پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴
رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت:در 10 ماهه امسال، برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی کاربرها در اولویت جرایم سایبری استان اردبیل قرار گرفته است.

شعارسال: رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت:در 10 ماهه امسال، برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی کاربرها در اولویت جرایم سایبری استان اردبیل قرار گرفته است.

سرهنگ علی قهرمان طالع رئیس پلیس فتا استان اردبیل با حضور در دفتر سبلان‌ما، به سؤالات خبرنگاران درباره دستاوردهای پلیس فتا در اردبیل، جرایم شایع سایبری، شگردهای جدید کلاهبرداری و هر آنچه که این روز ها در فضای مجازی استان اردبیل می گذرد، پاسخ گفت.

متن کامل گفتگوبی تفصیلی رئیس پلیس فتا استان اردبیل با را در ادامه بخوانید .


مهمترین دستاوردهای پلیس فتای اردبیل کدامند؟

قهرمان طالع: با توجه به اینکه در دنیای مدرنیزه امروزی سیر تحولات به صورت صنعتی شدن است و هجوم و گسترش دنیای صنعت به سایر کشورها جهت به سیطره درآوردن آنها است و از طرف دیگر بحث خدمات الکترونیک و دولت الکترونیک مطرح می شود، فلذا لازم بود که در این راستا محور کنترلی و نظارتی و آموزشی ایجاد شود که پلیس فتا بر همین مبنا شکل گرفت.

دستاوردهای پلیس فتا توفیقات روز افزون دارد و همگام با روش های بروز دنیا است و در روشهای پیجویی جرایم، متدهای آموزش، حوزه های زیرساختی و اطلاعاتی وضعیت به صورت ایده آل و آرمانی است.

البته دستاورد پلیس فتا حول چهار محور است؛ محور اول تشخیص و پیشگیری از جرایم است که رصد و پایش با استفاده از ابزار های قانونی صورت می گیرد؛ همان طورکه در فضای حقیقی یک جامعه آرمانی وجود پلیس یک ضرورت است در فضای مجازی نیز نیازمند پلیس هستیم که در این راستا نیز پلیس فتا با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و مشارکت های اجتماعی و مسئولیتی که افراد و کاربرها دارند در این عرصه نیز وظایف خود را انجام می دهد.

حوزه دوم دستاوردهای پلیس فتا شناسایی اطلاعاتی است که شامل مبحث تسلط به حوزه های اطلاعاتی و داده ای است و نکته سوم بحث مبارزه ای ، مقابله و پی جویی جرایم سایبری و کشف جرم است و محور آخر در بحث پشتیبانی های فنی و فارنزیک در بحث موضوعاتی که در این فضا نیاز است از خدمات پشتیبانی و حمایتی برخوردار شوند.

مشارکت اجتماعی خبرنگاران و اقشار مختلف مردم با پلیس فتا را چگونه ارزیابی می کنید؟

قهرمان طالع: وی با اشاره به شاکله و سیر تحولاتی اینترنت اظهار داشت: عصر حاضر عصر اینترنت است در مقابل عصر اینترنت نسل اینترنتی داریم؛ اینترنت امروزی در حقیقت مجموعه ای از همگرایی تکنولوژی های مختلف است که شامل انواع و اقسام مولفه های اجتماعی از جمله کسب و کار، مباحث سیاسی را شامل می شود.

به عبارتی دیگر اینترنت امروزی مجموعه ای از احساس و ادراکات انسانی است این امر نشان می دهد که اینترنت دنیای دوم زندگی است وبه فراخور، هر فردی در آن مسئولیت و وظیفه ای دارد که این خود لزوم تبیین مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی را ضروری کرده است تا در این فضا باید ها و نباید ها و بودها و نبودها بیان شود.

البته اینترنت در برخی کشورها به عنوان حقوق اولیه مطرح است اما موضوع مهم شکاف نسلی که است که اینترنت و سرعت تحولات آن باعث بوجود آمدن آن بوده است؛با توجه به روابط زودگذر در دنیای مجازی، ادراکات وعواطف ما دستخوش تغییر شده و البته این روابط کوتاه کاربران سنین پایین ما تاثیر گذارتر است.

در عین حال ماهیت اینترنت به گونه ای است که گرچه موجب گسترش روابط و تعاملات می شود اما سطح شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی قطعا کودک پشت سیستم را اتمیزه و یا تنها می کند که این با فعالیت های اجتماعی منافات دارد؛ بدون تردید کودک اتمیزه با وجود تعاملات بالای فضای مجازی، مهارت های اجتماعی پایین تری دارد.

موضوع حائز اهمیت دیگر در مشارکت اجتماعی در فضای مجازی تبیین این نکته است که باید در مقابل این تعاملات و کنشهایی که در فضای مجازی داریم مسئولیت اجتماعی هم داشته باشیم کما اینکه تببین و تشریح نقش "من شهروند" دراین عرصه و چگونگی استفاده از ظرفیت مشارکت اجتماعی در فضای مجازی موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته و برای نهادینه کردن آن تلاش کرد.

پلیس فتا از ظرفیت مشارکت اجتماعی و ایده های اندیشمندان در تمامی عرصه های علمی و تخصصی استقبال می کند و توجه ویژه به بهداشت روانی در فضای مجازی و سالم سازی آن دارد.

تعریف امنیت آرمانی در فضای مجازی دستخوش مشارکت های اجتماعی است چراکه امنیت فرایند و محصولی است که با کار گروهی کسب می شود.

آیا از ظرفیت بسیج برای پیشبرد اهداف پلیس فتا در فضای مجازی استفاده می شود؟


قهرمان طالع: قطعا از ظرفیت تمامی جامعه هدف از جمله بسیج دانشجویی، ادارات، کارکنان، آموزش و پرورش و کلیه مراکز خدمات ارائه دهنده اینترنت و کلا تمامی آنهایی که در بخش زیر ساخت فضای مجازی نقشی دارند، استفاده می شود.

شایعترین جرایم مجازی در استان اردبیل و در کدام حوزه ها اتفاق میافتد؟

قهرمان طالع: طبق بررسی های آماری، با افزایش جرایم اینترنتی در سطح جهان مواجه هستیم.

وی به تببین علت افزایش جرایم اینترنتی پرداخت و گفت: انواع و اقسام علل به فراخور منطقه و شرایط اجتماعی و حوزه های زیر ساختی، حوزه های وب و حوزه هایی است که در تدوین پروسه و پروتکل های فضای مجازی نقش دارند، در افزایش جرایم اینترنتی دخیل هستند.

اما نکته اول اینکه با توجه به سند راهبردی و توسعه خدمات دولت الکترونیک، بدون تردید با گسترش دولت الکترونیک جرایم سایبری نیز رشد قارچ گونه خواهند داشت.

در 10 ماهه امسال، برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی کاربرها در اولویت جرایم سایبری استان اردبیل قرار گرفته است، که 10 ماهه 97 نسبت به زمان مشابه سال 96 در بحث وقوع این نوع جرم 293 درصد افزایش داشته است البته به فراخور آن و با توجه به بحث های راهبردی و تاکتیکی و چشم انداز کشف جرم و پالایش فضای مجازی توسط پلیس فتا افزایش کشف جرم برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی کاربرها 417 درصد بوده است.

این آمار بدان معنا است که توان کشف جرایم سایبری در اردبیل تقریبا دو برابر بوده است.

اولویت دوم جرایم سایبری بحث کلاهبرداری های رایانه ای که در 10 ماهه اول 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 119 درصد افزایش جرم و به تناسب آن پلیس فتا نیز 127 درصد افزایش کشفیات داشته است.

نشر اکادیب و هتک حیثیت در فضای مجازی که در سنوات قبل در اولویت اول بود با توجه به فرهنگسازی و آموزش های صورت گرفته در فضای مجازی اکنون به اولویت سوم جرایم سایبری استان اردبیل شده است.

ایا بحث پیشگیری از جرایم ناشی از گسترش خدمات الکترونیک پیش بینی نشده است؟


قهرمان طالع: قطعا این خدمات قبل از ارائه مورد ارزیابی و آموزش قرار گرفته و لغزش و خطا های آنها شناسایی شده اما به صورت مطلق نمی شود گفت که امنیت مطلق فراهم شده است ولی یقینا آموزش و مشارکت، تلفیق ایده ها، اتاق های فکر و خودآگاهی باعث کاهش درصد جرایم سایبری خواهد شد.

افزاش تعداد کاربرها، افزایش ضریب نفوذ اینترنت، افزایش سامانههای الکترونیکی دولت و افزایش سطح دسترسی به اینترنت ناشی از گسترش دولت الکترونیک نیز موجب افزایش جرایم سایبری در جهان و تبع آن در استان اردبیل شده است.

تکامل یافتگی و حرفه ای شدن شبکه های اجتماعی و از طرفی جذابیت، تنوع و سطح دسترسی آسان به این نوع از شبکه ها سبب شده تا مجرمان سایبری برای ارتکاب جرم در این فضا تمرکز کنند و به اصطلاح فعالیت مجرمانه در کندوهای جرم افزایش یابد.

از موضوعات قابل توجه دیگر وجود دام های نامرئی مجرمان سایبری است که مجرمان این تورها را با استفاده ازروان شناسی و ذائقه شناسی مردم به انحا و شکل های مختلف پهن می کنند تا به اهداف مجرمانه خود دست یابند اما برای مقابله با این دام ها پلیس فتا با هوشمندی و تخصص برخوردهای ایجابی و سلبی را در دستور کار دارد.

وصول گزارشات به پلیس فتا متعدد از چه راهی است؟

قهرمان طالع: کانال های وصول گزارشات به پلیس فتا متعدد و از چند راه شکایت های مستقیم به قوه قضاییه، رصد و پایش ها، گزارشات مردمی، مشاوره و راهنمایی شهروندان صورت می گیرد.

آیا ادمینهای کانال های پرمخاطب در استان اردبیل شناسایی شده است؟

قهرمان طالع: فعالیت این کانال ها زیر نظر رصد و پایش پلیس فتا است و اگر شاکی خصوصی داشته باشد و یا اگر فعایت این کانال ها از لحاظ حوزه های شخصیتی بحث حقوق اجتماعی مضر شود قطعا با آنها برخورد می شود.

بیشتر سالم سازی فضای مجازی مد نظر است، قطعا پلیس اشرافیت کامل در حوزه شناسای این افراد را با استفاده از تکنولوژی های هوشمند دارد و این کانالهای پر مخاطب به نحوی کنترل می شوند.

به ادمین های کانالهای پر مخاطب توصیه می شود حتما الزامات قانونی رعایت و تخطی از قانون نداشته باشند.

مهمترین شگردهای مجرمان سایبری در استان اردبیل کدامند؟

قهرمان طالع: طبق بررسی صورت گرفته به ترتیب سوء استفاده از اعتماد شاکی، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی شامل انواع واقسام تبلیغات و استفاده از مشخصات و شناسه حساب بانکی از در اولویت شگردهای مجرمانه فضای سایبری استان اردبیل است.

مدت زمان کشف پرونده های سایبری در استان اردبیل چقدر است؟

قهرمان طالع: در کشف پرونده های سایبری در 10 ماهه سال 96، میانگین کشوری 65 روز است که پلیس فتای استان اردبیل به 25 روز رسانده بود که خوشبختانه با تلاش جهاد گونه و بحث علمی و تخصصی مدت زمان کشف پرونده های سایبری در این استان امسال به 16 روز رسانده است که این مورد نشان از بحث حضور ، توان و پتانسیل و ظرفیت پلیس فتا و همچنین حمایت های سایر دستگاه همچون قوه قضاییه و دادستان را دارد.

مجرمین دستگیر شده توسط پلیس فتا اردبیل چند نفر است؟

قهرمان طالع: مجرمین دستگیر شده توسط پلیس فتای استان اردبیل در 10 ماهه سال گذشته 288 نفر بود که در زمان مشابه امسال تعداد دستگیرشدگان به 208 نفر رسیده است که این کاهش به علت راهبرد اول پلیس یعنی پیشگیری رخ داده است؛ قطعا پلیس فتا هرکجا جرم تخطی ببیند، راهبرد آموزش را در پیش می گیرد تا سطح جرم پایین بیاید.

دلیل دیگر کاهش دستگر شدگان انجام جرایم توسط ربات ها و نرم افزار هایی است که به نوعی به خارج از کشور وصلند و امکان دستگیری فرد مقدور نیست.

چه طور می توان مردم را به سمت پیام رسانهای داخلی سوق داد؟

قهرمان طالع:طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید در عرصه فضای مجازی حضور بیشتری داشته باشیم واین عرصه را به دشمن ندهیم ؛ این فرمایشات صریح فصل الخطاب بود وهدف کلی را نشان داد.

همچنین تاکیدات رهبری در سالهای اخیر بر استفاده از ظرفیت بومی و دانش منطقه ای است که لزوم و شاکله استفاده از پیام رسانهای داخلی نیز همین موضوع استفاده از ظرفیت بومی است.

وی به ضرروت استفاده از پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت: انجام جرایم توسط ربات ها و نرم افزازهایی که سرورآنها در خارج از کشور است ، لزوم استفاده از پیام رسان داخلی را بیشتر می کند چراکه اگر جرمی در این پیام رسانها واقع شود ارجاع و پیگیری های قانونی آن وجود دارد فلذا یقینا با این پیام رسان ها بزه های سایبری کاهش می یابد.

در استفاده از شبکه اجتماعی خارجی از همان ابتدا خود ما عامدا و عاملا اجازه استفاده از اطلاعاتمان را می دهیم واگر چنانچه کسی در این شبکه ها متضرر شود چون ما به بحث دیتا و سرور و .. دسترسی نداریم پس نمی توانیم بحث حقوقی و حمایت قضایی از فرد متضرر را داشته باشیم از این رو ضرورت مسئله ایجاب می کند تا هم اهمیت قضیه و هم ضرورت استفاده از رسانهای داخلی به طور کامل به مردم گفته شود.

حوزه های آموزشی پلیس فتا به چه شکل است؟

قهرمان طالع: اساس آموزش پلیس فتا براساس مدیریت هوشمند مبتنی بر پیش بینی و پیش دستی است و البته واژگان جدید حوزه آموزش سایبری حول سه محور آموزشهای دانشی و بینشی و مهارتی است؛آموزشهای دانشی آن چیزی که کاربر باید بداند، بینشی آن چیزی که کاربر باید بفهمد و آموزش های مهارتی توسعه بهسازی و منابع انسانی را شامل می شود.

در مبنای پیشگیری سه عامل اطلاعات، اهداف و تخصص اطلاعاتی ملاک کار هستند و در برنامه هایی که پلیس فتا در حوزه آموزش طراحی می کند در چارچوب و تدوین آن و ساختار سازی حوزه های آموزشی این نکات به عنوان مبنا واقع می شود.

اهداف کلی در پیشگیری به نوعی باردارندگی هوشمند و قابلیت سازی در جامعه مخاطب است پیشگیری های پلیس فتا در حوزه رشد مدار و جامعه مدار است که اولی ایجاد فرصت های یادگیری در کاربران بویژه در سنین پایین است و جامعه مداری سرمایه گذاری برای نسل آینده صورت می گیرد.

وی در خصوص پردازش و جلوگیری از بزه های اجتماعی در کندو های جرم گفت: با این شیوه از حالت اپیدمی جرم زایی جلوگیری می شود.

در حوزه های جرم زایی جامعه ابتدا کندسازی عوامل جرم زا و حذف فرصت های جرم و سپس به ترغیب و تسهیل الگوهای رفتاری مد نظر است؛ایجاد طرز تفکر صحیح در فضای مجازی یکی از اهداف اصلی پلیس فتا در حوزه آموزشی و پیشگیری هوشمند است.

نکته سوم در بحث جامعه مداری ممانعت از ناهنجاری های سایبری است که باید این ناهنجاری ها در جامعه شناسانده شوند؛ در حوزه های فضای مجازی آشنایی با هنجار شکنی و اصلاح رفتار کاربران منوط به طرز تفکر و نوع نگرش فضای مجازی است؛ هرچه قدر بخواهیم رفتارها در فضای مجازی معقول تر و سنجیده تر باشد آموزش ها نیز باید به فراخور آن در سطح بالا صورت بگیرد.

هدف کلی پلیس فتا طرفیت سازی در جامعه هدف مخصوصا در سنین پایه است؛ اول ظرفیت خواهی سپس مسئولیت سازی اجتماعی را مد نظر داریم.

آموزش های همگانی پلیس فتا در فضای مجازی با هدفگذاری شروع و با ارزیابی به پایان میرسد؛ البته باید توجه داشت که آموزش و یادگیری در فضای مجازی فرایندی مستقل هستند منتهی آموزش فرایندی دوطرفه بین فراگیر و آموزش دهنده است اما یادگیری فرایند یک طرفه است که پلیس فتا در این حوزه ها نیز فعالیت دارد.

در آموزش پلیس فتا در حوزه محیط های آموزشی بحث منافع در نظر است و اصلاح تضاد رفتاری ایحاد شده در کاربران اینترنتی بیشتر مد نظر قرار دارد.

در مدیریت نوین اینترنت پروتکل های آموزشی و نظارتی سه محور تربیت و آموزش ، حقوق و وظایف در فضای مجازی باید لحاظ شود.

شیوه های آموزش پلیس فتا در فضای مجازی به سه حالت نوشتاری، چهر به چهره ،آموزشهای الکترونیکی صورت میگیرد؛ آموزش به شیوه نوشتاری بروشور، تراکت، تولید بنر، اطلاعیه های هشداری استو در آموزش چهره به چهره کارشناسان با توجه به نیازهای جامعه هدف در مساجد، ادارات، دانشگاه و هرکجا که این نیازمندی احساس شود حضور می یابند و آموزش های مستقیم را ارائه می دهند.

در خصوص آموزش های الکترونیکی وب محور نیز با توجه به اینکه در دنیای جدید صفرو یک ،آموزش از طریق وب و فضای مجازی در اولویت قرار دارد پلیس فتا نیز این شیوه را برنامه های تکمیلی آموزشی لحاظ کرده است.

بیشترین برداشت غیر مجازی که از حساب کاربران در استان اردبیل صورت گرفته است؟

قهرمان طالع: خوشبختانه استان اردبیل از لحاظ جرایم فضای مجازی جزو استانهای امن است، و مجرمین باندی و خطرناک سایبری نداردو یا در حداقل ها است؛ اکثر کابران متضرر شده استان اردبیل، قربانی مجرمان خارج از استان و خارج از کشور می شوند که این هم به تبع ماهیت فضای مجازی است.

با توجه به تنوع و جذابیت شبکه های اجتماعی مجرمین بیشتر روی موضوعات مبتلا به جامعه دام های خود را پهن کنند ؛ ترغیب به خرید از طریق قیمتهای ارزان، فروش اقلام ممنوعه، تبلیغات از طریق اکانت های جعلی و سوء استفاده از مشخصات جعلی اشخاص حقیقی و حقوقی ، استفاده از اطلاعات بانکی افراد از جمله شگردهای مجرمین سایبری است.

این مجرمین با عملیات فریبکارانه با چاشنی چرب زبانی و اعتماد سازی اقدام به کلاهبرداری از مردم می کنند فلذا هر چه هوشیاری بیشترشود کاربران کمتری گرفتار این دام ها خواهند شد.

به تبع کشور جرایم مالی در اولویت جرایم سایبری استان اردبیل قرار دارد.

مجرمان سایبری با هدایت افراد به سمت سایت جعلی ، مشخصات بانکی افراد را بدست آورده و در فرصت مناسب حساب آنها را تخلیه می کنند.

وی با بیان اینکه برای مجرم سایبری فرقی ندارد چه یک ریال چه میلیاردی از حساب مردم برداشت کند، تصریح کرد: ، پیشگیری و مبارزه با این جرایم مهم است و پلیس فتا با هوشمندی و توان بالاو با تخصص در حفاظت و صینات از ارزش های مادی ومعنوی و حفط اسرار مردم تلاش می کند.

در کدام شبکه اجتماعی جرم های سایبری بیشتری اتفاق افتاده است؟

قهرمان طالع:گفت: گسترش شبکه های اجتماعی موجب گسترش جرمهای سایبری است و به تبع شبکه های اجتماعی خارجی مجرمین سایبری بیشتری به سوی خود جذب می کند.

راهکارهای استاندارد در بحث پیشگیری از برداشت های اینترنتی غیر مجاز کدامند؟

قهرمان طالع: با توجه به سه جرم شایع سایبری در استان اردبیل اگر نکات و هشدارها داده شود وقوع جرم نیز به حداقل خواهد رسید.

برای برداشت از حساب های بانکی متهم از طریق شگردهایی چون طراحی درگاه های بانکی جعلی و سایت جعلی و .شرط بندی اینترنتی، همسر یابی، خرید کالاهای لوکس و نایاب، خرید خودرو مسکن، خیریه و کمک به مسمندان و فعالیت ها ان جی او ،. درصدد بدست آوردن اطلاعات و رمز دوم شما است،

درخواست بروزرسانی اطلاعات بانکی از طریق ایمیل جعلی ،فیشینگ تلفنی به بهانه تصحیح اطلاعات و (اسکیمر) کپی کارت از دیگر شگردهای مجرمان سایبری برای برداشت از حساب باکی شما است؛ فلذا در درگاه های بانکی و ایمیل ها حتما به آدرس بارها دقت کنند؛کد تصویر امنیتی کپچا CAPTCHA را حتما تغییر بدهند که این کار در درگاه های بانکی با استفاده از کلید رفرش تغییر می یابد.

برای پرداخت ها از صفحه کلید مجازی استفاده کنیم ؛ سعی کنید آدرس های بانکی را در قسمت URL و حتما به صورت دستی وارد کند و از موتور جستجوگر استفاده نکنید؛ نرم افزا ها را مرتب بروز رسانی کرده و از نرم افزاز ضد فیشینگ استفاده کنیم.

پرهیز از وبگردی های بی هدف و کنجکاوی بی مورد و عدم کلیک بر روی لینک های مشکوک از جمله راهکارهای استاندارد در بحث پیشگیری از برداشت های اینترنتی غیر مجاز هستند.

اگر رمز دوم ما لورفت چه باید بکنیم ؟


قهرمان طالع: رمز خود را بصورت دوره ای عوض و در صورت لو رفتن رمز در سریع ترین زمان ممکن حساب را تخلیه و یا رمز دوم را سریع عوض کنیم.

درمورد کلاهبرداری رایانه ای لازمه جرم سوء استفاده ار اعتماد کاربر و وسوسه و تحریک و اعتماد سازی و طمع سازی است؛ محوریت وقوع این نوع جرم نیز جلب اعتماد در خرید کالا است؛ از جمله شگرد مجرمان در این نوع جرم که فروش به قیمت خارج از عرف در کانال های تبلیغاتی، ارسال کالاهای بی کیفیت و بنجل و اخذ بیعانه، عدم پاسخگویی به تلفن ودر نهایت حذف اکانت است که این موارد در استان ردبیل نیز اتفاق افتاده است

گرچه در استان اردبیل اتفاق نیفتاده اما مواردی بوده که ملاقات حضوری با خریدار گذاشته اما زورگیری اتفاق افتاد است. فلذا به خانواده ها توصیه می شود بیشتر مراقب باشند.

قمار و شرط بندی های اینترنتی در حقیقت کاربر را تحریک به پرداخت مبلغی می کند و یا با هدایت کاربر به سایت های جعلی از پنجره های دیگر جرم را نشر می دهند ؛ فعالیت در چنین فضایی های جرم است و پول های کسب شده از این طریق حرام و باد آورده است و قانون با آن به شدت برخورد می کند.

درباره جرم شایع هتک حرمت و حیثیت نیز طبق آسیب شناسی های صورت گرفته انگیزه این نوع جرم انتقام، حسادت ، رقابت شغلی و تحصیلی مطرح است و محوریت تحقق جرم ضرر به آبروی فرد و جامعه است که شگردهای مجرمان در این فقره از جرم نیز ا انتشار فیلم،عکس، صوت افراد به مراه توهین است والحاق ادبیات قبیح ، بارگذاری در شبکه های اجتماعی به ویژه در شبکه های اجتماعی خارجی است.

راهکار پلیس فتا برای جلوگیری از وقع این جرم نیز پرهیز از نگهداری اطلاعات قابل دسترسی در گوشیها است ؛ایجاد تنظیمات امنیتی در گوشی ها محدود سازی حریم های خصوصی از طریق نرم افزار و گوشی و تنظیمات امنیتی بروزرسانی شود و عدم اعتماد به سایرین و در معرض قرار ندادن اطلاعات خصوصی است

باید توجه داشت که خوب و بدی که در فضای حقیقی وجود دارد در فضای مجازی نیز موجود است از این رو برای جلوگیری از وقع جرایم سایبری ضروری است همان گونه که که امر به معروف و نهی از منکر در فضای حقیقی وجود دارد در فضای مجازی نیز انجام شود در عین حالی که طبق سفارشات دینی باید مواظب بود که در فضای مجازی نیز آبروی مومن ریخته نشود والبته عدم اعتماد شاه کلید پیشگیری در فضای مجازی است.

شکایت واصله به پلیس فتا در خصوص استفاده از وای فای همسایه به چه میزان است؟

هک وای فای جزو جرایم حوزه پلیس فتا است اما باتوجه به بافت مذهبی استان اردبیل این جرم جزو جرایم سطح پایین در این استان است البته لازم است روی تنطیمات و کنترل دوره ای وای فای و شرکت ارائه دهنده خدمات آن آموزش و هوشیاری های لازم را ببینیم.

تهدید هکرها در فضای مجازی استان اردبیل چه قدر است؟

این نوع جرم در استان اردبیل شایع نیست اما برای نیفتادن در دام هکرها لازم است اطلاعات خصوصی خود را که در شبکه های اجتماعی که محور وقوع جرم است قرار ندهیم.

پل های ارتباطی مردم با پلیس فتا

شهروندان می توانند برای هرگونه ارتباط با پلیس فتای اربیل با تلفن های

045-21825765 * 045-21825768 * 045-21825766

ایمیل ARDEBIL_FATA@POLICE.IR

پیام رسان داخلی CYBERPOLICE@

وب WWW.CYBERPOLICE.IR

در حالت کلی فضای مجازی استان اردبیل را چه طور ارزیابی می کنید؟

با توجه به رویکرد مردم به استفاده از اپلیکیشن ها و کسب و کارهای اینترنتی اگر بخواهیم امنیت و بهداشت فضای مجازی استان را تامین کنیم این کار با بسیج همگانی و کار گروهی میسر می شود، فلذا لازم است همه اقشار و از جمله اصحاب رسانه که سرپنجه های حکومت محسوب می شوند به دور از هرگونه نگاه جناحی و منفعت طلبانه در این عرصه ورود کنند تا با هم افزایی و آگاه سازی هایی که از این طریق صورت می گیرد تهدیدها و آسیب های فضای مجازی را به کمترین حد برسانیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما ، تاریخ انتشار: 4اسفند 1397 ، کدخبر:80303 www.sabalanema.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین