پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
نخود رسمی سفید، یکی از ده‌ها نوع نخودی است که در کرمانشاه تولید می‌شود. با توجه به تنوعی که کشت نخود در کرمانشاه داشته و میزان تولیدش، می‌توان کرمانشاه را قطب اصلی تولید نخود در ایران دانست. محصول نخود به‌عنوان محصولی با ارزش غذایی بسیار بالا در چند سال گذشته با بی‌مهری مسئولان دست‌خوش مشکلاتی همچون ثابت بود قیمت، ممنوعیت مقطعی صادرات و واردات بی‌رویه بوده است.

شعارسال: نخود به‌عنوان طلای زرد محصولی با ارزش غذایی بالاتر از گوشت است که نیاز آبی کمی دارد و در شرایط کنونی برای محصولی پرفایده در سبد غذایی خانوار است؛ اما تولیدکنندگان و نخودکاران در چند سال اخیر مورد بی‌مهری مسئولان و تصمیم‌گیران قرار گرفته‌اند.

نخود 30 درصد و گوشت تنها 23 درصد پروتئین دارد و در شرایط تورمی که تهیه گوشت برای تمام اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست، محصول نخود با قیمتی ناچیز می‌تواند نیاز پروتئین مردم را رفع کند؛ اما قیمت این محصول با وجود افزایش هزینه‌های جانبی در چند سال گذشته ثابت بوده و نگرانی برای کاهش سطح زیرکشت ایجاد کرده است.

بنابر گفته کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم گوشت 15 هزار لیتر و برای تولید یک کیلوگرم نخود، یک‌هزار لیتر آب نیاز است و این درحالی است که ممنوعیت‌های صادراتی و ثابت بودن قیمت در چند سال اخیر سبب نارضایتی کشاورزان دیم‌کار که به‌طور عمده از اقشار ضعیف جامعه هستند، شده است.

حق محصول نخود در قیمت‌گذاری ادا نشده است

ناصر مرادی، با اشاره به این‌که قیمت نخود در چند سال گذشته هیچ تغییری نداشته است، اظهار داشت: کشاورز و نخودکار هزینه جانبی بسیاری دارد و از طرفی نخودکاران استان به‌طور عمده دیم‌کار و خرده‌مالک هستند و بعد از کشت گندم چاره‌ای جز کشت نخود ندارند.

وی با بیان این‌که قیمت نخود نسبت به سایر محصولات در چند سال گذشته افزایش نیافته است، عنوان کرد: انتظار افزایش قیمت چند برابری این محصول وجود ندارد؛ اما باید برای نخودکاران نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

مرادی با اشاره به این‌که هزینه‌های کارگری، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، اما قیمت نخود ثابت مانده است، گفت: تورم موجود در بازار شامل حال کشاورز می‌شود؛ اما نخود بین پنج‌ تا هفت‌هزار تومان از نخودکار خریداری می‌شود.

رئیس شورای ملی نخود با بیان این‌که حق محصول نخود در قیمت‌گذاری این نیست، عنوان کرد: این محصول نیاز آبی ندارد و کشت جایگزین غلات است و بیش‌تر در اراضی دیم مناطق غربی کشور توسط کشاورزان ضعیف کشت می‌شود، بنابراین باید برنامه‌ریزی روی این محصول قوی باشد.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت نخود در چرخه اقتصادی استان کرمانشاه و سایر استان‌های غربی کشور تأثیرگذار است، گفت: از دیدگاه برخی از تصمیم‌گیران در صورت افزایش قیمت نخود به هزینه خانوار فشار وارد می‌شود؛ درصورتی‌که افزایش محدود قیمت نخود برای خانوار چندان قابل‌توجه نیست، اما از طرف دیگر برای کشاورز و اقتصاد استان بسیار اثرگذار است.

مرادی با اشاره به این‌که قیمت منصفانه نخود باید حداقل 10 و حداکثر 15 هزار تومان باشد، افزود: درصورت افزایش قیمت نخود سطح زیرکشت و تولیدات افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن نگرانی بابت بازار داخلی وجود ندارد و از طرف دیگر با صادرات اشتغال‌زایی و ارزآوری افزایش می‌شود.

رئیس شورای ملی نخود بیان کرد: سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی باید افزایش قیمت نخود را در دستورکار داشته باشند و قیمت منصفانه‌ای را تعیین کنند که با افزایش انگیزه کشاورزان مانع از کاهش سطح زیرکشت این محصول شویم و سهم بیش‌تری را از بازارهای جهانی به خود اختصاص دهیم.

وجود حداقل امکانات در زمینه بهره‌وری از محصول نخود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که نخود از محصولات استراتژیک استان کرمانشاه است که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت آن در استان انجام می‌شود، اظهار داشت: از نظر شرایط اقلیمی، زمینه مطلوبی برای تولید نخود در استان کرمانشاه وجود دارد.

کیوان کاشفی با اشاره به این‌که فرآوری در زمینه استفاده از نخود انجام نمی‌شود، عنوان کرد: این درحالی است که آرد نخود، کمپوت، سورتینگ در اندازه‌های مختلف و بسته‌بندی آن را می‌توان در استان انجام داد. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: در زمینه بهره‌وری از محصول نخود حداقل امکانات وجود دارد، این درحالی است که امکان استفاده از نخود در زمینه تولید مواد دارویی نیز وجود دارد.

کاشفی با بیان این‌که صنایع تکمیلی باید در زمینه استفاده از محصول نخود راه‌اندازی شود، افزود: طرح‌های بهره‌وری نخود در طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید گنجانده و در حوزه صنعتی فرآوری بسته‌بندی آرد و مواد غذایی اقدامات مناسب انجام شود.

پیش‌بینی درآمد 2 هزار میلیارد تومانی برای نخودکاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که کرمانشاه ظرفیت تولید سالانه حدود 100هزار تن نخود را دارد، اظهار داشت: استان کرمانشاه ازجمله استان‌های بزرگ تولیدکننده نخود کشور است که تأثیر به‌سزایی در صادرات این محصول دارد.

نوربخش حاتمی عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها با آزاد شدن صادرات نخود و ورود نخود استان به بازارهای صادراتی، درآمدی حدود دوهزار میلیارد تومان نصیب نخودکاران استان شود. مصرف سالانه نخود برای هر شهروند ایرانی 5/2 کیلوگرم است؛ بنابراین فرهنگ‌سازی به‌منظور افزایش این میزان، افزایش قیمت این محصول به مقدار منطقی برای حمایت از کشاورز، کاهش واردات و افزایش سطح زیرکشت و تلاش در زمینه راه‌اندازی واحدهای فراوری این محصول استراتژیک در استان کرمانشاه به‌عنوان قطب تولید نخود با نرخ بالای بیکاری بسیار حائز اهمیت است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 9تیر1398 ، کدخبر: 69659: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین