پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 06
کد خبر: ۲۲۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
دلار در هفته‌‌ای که گذشت تا مرز ۱۱هزار تومان پایین آمد و این سؤال را ایجاد کرد که چرا بازار ارزی که سال گذاشته تا نزدیک ۲۰ هزار تومان پر کشید با داغ‌تر شدن اخبار سیاسی به جای تداوم افزایش به مسیر کاهشی افتاد؟راز این تغییر مسیر را باید در توجه بیشتر به اصول علمی سیاست ارزی جست‌وجو کرد که بلافاصله پس از سیاست ناصحیح دلار ۴۲۰۰ توسط اقتصاددانان برجسته تحت عنوان بازار ثانویه پیشنهاد شد ولی هیچوقت جز چند هفته اخیر جدی گرفته نشد.

شعار سال: دلار در هفته‌‌ای که گذشت تا مرز ۱۱هزار تومان پایین آمد و این سؤال را ایجاد کرد که چرا بازار ارزی که سال گذاشته تا نزدیک ۲۰ هزار تومان پر کشید با داغ‌تر شدن اخبار سیاسی به جای تداوم افزایش به مسیر کاهشی افتاد؟

راز این تغییر مسیر را باید در توجه بیشتر به اصول علمی سیاست ارزی جست‌وجو کرد که بلافاصله پس از سیاست ناصحیح دلار ۴۲۰۰ توسط اقتصاددانان برجسته تحت عنوان بازار ثانویه پیشنهاد شد ولی هیچوقت جز چند هفته اخیر جدی گرفته نشد.

دکتر موسی غنی‌نژاد اولین فردی بود که پیشنهاد تشکیل بازار دوم را ارائه کرد؛ پیشنهادی که رانت‌جویان در کمین نشسته برای دلار ۴۲۰۰ را به شدت عصبانی کرد. متأسفانه برخی از اقتصادخوانده‌ها هم با تهاجم‌ به پیشنهاد تشکیل بازار ثانویه و ایجاد این فوبیا که بازار ثانویه باعث صعود دلار به ۴۵ هزار تومان می‌شود دولتمردان ارشد را از اجرای این سیاست ترساندند و آنها نیز مانع اجرای کامل این سیاست صحیح توسط سیاستگذار ارزی شدند.

اما واقعیت نشان داد که اجرای ناقص این سیاست دلار را از مرز ۱۹ هزار تومان تا مرز ۱۴ هزار تومان کاهش داد و در چند هفته اخیر با اجرای کامل این سیاست و نزدیک‌سازی نرخ نیما به بازار، نرخ‌ها تا مرز ۱۱ هزار تومان کاهش یافت. در عین حال، صاحبنظران معتقدند تا زمان از بین رفتن ریسک‌های غیراقتصادی، بانک مرکزی نباید اجازه بدهد نرخ ارز از حد تعادل میان‌مدت پایین‌تر بیاید چرا که ثبات میان‌مدت بسیار مهم‌تر از کاهش مقطعی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد برتر، تاریخ انتشار 27تیر 98، کد خبر: -------، www.eghtesadbartar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین