پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۴
ساخت و ساز بی‌رویه در گردنه حیران مسأله جدیدی نیست، بلکه سال‌هاست که ویلا‌سازی در این منطقه جریان دارد و هر بار هم که خبرنگاران پیگیر آن می‌شوند، با پیش کشیده شدن موضوعات قانونی، مسئولان از پاسخ به آن طفره می‌روند.

شعارسال: ساخت و ساز بی‌رویه در گردنه حیران مسأله جدیدی نیست، بلکه سال‌هاست که ویلا‌سازی در این منطقه جریان دارد و هر بار هم که خبرنگاران پیگیر آن می‌شوند، با پیش کشیده شدن موضوعات قانونی، مسئولان از پاسخ به آن طفره می‌روند. روستای حیران بر اثر دست‌اندازی به زمین‌های بکر منطقه، بزرگتر شده و برخی مجوزهای ساخت و امضای سازمان‌ها را نیز دارد. حیران، روستایی در شهرستان آستارا در گیلان است که تا سال ۷۶ در حوزه استحفاظی اردبیل قرار داشت؛ تغییر کاربری تدریجی در زمین‌های متعلق به منابع طبیعی در این منطقه، با ساخت و ساز ده‌ها ویلا همراه بوده تا آنجا که جمعیت روستای کوچک حیران هم افزایش یافته است. تصرف هکتارها زمین در روستای حیران با توسل به «طرح هادی» صورت گرفته؛ طرحی که نحوه استفاده از زمین‌ برای حل مشکلات حاد و راه‌‌حل‌های کوتاه مدت برای شهرهای فاقد طرح جامع را میسر می‌کند. مطابق قانون، ساخت‌وساز در حومه شهرها و روستاها و زمین‌های کشاورزی ممنوع است، اما می‌توان با رعایت حدود روستایی، ویلاسازی کرد. این طرح از جمله طرح‌هایی است که در راستای فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می‌شود. طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

تغییر چهره طبیعی حیران با ویلاسازی گسترده

منطقه حیران یکی از مناطق گردشگری مرز گیلان با اردبیل به‌شمار می‌رود که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه موجب شده خیلی‌ها دوست داشته ویلایی در این منطقه داشته باشند تا هراز گاهی بتوانند با فرار از هیاهوی شهری به آن پناه ببرند. درهمین حال، کمبود زمین با کاربری مسکونی عاملی شده تا طرفداران ویلاسازی در منطقه حیران تمایل داشته باشند از زمین‌های در داخل طرح‌های هادی روستایی خریداری کنند. متأسفانه بسیاری از روستاییان با هدف کسب درآمد یکباره اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند که حالا به داخل طرح هادی روستایی افتاده و دیگر منع قانونی برای فروش آنها و البته تبدیلشان به ویلا وجود ندارد. به همین جهت است که اگر سری به حیران بزنید می‌توانید ویلاهای بسیار لوکس و مرفه‌نشینی را ببینید که صاحبانشان هرازگاهی با خودروهای چند صد میلیونی به ویلاهای چسبیده به بافت روستایی تردد می‌کنند.

ساخت قانونی ویلا در حیران

«اکبر روغنی»، دهیار حیران در غرب گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید براینکه همه ویلاسازی‌های این منطقه در قالب طرح هادی روستایی انجام شده، می‌گوید: این ساخت و سازها براساس مجوزهای تبصره یک امور اراضی انجام می‌شود. این تبصره، قانونی است که کارشناسان جهاد کشاورزی و امور اراضی و مکانیکی خاک، براساس آن موظف می‌شوند تا زمین مورد نظر را بازدید کنند، در صورتی که قابل زراعت نباشد اجازه ساخت و سازمی‌دهند؛ حال اگر این زمین در روستایی باشد که طرح هادی شامل آن شود می‌توان در قالب این طرح ویلاسازی را نیز انجام داد.

تجاوزی به منابع طبیعی نمی‌شود

دهیار حیران با اشاره به اینکه بافت طبیعت گیلان جنگلی است، می‌افزاید: بسیاری از مأموران منابع طبیعی که برای بازدید به این منطقه می‌آیند گمان می‌کنند ساخت و سازها در جنگل انجام می‌شود در حالی که بعد از بررسی کامل متوجه می‌شوند که ساخت و ساز مربوطه در باغ شخصی انجام شده و تجاوزی به منابع طبیعی صورت نگرفته است.

بومی ها ویلا می سازند

وی علت این کاهش را مسائلی بین مسئولان دو استان گیلان و اردبیل عنوان کرده و می‌گوید: مسئولان استان اردبیل بنابردلایلی مدعی هستند که این منطقه مربوط به این استان است؛ به همین دلیل طرح هادی اولیه منطقه حیران در گیلان بعد از بازبینی‌ها 67 هکتار کاهش پیدا کرد. دهیار حیران با اشاره به اینکه بافت روستا در این منطقه متمرکز نیست و پراکنده است؛ تصریح می‌کند: بیشتر ویلاسازی‌های منطقه حیران از سوی بومی‌های روستا انجام شده که چند سال گذشته از روستا مهاجرت کرده‌اند.

سند 6دانگ برای ویلاها

وی با تأکید براینکه این ویلاها سند 6دانگ دارند، می‌افزاید: این ویلاها براساس طرح هادی ساخته شده و آسیبی هم به بافت روستایی وارد نکرده است.

روغنی درپاسخ به این سؤال که آیا روستاییان این منطقه مجاز به فروش زمین‌هایشان برای ویلاسازی به افراد غیربومی نیز هستند، یادآور می‌کند: تا چند سال گذشته این اتفاق می‌افتاد، اما چند سالی است که خود بومی‌های روستا هم تمایلی به فروش زمین‌هایشان ندارند و خودشان اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

ساخت و ساز غیر مجاز نداریم

«حسن رستم‌زاد» فرماندار آستارا نیز در این زمینه می‌گوید: ما بشدت با ساخت و سازهای خارج از طرح‌های هادی مصوب برخورد می‌کنیم، اما به لحاظ قانونی با ساخت و سازهای داخل حریم کاری نداریم چون ملک شخصی به شمار می‌رود و مالکیت درقانون محترم است.

وی می‌افزاید: از آنجا که حفظ این منطقه گردشگری برای ما حائز اهمیت است، در سال 96 که طرح هادی این منطقه مورد بازنگری قرار گرفت با همکاری بنیاد مسکن به این نتیجه رسیدیم که محدوده طرح هادی را کوچکتر کنیم که در نهایت وسعت طرح هادی این منطقه را از 190 هکتار پیشین به 110 هکتار فعلی رساندیم. رستم‌زاد خاطرنشان کرد: با سخت‌گیری‌هایی که در این منطقه در خصوص تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی از سال‌های پیش وجود داشت، خوشبختانه هیچ ساخت و ساز غیر مجازی در این مناطق نداریم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 19اردیبهشت 1398 ، کدخبر:510860 ،www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین