پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۸۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
احتمالاً اولین قدم برای کاربردی سازی علوم انسانی این است که علوم انسانی خودش را دست‌کم نگیرد. البته اگر این جمله را دیدید و خیال کردید نویسنده این مطلب علوم انسانی را دست‌کم گرفته است کمی صبورتر باشید. در ادامه علاوه بر توضیحاتی در این باره، چند نمونه از مشاغل علوم انسانی نیز معرفی می‌شوند.

شعارسال: احتمالاً اولین قدم برای کاربردی سازی علوم انسانی این است که علوم انسانی خودش را دست‌کم نگیرد. البته اگر این جمله را دیدید و خیال کردید نویسنده این مطلب علوم انسانی را دست‌کم گرفته است کمی صبورتر باشید. در ادامه علاوه بر توضیحاتی در این باره، چند نمونه از مشاغل علوم انسانی نیز معرفی می‌شوند.

شاید عبارت کاربردی سازی علوم انسانی به مذاق بسیاری از تحصیل‌کرده‌های عصاقورت‌داده‌ی آکادمی عبارتی بی‌معنی باشد. در واقع برای آکادمیسین و دانشگاهیان، دانشگاه نهایت کاربرد ممکن خود را دارد. این یعنی از ذهن یک دانشگاهی سنتی، دانشگاه خود یک صنعت است. این استنتاج در جایگاهی می‌تواند درست باشد، هر چند چشم‌انداز کلی یک دانشجوی دکترای علوم انسانی اگر درصدد فعالیت در رشته‌ای خارج از دانشگاه باشد شاید این روزها چندان روشن نباشد. به همین دلیل باید به نوعی کاربردی سازی را روشن‌تر کردن موضوع تام مشاغل علوم انسانی دانست که از رهگذر دانشگاه و فعالیت‌های دانشگاهی برای یک علاقه‌مند رخ می‌دهد. آکادمیسین شدن و دانشگاهی بودن تنها یکی از کاربردهای شغلی علوم انسانی ست.

شاید اولین قدم برای کاربردی سازی علوم انسانی این است که علوم انسانی خودش را دست‌کم نگیرد. البته اگر این ابتدای پاراگراف این جمله را دیدید و خیال کردید نویسنده این مطلب علوم انسانی را دست‌کم گرفته است کمی صبورتر باشید. فضای انفجاری و سریع و پرشتاب تکنولوژی کم و بیش بسیاری از فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های علوم پایه و مهندسی را نیز با کمبود اعتمادبه‌نفس دچار کرده است.

شاید مثال ساده‌ی این موضوع در نظر گرفتن زحمت مهندسان معدن باشد. فرآیندهای استخراج یک سنگ آهن را در نظر بگیرید. انفجار معدن در کوه. خرد کردن سنگ آهن، تولید کنسانتره ی آهن، تولید گندله آهن و تازه تولید و ذوب آهن و ساخت یک شمش ساده، شاید ده‌ها هزار نفر را درگیر خود می‌کند و تنها ۱۰۰ واحد پول برای فروشش تولید می‌کند. یک اپلیکیشن ساده که توسط یک تیم ۵ نفره ساخته شده است در مقابل تمام فرآیندهای معدنی گفته‌شده در عرض یک روز ۱ میلیون واحد پول فروش خواهد داشت.

ترس و عدم اعتمادبه‌نفس در بسیاری از رشته‌های موجود در حوزه‌های مختلف علوم می‌تواند امری معمول باشد. بااین‌حال شتاب بیش از حد تکنولوژی در فضای جدید شبکه‌های اجتماعی و دنیای جدید رسانه‌های اجتماعی و نرخ سود و رشد تمام حوزه‌های فناوری می‌تواند در استفاده و خدمت تمام رشته‌های دیگر قرار گیرد. بسیاری از نویسنده‌ها مقاله‌هایی با عنوان کاربردی سازی علوم دیگر در مقابل تکنولوژی‌های دیجیتال با مضمون این‌که شما حتماً نباید کد نویسی بدانید تا در دنیای سیلیکون ولی حضور داشته باشید، نوشته‌اند. به یقین این جمله و جملاتی از این دست درست نیستند. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سیلیکون ولی باید خوب متوجه این موضوع باشد که کدنویس‌ها نمی‌توانند از پس همه‌ی موانع انسانی موجود بربیایند.

داده‌های شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک که حتی در نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا تأثیر زیادی در برنده شدن کاندیدای جمهوری خواهان داشتند، بدونِ تفسیر متخصصان تفسیر داده‌های اجتماعی که متخصصان علوم انسانی بودند، تنها داده‌های خامی بودند که در بهترین حالت روی گراف‌های تهیه‌شده یک یا دو داده‌ی غیرقابل تفسیر را نشان دهند.

از همین رو باید گفت کاربردی سازی علوم انسانی با پیشرفت یک‌جانبه‌ی دنیای تکنولوژی بدون علوم انسانی از پیش به‌صورت ارگانیکی شروع شده است. حالا تکنولوژی این موضوع را به خوبی دریافته است که پیشرفتش مستلزم فرآیند معنادهی و بهینه‌سازی متخصصان علوم انسانی ست.

کاربردی بینی علوم انسانی

جدا از مسئله کاربردی سازی علوم انسانی، باید به‌ کاربردهای موجود علوم انسانی از دید یک دانشجو یا فارغ‌التحصیل دکتری نگاه کرد. اولین گام در کاربردی سازی علوم انسانی، کاربردی بینی علوم انسانی ست. ازاین‌رو می‌توان به راحتی تمام مشاغل علوم انسانی موجود را برای یک دانشجوی علوم انسانی را مرور و کاربردهای آن خارج از فضای دانشگاه را بررسی کرد.

در این مطلب سه مورد از حوزه‌های اشتغال در خارج از دانشگاه را برای فارغ‌التحصیلان رده‌ی بالا موردبررسی قراردادیم و در کنار همه آن‌ها چندین شرکت در زمینه مشاغل علوم انسانی که فعالیت‌هایی در بستر دیجیتال دارند را معرفی کرده‌ایم. فضای آنلاین در کنار فضای معمولی اشتغال به دلیل پتانسیل‌های بالای خود برای نزدیک کردن ذهن مخاطبان کاربردی سازی علوم انسانی به علوم انسانی دیجیتال می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مراکز آموزش مهارت

امروزه در جهان مراکز آموزشی خصوصی که در آن‌ها آموزش، نوشتن و بسیاری از مهارت‌های خاص علوم انسانی و اجتماعی در آن‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد، رو به رشد هستند. برای بسیاری از دانشجوهای سطح بالای تحصیلات که از آموزش دادن و تدریس لذت می‌برند این نوع مراکز برای کمک به دانشجویان مشتاق به کسب مهارت‌های غیردانشگاهی یکی از شغل‌های مناسب محسوب می‌شود.

نیوهوریزنز (newhorizons)

برای مثال می‌توانید برای فهم بهتر از نقش رشته‌های علوم انسانی سری به وب‌سایت نیوهوریزنز بزنید. نیوهوریزنز مرکزی برای یادگیری و آموزش مهارت‌های تکنولوژی ست. در کنار یادگیری مهارت‌های عمومی در این وب‌سایت می‌توانید مهارت‌های مربوط به توسعه فردی، منابع انسانی و همین‌طور تحلیل کسب‌وکار را بیاموزید.

بسیاری از مهارت معرفی شده در این وب‌سایت که به عنوان مثال معرفی شده‌اند، می‌تواند منبعی خوبی برای تحلیل محل پیوند مهارت‌های مربوط به متخصصان علوم انسانی و فناوری باشد. مهارت‌های مدیریت، توسعه فردی و بسیاری از مهارت‌هایی از این دست می‌تواند موضوع تدریس حوزه‌های تدریس و علاقه‌مندان به تعلیم دیگران باشد.

الیسون (alison)

الیسون یکی از پلتفرم‌های خوب و قوی آموزش آنلاین است. بسیاری از مهارت‌ها و دوره‌های ویژه‌های در حوزه‌های مختلفی از تمام علوم در الیسون موردتوجه قرار می‌دهد. پلتفرم‌های آموزش آنلاین مانند edx به نحوی دانشگاه‌ها را در امر تدریس شریک می‌کنند. با این حال با ایده‌ی اولیه بررسی ما در این مطلب یعنی فاصله گرفتن از دانشگاه و اشتغال در فضایی غیر آکادمیک ادکس نمی‌تواند انتظارات ما را برآورده کند. هرچند ایده‌ی کلی ادکس برای توانمند کردن دانش پذیران و دانش جوها برای یادگیری چیزی از طریق مکانیسم‌های دانشگاهی خود ایده‌ای جذاب به نظر می‌رسد اما پلتفرم‌های مستقلی مانند کورسرا یا الیسون ازاین‌جهت می‌توانند محلی برای اشتغال‌زایی در خارج از دانشگاه باشند.

مراکز تحلیل داده

استفاده از قدرت نوشتن و توانایی‌ها و مهارت‌های آنالیز و تحلیل داده‌هایی که دانشجویان دکترا به عنوان ماحصل تحصیلات بالای خود به دست آورده‌اند، به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی در بسیاری از مراکز پژوهشی که نیازمند قدرت تحلیل بالا هستند مشغول به کار شوند. بسیاری به درستی عقیده دارند دانشجویان علوم انسانی باید در طول تحصیل خود حتماً داده‌کاوی و تحلیل داده را بیاموزند. یادگیری علوم داده‌کاوی در واقع یادگیری نوع دیگری از پژوهش است و از این نظر یادگیری آن، پژوهشگران علوم انسانی را توانمندتر می‌کنند.

داده‌کاوی در علوم انسانی دیجیتال به‌صورت کلی می‌تواند پژوهش در داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی و به صورت کلی وب باشد. تحلیل‌های داده‌ها شامل داده‌های صوتی و تصویری و تحلیل آن‌ها باشد. در کنار آن‌ها تحلیل‌های متن‌ها و کامنت‌ها نیز یکی دیگر از مجموعه داده‌های قابل تحلیل است. در ادامه چند شرکت متفاوت ارائه‌دهنده‌ی خدمات تحلیل داده برای شبکه‌های اجتماعی رو معرفی خواهیم کرد.

Sumall

یکی از این مراکز آنلاین پژوهشی sumall است. این شرکت با داشتن قدرت مانور بالا در ارائه خدمات مربوط به تحلیل داده‌های اجتماعی می‌تواند در رشد بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی یکی از ملزومات واقعی مارکتینگ دیجیتال باشد. قسمت اعظمی از کارشناسان اجتماعی دارای تحصیلات بالای آکادمیک می‌توانند نقش پژوهشگر داده ( برای دریافت محتوای پژوهش داده می‌توانید به صفحه‌ی علوم انسانی دیجیتال دانشگاه آکسفورد سری زده و در مورد انواع داده‌کاوی دیجیتال اطلاعات لازم را کسب کنید) را با توجه به توانایی خود در تحلیل اجتماعی ایفا کنند.

ساینس سافت

ساینس سافت یکی از کمپانی‌های تحلیل داده است که از دهه ۸۰ میلادی فعال بوده است. با در نظر گرفتن مجموعه‌ی بزرگی از کارکنان متخصص تحلیل داده یعنی حدود ۵۰۰ نفر متخصص تحلیل داده در رشته‌های مختلف، این شرکت را می‌توان از شرکت‌های پر رشد تحلیل داده دانست. عمده فعالیت های مربوط به حیطه ی علوم انسانی قابل ارائه توسط این شرکت تحلیل داده‌های مختلف مربوط به سلامت مردم، داده‌های مربوط به منابع انسانی شرکت‌های مختلف، مشاوره در زمینه مدیریت، مشاوره‌های مالی ست.


مراکز مشاوره اعزام دانشجو

بسیاری از دانشجویان سرتاسر جهان نیازمند استفاده از مشورت افراد دارای آگاهی و مجرب در حیطه اپلای و تحصیل در دانشگاه‌های مختلف جهان هستند. دانشجوهای دکترای علوم انسانی علاوه بر داشتن تجربه‌ی کافی در این زمینه می‌توانند نقش‌های مشاوره‌ای و خدمات تحصیلی بسیاری را برای دیگر دانشجویان نیازمند این خدمات ارائه نمایند.

Unigo

یونیگو یکی از همین کمپانی و خدمات آنلاینی ست که بسیاری از دانشجویان در این مسیر کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان یونیگو فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های علوم انسانی هستند که قصد فعالیت و اشتغال در محیط‌های دانشگاهی را ندارند. بسیاری دیگر از این نوع شرکت‌ها در سرتاسر دنیا وجود دارند که خدمات آنلاین مشاوره‌ای از این دست را ارائه می‌کنند؛ از این جهت می‌توان مراکز مشاوره بورسیه‌های تحصیلی را به عنوان مراکز مهم اشتغال دانشجوهای علوم انسانی بر شمرد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بردار ،تاریخ انتشار: 13 مرداد1398،کدخبر :- www.bordar-ensani.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین