پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
مانسون در جنوب و شرق کرمان این روزها زندگی مردم را از روال عادی خارج کرده و موجب بروز سیلاب های ناگهانی و خسارت جانی و مالی شده است.

شعار سال: «مارسا» آخرین قربانی سیل در کرمان است؛ این دختر بچه سه ساله جیرفتی در حالی که به همراه پدر و مادرش در خودروی پراید از جاده‌ای که در واقع بستر رودخانه میجان محسوب می شود در حال حرکت بود در سیلاب گرفتار می‌شوند. پدر و مادر کودک برای فرار از سیلاب از خودرو خارج می‌شوند و در حال عبور از عرض رودخانه پای پدر که فرزندش را در آغوش کشیده بود به یک تخته سنگ برخورد و کودک درون جریان آب سقوط می‌کند. بعد از گذشت چندین ساعت از این حادثه تلاش‌ها برای پیدا کردن جسد این دختر بی نتیجه مانده است.

سیلاب دو قربانی دیگر نیز در کرمان گرفته است، بارندگی‌ها در استان سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن آب در روستای ده پاک در حاشیه یک رودخانه فصلی می‌شود، پسر بچه‌ای که در حال تماشای جریان آب بوده به دلیل فرو ریختن کرانه رودخانه به درون جریان آب سقوط می‌کند و مادرش نیز که در تلاش برای نجات فرزندش بود طعمه جریان خروشان آب می‌شود.

در کنار سه قربانی سیلاب اخیر در شرق و جنوب کرمان کیلومترها راه روستایی نیز تخریب شده و ارتباط ۱۵ روستا در جنوب کرمان قطع شده است، تلاش برای بازگشایی این راه‌ها پس از فروکش کردن سیلاب در حالی ادامه دارد که سازمان هواشناسی هشدار داده است که بارندگی‌ها حداقل تا پنج روز آینده ادامه خواهد یافت و احتمال به خطرافتادن جان افراد بیشتری در این روزها وجود دارد.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که بارندگی‌ها حداقل تا پنج روز آینده ادامه خواهد یافت و احتمال به خطرافتادن جان افراد بیشتری در این روزها وجود دارد

نکته تعجب آور برای مردم این است که این روزها کرمان با افزایش سه درجه‌ای دمای هوا نسبت به هفته گذشته روزهای داغی را پشت سر می‌گذارد و وزش بادهای شدید در شرق کرمان شهرستان های ریگان و فهرج را با طوفان شن و ریزگردها نیز مواجه کرده است، آسمان شهر کرمان هم این روزها کاملاً غبار آلود است.

در چنین شرایطی ورود پدیده مانسون به سیستان و بلوچستان و هرمزگان، جنوب و بخش هایی از شرق استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده است و بارندگی‌های ناگهانی و شدید به خصوص در مناطق کوهستانی جیرفت و عنبرآباد روستانشینان و گردشگرانی که به دلیل فرار از گرما به حاشیه رودخانه‌ها و طبیعت پناه می‌برند را به شدت تهدید می‌کند.

در حالی آسمان کاملاً صاف است و گرمای هوا نیز مردم را کلافه کرده است اما بارندگی‌های بالا دست رودخانه‌ها به یکباره حجم عظیمی از سنگ و آب گل آلود را وارد بستر رودخانه‌هایی می‌کند که از گرما و بی آبی ترک خورده‌اند و دقیقاً در جایی که کسی تصور نمی‌کند مردم دچار حادثه می‌شوند.

سیلاب در حالی مردم را تهدید می‌کند که خشکسالی همین مردم را به ستوه آورده است و قطعی مکرر آب در شهرهای بزرگ و سهمیه بندی آب در برخی از روستاها و کاهش منابع آبی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان طرح‌های آبخیزداری نتوانسته است با مهار سیلاب‌ها تهدیدی که جان مردم را به خطر می‌اندازد به فرصتی برای زندگی بهتر تبدیل کند.

هشدارهای لازم به دستگاه های مرتبط داده شده است

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان می‌گوید: قبلاً هشدارهای لازم به دستگاه‌های مختلف در مناطقی که احتمال بروز سیلاب داشتند داده شده است.

وی گفت: بارندگی‌های ناگهانی به دلیل پدیده مانسون است و بیشترین تاثیر را نیز در سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته و در برخی مناطق جنوبی استان نیز نمود داشته است.

سلاجقه گفت: مانسون هر سال در این زمان از تابستان، موجب بروز بارش هایی در استان کرمان و استان‌های جنوب شرق کشور می‌شود و به همین دلیل به مردم هشدار می‌دهیم به صورت جدی از مسیر رودخانه‌ها فاصله بگیرند، چون بارندگی‌ها به صورت ناگهانی و شدید روی می‌دهند.

آبگرفتگی برخی منازل مسکونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز با اشاره به اینکه سیلاب روزهای اخیر به ۴۰ روستا در کرمان خسارت زده و موجب آب گرفتگی برخی از منازل در روستاها در بخش سوغان شهرستان ارزوئیه شده است می‌گوید: برخی از راههای روستایی بسته شده‌اند و خسارت هایی هم به تاسیسات جاده‌های، آب رسانی و برق وارد شده است.

مجید سعیدی افزود: بیشترین خسارت ها در ارزوئیه، جیرفت و عنبرآباد روی داده است و تلاش گروه‌های امدادی برای رفع مشکلات ادامه دارد.

وی گفت: طبق هشدارهای سازمان هواشناسی این وضعیت طی روزهای آینده همچنان برای ساکنان جنوب کرمان مخاطره انگیز خواهد بود و مردم باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

راه ۱۵ روستا در منطقه میجان بسته شده است

رییس جمعیت هلال احمر جیرفت اظهارداشت: طغیان رودخانه در منطقه میجان موجب بسته شدن راه چندین روستا شده است.

وحید شاهرخی افزود: به دلیل سیلاب ناگهانی یک خوردو سواری در مسیر سیلاب در این منطقه گرفتار می‌شود و سرنشینان که سعی در نجات خود داشتند سعی می‌کنند با پیاده شدن از خودرو از مسیر سیلاب دور شوند اما فرزند این خانواده از آغوش پدرش جدا شده و در رودخانه سقوط می‌کند.

۲۵ دستگاه ماشین سنگین در قالب شش اکیپ در حال تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند و امیدواریم راه دسترسی به روستاها هر چه زودتر بازگشایی شود

وی گفت: گروه‌های امدادی در تلاش هستند که جسد این کودک را پیدا کنند اما تلاش‌ها هنوز بی نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: ۲۵ دستگاه ماشین سنگین در قالب شش اکیپ در حال تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند و امیدواریم راه دسترسی به روستاها هر چه زودتر بازگشایی شود.

وی از مردم و گردشگران خواست از مسیر رودخانه‌ها دور شوند و طی روزهای آینده به رودخانه‌های سیلاب نزدیک نشوند.

محمد برزنگ بخشدار مرکزی ریگان اظهارداشت: مرگ دو نفر در روستای ده پاک در این شهرستان به دلیل بارندگی در منطقه سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیل در بخش‌هایی از شهرستان ریگان روی داده است.

وی افزود: طبق پیش بینی‌ها بارندگی‌ها در استان سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت و مردم باید جدا از حاشیه رودخانه‌ها دور شوند زیرا هر لحظه امکان جاری شدن سیل وجود دارد.

از راننده‌ها، مسافران و گردشگران خواسته شده است طی ساعات آینده از مسیل‌ها فاصله بگیرند و احتیاط لازم را انجام دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 7 مرداد 98، کد مطلب: 4678705: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین