهد بود.

فغفوری با اشاره به سود دهی فراوان و قابل توجه معدن انگوران تامین خاک قسمت مهمی از شرکت های سرب و روی مستقر در استان را از این معدن عنوان کرده و می افزاید: سالانه بیش از ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن خاک از این معدن استخراج می شود.

*بخش معدن زنجان و چالشی به نام کمبود اکتشاف

استان زنجان را می توان به استناد گفته های مسئولان جزو ۱۰ استان نخست کشور در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی دانست استانی که به رغم برخورداری از این ذخایر ارزشمند هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در حوزه استفاده از این منابع و اکتشاف معادن دست یابد و از افق آرمانی خود در این حوزه فاصله دارد.

برخورداری استان زنجان از ۳۰ نوع تندیس معدنی می تواند این استان را به جایگاه ارژشمند و اثرگذار در زمینه صنعت و معدن معرفی کند ولی بنا به دلایل مختلف استان زنجان هنوز نتوانسته از این ظرفیت ارزشمند برای طی نمودن روند توسعه ای خود بهره ببرد.

رخدادهای زمین‌شناسی باعث تشکیل کانسارهای متنوعی در استان شده بطوریکه در حال حاضر بالغ بر ۱۶۹ معدن با ذخیره‌ای افزون بر ۵۰۰ میلیون تن دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می باشند که عمدتا شامل سرب و روی، براسیت، سیلیس، خاک‌های صنعتی، فلدسپات ،گچ آهن است.

همچنین می توان به معدن سرب و روی انگوران ، پتاس ایلجاق (پیکرومریت) ، آهن سرخه دیزج و مروارید ، معادن ترآورتن منطقه دندی، معادن گرانیت ابهر و خرمدره، معادن سیلیس (تاب کوارتزیت ) ، برآسیت وپرلیت، فلدسپات، خاک صنعتی و… اشاره کرد.

وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و معادن برآسیت قره گل و مشمپا، وجود گرانیت در کوه‌های طارم، عبور باند سیلیس از کوه‌های سلطانیه، و وجود ذخائر عظیمی از فلدسپات، سیلیس و ذخائر آهک و رس فراوان از ویژگی های منحصر به فرد این استان می‌باشد.

وجود معدن سرب و روی انگوران موجب گشته که این استان در حال حاضر به عنوان قطب تولید روی کشور مطرح شده و زمینه لازم برای ایجاد صنایع جنبی آن از قبیل صنایع گالوانیزاسیون، تولید اکسید روی، پودر روی و سولفات روی فراهم نماید.

استاندار زنجان چند روز قبل در جمع معدنکاران استان زنجان با تاکید بر اینکه استان زنجان جایگاه مطلوبی در حوزه معدن و ذخایر معدنی دارد گفت: این استان به لحاظ برخورداری از منابع معدنی جزو ۱۰ استان نخست کشور است.

جمشید انصاری می افزاید: در حال حاضر سهم تولید ناخالص ملی صنعت و معدن در کشور ۴۶ درصد است که این میزان در زنجان ۳۷ درصد برآورد شده که با توجه به پتانسیل‎‎های معدنی در استان علت پایین بودن این سهم در زنجان باید بررسی شود.

وی ادامه می د هد: سهم اشتغال بخش معدن کشور ۳۴ درصد است و این آمار در زنجان ۳۲.۴ درصد بوده که تقریبا در یک سطح با آمار کشور هستیم.

انصاری با بیان اینکه ظرفیت های کشف نشده استان زنجان در بخش معدن می تواند جهشی ویژه برای استان حاصل کند می افزاید: به رغم برخورداری استان زنجان از ذخایر ارزشمند معدنی به دلیل عدم اقبال در حوزه اکتشاف نتوانسیم به جایگاه قابل قبول در حوزه معدن برسیم.

هر چند بنا به تاکید انصاری اکتشاف مقدمه فعالیت معدنی است ولی تاکنون فعالان بخش معدن به این حوزه ورود پیدا نکرده اند و این انتقادی است که همه فعالیا حوزه معدن استان زنجان با آن مواجه اند.

استاندار زنجان این نکته مهم را هم بیان می کند که بنا به زمانبر بودن و برخورداری از ریسک بالا حوزه اکتشاف معدن شرکت های کوچک بخش خصوصی ناتوان از ورود به این عرصه هستند و باید از حضور شرکت های بزرگ و با تجربه در امر اکتشاف معدن استفاده کرد.

انصاری می افزاید: شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی ایران که در حال حاضر بهره برداری از معدن روی انگوران را برعهده برای شناسایی ذخایر معدنی متصل به انگوران اقدام می کند و تعاونی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و شرکت وابسته به شستا برای شناسایی پهنه معدنی طارم و همچنین دو پهنه معدنی جنوب غربی حد فاصل زنجان و ماهنشان و محدوده بین سلطانیه و خدابنده جنوب استان زنجان مورد مطالعه و اکتشاف زمینه سازی برای بهره برداری از تمام ظرفیت های معدنی است.

*بخش معدن نیازمند سرمایه گذاری فراوان است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر نیازمند بودن بخش معدن را به سرمایه گذاری فراوان اعلام کرد و آن را به عنوان مشکل مهم این حوزه دانسته و می گوید: این عامل باعث شده شرکت های کوچک نتوانند در این فرایند وارد شوند.

کریم حسینخانی حضور بخش خصوصی توانمند را مورد تاکید قرار داد و گفت: طبیعتا هر کسی نمی تواند وارد بخش معدن شود و یک بخش خصوصی توانمند است تا هم اول بتواند اکتشاف کند و هم بعد با پهنه بندی نسبت به امر بهره برداری از معدن اقدام کند.

تنها از حدود ۴۰ درصد ظرفیت معدنی استان زنجان استفاده می شود

وی با اذعان به اینکه در حال حاضر تنها از حدود ۴۰ درصد ظرفیت معدنی استان زنجان استفاده می شود می افزاید: در تلاش هستیم با وارد کردن بخش خصوصی توانمند و سرمایه گذار مطرح نسبت به اکتشاف معادن استان زنجان اقدام کنیم.

حسینخانی موقعیت استان زنجان را به لحاظ برخورداری از ذخایر سنگ های معدنی و تزئینی در حد بالای عنوان کرده و می گوید: استان زنجان به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بخش سنگ های تزئینی جزو استانهای منحصر به فرد است.

وی می افزاید: سنگ های تزئینی استان زنجان حتی خارج از کشور صادر می شود.

به هر حال استان زنجان می تواند بااتکا به بخش معدن و توانمندیهای منحصر به فرد در این بخش به روند توسعه ای مطلوب دست یابد که حضور بخش خصوصی قوی و توانمند و توجه به بحث اکتشاف معدن از ملزومات آن است که باید توجه جدی صورت بگیرد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی برگ زیتون، تاریخ انتشار ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، کد مطلب:1491 : www.bargezeytoon.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین