پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
بنابر گزارش مؤسسه تحقیقاتی صلح استکهلم (سیپری)، امریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه 5 کشوری هستند که در سال گذشته میلادی 60 درصد مصارف نظامی جهان را به خود اختصاص دادند. هزینه نظامی امریکا در این سال برای نخستین بار از سال 2010 به این سو افزایش یافت و به 649 میلیارد دلار رسید.

شعارسال: دنیا دارد خودش را تا بن‌دندان مسلح می‌کند و در این تلاش بی وقفه امریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه 5 کشور پیشتاز هستند. این خلاصه گزارشی است که مؤسسه تحقیقاتی صلح استکهلم روز دوشنبه از وضعیت تسلیحاتی جهان در سال 2018 منتشر کرد و نوشت، سال گذشته هزینه‌های نظامی جهان تا 1.8 تریلیون دلار افزایش یافت که بالاترین رقم از سال 1988 (حدود سه دهه قبل) به این سو است که در مقایسه با سال 1998 (حدود دو دهه قبل و دوره پساجنگ سرد) رشد 76 درصدی را نشان می‌دهد. بنابر گزارش مؤسسه تحقیقاتی صلح استکهلم (سیپری)، امریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه 5 کشوری هستند که در سال گذشته میلادی 60 درصد مصارف نظامی جهان را به خود اختصاص دادند. هزینه نظامی امریکا در این سال برای نخستین بار از سال 2010 به این سو افزایش یافت و به 649 میلیارد دلار رسید. البته در سال 2017 که نخستین سال حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید بود نیز هزینه نظامی امریکا بالا بود اما این میزان سال گذشته 4 درصد افزایش یافت و 36 درصد هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایندیپندنت، رقابت امریکا و چین در آسیا که امریکا در سال 2018 آغازگر این رقابت بود، در رشد مصارف نظامی واشنگتن تأثیرگذار بود. این افزایش هزینه‌های نظامی در امریکا همچنین بازتاب تمایل شدید دولت ترامپ به آنچه که «رقابت عظیم قدرت» با چین و روسیه می‌نامد، بود. نان تیان، مدیر پروژه هزینه‌های نظامی در مؤسسه تحقیقاتی استکهلم می‌گوید: آنها اجرای برنامه مدرن‌سازی جدید ارتش امریکا را که رسماً از ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ کلید می‌خورد، به طور غیر رسمی آغاز کرده‌اند. هزینه این بازسازی حدود ۱.۸ تریلیون دلار در ۲۰ سال آتی می‌شود. این پول هنگفتی است که از سوی امریکا هزینه می‌شود و شامل طیفی از تسلیحات متعارف تا قابلیت‌های هسته‌ای است.

دومین بودجه نظامی بزرگ جهان با ۲۵۰ میلیارد دلار متعلق به چین است که معادل ۱۴ درصد هزینه‌های نظامی جهان است. این بودجه پنج درصد رشد در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. بودجه نظامی چین از ۲۰۰۹ به میزان ۸۳ درصد رشد داشته است و این کشور از سال ۲۰۱۳ به میزان ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خودش را صرف آن کرده است.

عربستان با ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد که تجاوز نظامی این کشور به یمن یکی از دلایل اصلی قرار گرفتنش در جایگاه سومی جهان است. پس از آن هند و فرانسه در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. بودجه نظامی هند برای پنجمین سال متوالی افزایش نشان می‌دهد که حاصل تنش‌ها با چین و پاکستان است. روسیه با ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در جایگاه ششم قرار دارد. این اولین بار است که روسیه از سال ۲۰۰۶ به این سو در میان پنج کشور صدرنشین مصرف کننده تسلیحات نیست. دلیل این امر می‌تواند تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه باشد که از سال 2014 و پس از تنش‌های اوکراین اعمال شده و بودجه روسیه را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که در سال 2018 در اوکراین مصارف تسلیحاتی در مقایسه با سال 2017 ؛ 21 درصد افزایش یافت و به 4.8 میلیارد دلار رسید. آلمان هم با هزینه کردن ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در بخش نظامی سال گذشته جزو ۱۰ کشور اول شده است. برلین در میان سایر متحدان امریکا تحت فشار زیادی از سوی واشنگتن قرار دارد تا هزینه‌ نظامی خود را در راستای هدف دو درصدی تولید ناخالص داخلی ناتو افزایش دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1398 ، کدخبر: 509633: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین