پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۳۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
تقی کبیری می‌گوید: در حاضر با کاهش دادن نرخ سود بر سپرده‌های بانکی در چند ماهه اخیر، شاهد فرار پول از بانک‌ها هستیم و این اصلاً برای کاهش تورم و جلوگیری از فزونی نقدینگی خوب نیست.

شعار سال: یکی از امراض کنونی اقتصاد کشور، حجم انبوه نقدینگی سرگردان است که در صورت وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی، شاهد فرار سرمایه از این بنگاه‌ها و تشدید شدن نقدینگی در جامعه خواهیم بود. با کاهش درآمد‌های دولت در بخش صادرات نفت خام، یکی از راه‌های جبران کسری بودجه، مالیات است، اما اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی نه تنها دردی از اقتصاد را در شرایط فعلی درمان نمی‌کند که بر حجم انبوده نقدینگی سرگردان در جامعه می‌افزاید.

تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سیاست‌های بانکی ایران را بررسی کرده و با اشاره قانون جدید مالیات بر سپرده‌های بانکی، یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور در حوزه بانکی را اتخاذ سیاست‌های ناگهانی در حوزه مسائل مالیاز سوی بانک مرکزی می‌داند. او به می‌گوید: در حاضر با کاهش دادن نرخ سود بر سپرده‌های بانکی در چند ماهه اخیر، شاهد فرار پول از بانک‌ها هستیم و این اصلاً برای کاهش تورم و جلوگیری از فزونی نقدینگی خوب نیست.

کبیری معتقد است اگر در شرایط فعلی که اقتصاد، یک تورم افسارگسیخته دارد و نقدینگی سرگردان سبب اخلال در کارکرد بازار‌های مالی شده است، محرک دیگری به نام مالیات بر سپرده بانکی نیز وضع شود، هیچ تضمینی نیست که مجدداً دچار رکود تورمی نشویم.

عضو کمیسیون مجلس می‌گوید: مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در تسکین تورم و بزرگ شدن کوه نقدینگی انجام شود، ایجاد ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌های مالی کشور است. اینکه یک روز نرخ دلار بالا رود و مجدداً کاهش یابد، تاثیر سویی بر تصمیم‌گیری و در نهایت توان تولیدکننده خواهد داشت، در نتیجه نباید با تصمیم‌های یک شبه، فرصت آینده‌گری و پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی بگیریم.

او معتقد است در حال حاضر برای پیشگیری از بروز و ظهور تصمیمات خلق‌الساعه، دولت باید آیین نامه‌ای در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه تدوین کند که البته این موضوع از مالیات بر سپرده بانکی متفاوت است.

به گفته کبیری، یکی از اجزای مالیات بر درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه است که امروزه در بسیاری از کشور‌ها اعمال می‌شود، این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضع می‌شود.

کبیری در تشریح کارکرد مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید: معمولاً آن دسته از دارایی‌ها که از آن‌ها صرفاً برای انجام فعالیت شغلی در فرآیند کسب و کار‌های مشمول مالیات استفاده می‌شود، در پایه این نوع مالیات لحاظ نمی‌شوند. وضع مالیات بر عایدی سرمایه به خصوص در عرصه بازار دارایی‌هایی مانند خودرو، سکه، طلا، مسکن و ارز می‌تواند راهکار مناسبی برای مواجه با تلاطمات و کاهش سوداگری و دلالی در این بازار‌ها باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 4 مرداد 98، کد مطلب: 182794: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
واقعیت آن است که نرخ سود بانکی، مدتها است که به رقیبی برای سرمایه گذاری در کار و تولید تبدیل شده است. مدت زمان کمی نیست که مغازه داران و تولیدکنندگان، یکی پس از دیگری کرکره های مغازه‌ها و کسب و کارهای خود را پایین می‌کشند و با پول آن، بدون اینکه دغدغه بیمه و مالیات داشته باشند، سود بانکی می گیرند و به قول خودشان، دغدغه‌ای هم ندارند؛ البته شاید چاره‌ای هم برای آنها باقی نمانده بود. اوضاع کسب و کار آنقدر در ایران بد است که کمتر کسی می‌تواند با شرایط کنونی، ادامه مسیر داده و تولید داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین