پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۹۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
واکنش ها به تبلیغات گسترده در حاشیه ورود یک شیر به باغ وحش ارم از سوی صاحبان آن، به فعالان حقوق حیوانات رسید. این واکنش ها هنگامی صریح تر شد که مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح با عنوان "احیای شیر ایرانی به دست باغ وحش ارم" یاد کرد. این در حالی است که در سراسر جهان و نیز ایران، باغ وحش ها، طبق قانون نه متولی حیات وحش کشورها و احیای آنها هستند و نه توان علمی و امکانات آنرا دارند.
شعار سال : واکنش ها به تبلیغات گسترده در حاشیه ورود یک شیر به باغ وحش ارم از سوی صاحبان آن، به فعالان حقوق حیوانات رسید. این واکنش ها هنگامی صریح تر شد که مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح با عنوان "احیای شیر ایرانی به دست باغ وحش ارم" یاد کرد. این در حالی است که در سراسر جهان و نیز ایران، باغ وحش ها، طبق قانون نه متولی حیات وحش کشورها و احیای آنها هستند و نه توان علمی و امکانات آنرا دارند. تمام تبادل های حیوانات در آنها برای نمایش انجام می شود و کاملا تجاری است. گفت وگوی دو تن از فعالان حقوق حیوانات را با اسکان نیوز در اینباره بخوانید.

چند روز پس از ورود پرسروصدای "هیرمان" شیر بریتانیایی ایرانی الاصل توسط مسوولان باغ وحش ارم در پایتخت، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفترحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:« برنامه باغ وحش ارم، احیای شیر ایرانی در منطقه محصور است.» او در پاسخ به این پرسش رسانه ها که این تجربه درباره ببرهای انتقال یافته از روسیه شکست خورده گفت:« انتقال ببر از روسیه کاری ناموفق و متولی آن، سازمان حفاظت محیط زیست بود؛ اما در مورد شیر، باغ وحش ارم متولی کار است. »

اظهارنظرهای مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از این منظر شگفت انگیز است که در لا به لای آن، یک اعتراف نگران کننده موج می زند. اعتراف به اینکه سازمان متولی امور حیات وحش، توانایی انجام چنین پروژه هایی را در زمینه احیای گونه های منقرض شده حیات وحش ندارد؛ اما باغ وحش ارم از این توان برخوردار است. این سخن علاوه بر این اعتراف تلخ، نشان از نداشتن تخصص و نگاه علمی در حوزه حیات وحش نزد مهم ترین متولی آنف یعنی مدیرکل دفتر حیات وحش در سازمان محیط زیست است. سازمانی که اینروزها هر روز در حال کوچک شدن، ضعیف شدن و آب رفتن است.
 
علی کشمیری فعال حقوق حیوانات در نقد اظهارت مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست  گفت:« ترجمه سخنان آقای خرازیان مقدم این می شود که "هر جا سخن از اعتماد است نام باغ وحش ارم می درخشد"؛ این نکته ای نگران کننده در ماجراست.»
 
او افزود:« در این اظهارنظرچند مساله به طوری آزاردهنده خودنمایی می کند. اول مدیرکلی که خودش نسبت به سازمانش بی اعتماد است چگونه انتظار دارد مردم به آنها اعتماد کنند؟ دیگر اینکه این حجم از مدح وستایش باغ وحش ارم یا هر باغ وحش دیگری، از سوی یک مدیر دولتی حیرت آور و پرسش برانگیز است.»
 
این فعال حقوق حیوانات همچنین تاکید کرد:« ناتوان خواندن سازمان متولی حیات وحش از سوی ایشان، رفتاری غیرحرفه ای است و نشان از ضعف و ناباوری در لایه های مدیریتی سازمان دارد؛ مگر اینکه نقد با هدف اصلاح باشد که از سخن و رویکرد آقای مدیرکل چنین حالتی برنمی آید.»
 
پرسش هایی که باید پاسخ داده شود
 
کشمیری ضمن اشاره به اینکه مدیرکل دفتر حیات وحش، شیفته باغ وحش ارم است، از خرازیان مقدم درخواست کرد تا به سوال های فعالان حقوق حیوانات در این زمینه پاسخ دهد. او از مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست پرسید:« آیا آویزان شدن به موضوع شیر باغ وحش ارم و پنهان شدن پشت یال و کوپال آن شیر، یک نوع فرار از هنرنمایی سازمان محیط زیست در پروژه ناموفق احیای یوز در ایران نیست؟ چرا مدیرکل مربوطه علت خفه شدن ببر آن باغ وحش را اعلام نکرد؟ و چرا درباره زنده سوزانده شدن شیرهای باغ وحش پایتخت سکوت کرد؟ چرا مقصران آن تراژدی هرگز معرفی نشدند؟ و چرا جان حیوان ها برایتان ارزشمند نیست؟ مگر شیر با شیر فرق دارد؟! و مگر نظارت بر باغ وحش ها جزو وظایف سازمانی شما نیست؟ راستی چرا آمار تلفات یک سال گذشته باغ وحش های مورد تایید خودتان را منتشر نمی کنید؟»

فعال حقوق حیوانات در انتها خطاب به مدیرکل دفترحیات وحش سازمان محیط زیست تاکید کرد:« جناب مدیرکل، روی سخنم با شماست که پشت آن میز نشسته اید! دست وپای تان را گم نکنید؛ هول هم نشوید. باغ وحش ارم فقط یک شیر آورده؛ "کینگ کونگ" که نیاورده؛ اصلا شاید تا فردا یک گله شیر هم بیاورند. به سهل یا دشواری کارشان هم کاری ندارم. روی سخنم با شماست. میزی که پشت آن نشسته اید یک امانت است و حرمت دارد. هر حرفی را به زبان نیاورید. سازمان شما شیپورچی باغ وحش داران نیست.»  

برای مشتی پول
 
سپهر سلیمی دیگر فعال حقوق حیوانات در ایران که بیش از یک دهه  در این حوزه مشغول کنشگری است نیز بر این باور است که شعار احیای شیر ایرانی با یک شیر وارد شده به باغ وحش، یک شوخی و عوامفریبی  و دروغی بزرگ است.

 او به اسکان می گوید:« شیر ایرانی وارد باغ وحش تهران شده؛ شاید اگر از دریچه انصاف و وجدان به ماجرا نگاه کنیم همان تک عکسی که در رسانه ها از او دیدیم به قدر کافی حالِ زارِ این شیر را روایت می کند و بی نیاز از هر توضیحی است. اما دیدیم که در مورد این اتفاق، برخی خبرهایی منتشر شده که مصداق عوامفریبی و ساده لوح انگاری مخاطب است.»
 
این فعال محیط زیست درباره مسائل پیرامون این رخداد توضیح داد:« به طور خلاصه می گویم گفته شده این شیر بر اساس توافق با "اتحادیه باغ وحش های اروپایی" EAZA وارد ایران شده و "باغ وحش ارم" هم قرار است عضو این اتحادیه شود. لابد چون این اتحادیه پسوند "اروپایی" دارد باید تصور کنیم خیلی کاردرست است. اما راست این است که EAZA با نام کامل "اتحادیه باغ وحش ها وآکواریوم های اروپایی" یکی از بدترین موسسات در رابطه با "حقوق حیوانات" در دنیاست و تاکنون کمپین های بزرگی علیه این موسسه به جریان افتاده است.»
 
سلیمی نمونه هایی را در این باره عنوان می کند:« فقط یک مثال ساده اینکه باغ وحش های زیرنظر این مجموعه، سالانه 3 هزار تا 5 هزار حیوان سالم را به دلایل تجاری می کشند که مشهورترین نمونه، سلاخی "ماریوس" زرافه 18 ماهه باغ وحش دانمارک بوده است.»

 این فعال حقوق حیوانات تاکید می کند که اتحادیه باغ وحش های اروپایی هدفی جز تامین منافع مالی اعضای خود ندارد و آنچه در مورد حمایت از حیوانات می گویند تنها وقتی انجام می شود که منفعت مالی داشته باشد.
 
یک شوخی بزرگ

او سخن گفتن مسوولان محیط زیست و باغ وحش ارم از احیای شیر ایرانی در رخداد ورود شیر به ایران را یک عوامفریبی و شوخی نام داده و می گوید:« در خبرها گفته شده قرار است نسل شیر منقرض شده ایرانی احیا شود. این یک شوخی و عوامفریبی بزرگ است. در کدام زیستگاه قرار است احیا شود؟ مگر می توان بدون زیستگاه، نسل حیوانی را احیا کرد؟ در شرایط فعلی و  در حالی که یوزپلنگ، پلنگ، خرس سیاه و ده ها گونه به دلیل انواع تهدیدها در خطر انقراض هستند، صحبت از احیای گونه ای که 80 سال پیش منقرض شده چیزی جز دروغ و عوامفریبی نیست.»
 
 سلیمی با یادآوری پروژه شکست خورده "احیای ببر" در دولت نهم و دهم می گوید:« هنوز یادمان نرفته پروژه تبلیغاتی دولت نهم و دهم برای احیای نسل "ببر" در ایران به کجا رسید. یکی از ببرهایی که از روسیه آمدند مُرد و دیگری نیز سر از باغ وحش در آورد.»

این فعال حقوق حیوانات در آخر تاکید کرد:« باغ وحش تهران، به جای این تبلیغات عوام فریبانه که گاها چاشنی حماسی هم پیدا می کند بهتر است با مردم صادق باشد. بگوید این شیر برای کسب درآمد از طریق نمایش در اسارت وارد شده است؛ برای مشتی پول. البته باید امیدوار باشیم این شیر به سرنوشت 14 شیری که به دلیل بیماری در این باغ وحش با اسلحه کشته شدند دچار نشود.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز،تاریخ انتشار:20اردیبهشت1398،کدخبر:۱۹۵۲۱،eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
این نژاد مطلق به کشور است باید درانحصار سازمان محیط زیست باشه نه یک باغ وحش این نامدیریتی اقایان را نمیرساند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین