پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
احتمال تمدید مجوز بهره برداری از معدن سرب و روی کلشتر رودبار که روزگاری به دلیل اعتراض اهالی منطقه و بررسی‌های صورت گرفته تعطیل شد دوباره موجبات نگرانی مردم این روستا را فراهم کرده است.

شعار سال: اهالی کلشتر شهرستان رودبار خواستار عدم تمدید مجوز بهره برداری از معدن سرب و روی این روستا هستند. کلشتر با وجود کوهستان، جنگل، علفزار و چشمه‌های آب سرد و گوارا، نیازمند حفاظت و مراقبت بیشتر است. طبیعت زیبای این خطه نشان از چشمه‌های گوارا، آبشار بیست متری، درختان هزارساله زربین، خانه‌های پلکانی و جنگل‌های راش و بلوط دارد. و اما مردم سخت‌کوش کلشتر این روزها دل نگران صدور مجوز برای بهره برداری مجدد از معدن سرب و روی این منطقه که روزگاری به دلیل آلودگی و تخریب درختان و اعتراضات مردمی و بررسب‌های انجام شده تعطیل شده بود، هستند.


بهره‌برداران قوانین را زیر پاگذاشتند

یکی از اهالی کلشتر در این باره اظهار کرد: بهره برداری از معدن سرب در طول یک دهه، آلودگی آب شرب روستای کلشتر و همچنین تخریب جنگل را در پی داشت که با اعتراض اهالی روستا و بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان، بهره برداری از این معدن متوقف شد اما اکنون احتمال تمدید مجوز بهره برداری از آن موجب نگرانی مردم شده است.

داوود رجب نژاد با بیان اینکه با زلزله سهمگین سال ۱۳۶۹ روستای ما نابود شد اما طبیعت این منطقه زنده ماند، افزود: هم اکنون این نگرانی وجود دارد که با فعالیت مجدد این معدن و تخریب محیط زیست، بار دیگر زندگی در این روستا دچار مخاطره شود. بنابراین از متولیان امر در سازمان‌های بازرسی کل کشور، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی و شورای حفظ حقوق بیت المال خواهان مشارکت در حل مشکل مردم این منطقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه درخواست ما در راستای وارد نشدن ضربات دیگر بر پیکر محیط زیست حساس این منطقه است، گفت: بر اساس مواد تعیین شده در مجوز، برداشت از این معدن باید به صورت رگه انجام می‌شد که متأسفانه اینگونه عمل نشده و بهره‌برداران از تونل‌هایی که منابع طبیعی در اختیارشان قرار داده بود، استفاده نکرده و برداشت به صورت روباز انجام شده است در حالی که بر اساس قانون برداشت روباز از معادنی که در مناطق جنگلی قرار دارند، ممنوع است.

رجب نژاد به تخریب عرصه جنگلی و قطع اشجار به دنبال بهره برداری از معدن نیز اشاره و تصریح کرد: فعالیت این معدن به آلودگی آب شرب روستای کلشتر و دربند هرزویل می‌انجامد و آلودگی آب‌های زیرزمینی کلشتر و هرزویل و آلودگی آب سفید رود از طریق آب‌های سطحی به دنبال این فعالیت اتفاق خواهد افتاد.

موقعیت حساس جنگل آسمان سرا

یک فعال محیط زیست درباره فعالیت معدن کلشتر گفت: معدن سرب و روی کلشتر در جنگل آسمان سرا قرار دارد. این جنگل از نظر موقعیت مکانی خیلی حساس است. از سوی دیگر در پایین دست معدن، روستای کلشتر واقع شده و آب شرب این روستا که دارای جمعیتی حدود ۲۶۰۰ نفر است توسط چشمه‌ای به نام سرچشمه تأمین می‌شود که به این معدن بسیار نزدیک است و بهره برداری از معدن بر این چشمه تأثیر خواهد داشت.

علیرضا سمیع پور با اشاره به اینکه راه دسترسی به معدن از طریق همین روستا است، بیان کرد: روستای کلشتر تقریباً کوهستانی است و بدون رفت و آمد به معدن هم مسیر عبور و مرور در این منطقه به آسانی صورت نمی‌گیرد. بنابراین به سبب مواردی که عنوان شد اهالی کلشتر با فعالیت معدن مخالف هستند. فعلاً بهره برداری از این معدن ممنوع است تا تعیین تکلیف شود. اواخر سال گذشته مجوز برداشت از معدن به پایان رسیده و تمدید آن تاکنون با توجه به اعتراضات مردمی انجام نشده است.


بهره برداری بدون ارزیابی محیط زیستی

در این باره و اثرگذاری راه اندازی مجدد این معدن با معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفتگو کردیم که وی اظهار کرد: مجوز بهره برداری از این معدن در سال ۱۳۵۵ صادر و نحوی فعالیت آن، استخراج به صورت زیر زمینی و بدون انفجار تعیین شد.

منصور سربازی با بیان اینکه در آن زمان، مجوز بهره برداری از معادن بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی، به صورت مستقیم از سوی متولی امر صادر می‌شد، افزود: از این رو هنگام صدور مجوز بهره برداری از این معدن آن سال به آثار محیط زیستی برداشت از این معدن توجه نشد. اما در ادامه بهره برداری از معدن، مردم نگران مواردی چون قطع درختان و آلوده شدن آب سفره‌های زیر زمینی شده اند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست فعالیت معادن سرب و روی واقع در شمال کشور به ویژه گیلان مشمول ارزیابی محیط زیستی هستند

طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست فعالیت معادن سرب و روی واقع در شمال کشور به ویژه گیلان مشمول ارزیابی محیط زیستی هستند، بنابراین بهره برداری از معدن سرب و روی کلشتر هم نیازمند ارزیابی است که البته بدون توجه به این موضوع مورد بهره برداری قرار می‌گرفت.

سربازی همچنین اظهار کرد: ۱۰۰ اصله درخت بلوط در این فعالیت معدنی، بر اساس آماری که از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار به ما اعلام شده، قطع شده است که اخیراً اداره کل منابع طبیعی پیگیری‌های لازم را در این حوزه انجام داده و پروژه تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این معدن تعطیل است، افزود: منع تولید معدن کلشتر در سال ۹۴ از سوی اداره حفاظت محیط زیست به علت اعتراضات مردمی، نداشتن مجوزهای زیست محیطی لازم و تخریب جنگل اعلام شده و هم اکنون پرونده این پروژه در شورای حفظ حقوق بیت المال استان مطرح است.

سربازی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رونق تولید تصریح کرد: رویکرد ما تا زمانی که حقوق مردم تضییع نشود و مجوزها در راستای مقررات محیط زیستی صادر شود، ممانعت از فعالیت کارگاه، کارخانه، شرکت، صنف یا صنعتی که به تولید و اشتغالزایی می‌پردازد، نیست اما زمانی که به محیط زیست و حقوق مردم صدمه‌ای وارد شود، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.


۶۰ درصد معادن استان غیر فعال هستند

دستیابی به توسعه پایدار بدون توجه به حفاظت از محیط زیست ممکن نیست. بی تردید بهره برداری از معادن نیز فقط در صورتی می‌توانند به بالندگی حقیقی اقتصاد کشور بیانجامند که با دقت نظر کافی نسبت به حساسیت‌های محیط زیستی رخ دهد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اخیراً در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۱۰۶ معدن در استان، از غیر فعال بودن ۶۰ درصد این معادن خبر داد.

فرهاد دلق‌پوش در این باره اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ معدن در گیلان مشغول به فعالیت است وبرای ورود معادن غیرفعال به چرخه تولید و تأمین نیازهای استان راهکارها و برنامه‌های مشخص تدوین و طراحی شده است

برای ورود معادن غیرفعال به چرخه تولید و تأمین نیازهای استان راهکارها و برنامه‌های مشخص تدوین و طراحی شده است.

در همین راستا برخی از معادن غیرفعال استان گیلان خلع ید شده و به مزایده گذاشته می‌شوند.

وی احیا و بازنگری در شیوه فعالیت معادن استان گیلان را یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های این سازمان دانست و تصریح کرد: امیدواریم با خلع ید و برگزاری مزایده برای برخی از معادن غیرفعال بتوانیم زمینه تولید بیشتر مواد معدنی را به عنوان یکی از نیازهای اساسی استان گیلان افزایش دهیم.


حمایت از بخش معدن با رویکرد حفاظت از محیط زیست

رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صمت گیلان در این باره گفت: سیاست وزارتخانه متبوع حمایت از بخش معدن با رویکرد حفاظت از محیط زیست با مد نظر قرار دادن ارزش گذاری اقتصادی زیست محیطی است.

علی تقی زاده درباره پیشینه بهره برداری از معدن کلشتر نیز افزود: با توجه به شواهد و مستندات موجود پیشینه حفاری و استخراج از این معدن به دوران پیش از انقلاب باز می‌گردد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات محیط زیستی ایجاد شده نظیر آلوده شدن آب و قطع اشجار اظهار کرد: تاکنون مدارک و مستنداتی در این باره به این سازمان واصل نشده است. ضمن آنکه ارزیابی اثرات زیست محیطی و آزمایش آب پایین دست معدن نیز انجام پذیرفته و مشکلی گزارش نشده و درباره قطع درختان نیز منابع طبیعی گزارشی به این سازمان ارسال نکرده است.

تقی زاده در توضیح اقدامات در دست انجام برای تأیید یا رد آغاز به‌کار مجدد این معدن نیز گفت: آزمایشات مداوم آب منطقه و همچنین ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام شده است.

اهالی کلشتر رودبار چشم انتظار تصمیم مسئولان

از ویژگی‌های مهم شهرستان رودبار وجود معادن ارزشمند در این منطقه است. تقریباً نیمی از معادن در حال بهره برداری استان گیلان در این شهرستان واقع شده‌اند. واقعیت این است که معادن می‌توانند نقشی مهم در تولید ثروت و اقتصاد کشور داشته باشند اما بهره برداری مطلوب با حفظ محیط زیست، اصل مهمی است که در این عرصه همواره باید به آن توجه داشت. مردم کلشتر این روزها چشم انتظار تصمیم گیری مسئولان درباره تمدید یا عدم تمدید مجوز بهره برداری از معدن سرب و روی این روستا هستند و انتظار دارند حساسیت‌های ویژه محیط زیستی این منطقه در تصمیم گیری مد نظر قرار گرفته شده و با انجام ارزیابی‌های دقیق به این امر پرداخته شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 7 مرداد 98، کد مطلب: 4678704: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین