پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
متأسفانه برخلاف قانون درحال‌حاضر برخی از مدیران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها خود صاحب برند هستند، افزود: از رأس هرم که همان مدیر اتحادیه سراسری زنبورداران است گرفته تا بخش‌های پایین، مدیران همگی صاحبان برند هستند که این امر نوعی قانون‌شکنی و تخلف است.
شعار سال:براساس آیین‌نامه نظارت بر کاندیداهای سمت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی‌ها، هر فردی که می‌خواهد برای سمت مدیرعامل یا اعضای یک تعاونی کاندیدا شود، نباید صاحب برند و دارای فعالیت در بازار باشد. با وجود این، به گفته فعالان این حوزه بعضاً این آیین‌نامه نقض شده‌ و سال‌هاست برخی از مدیران عامل اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فعال کشور در شرایطی که صاحب برندهای ثبت‌شده در سامانه علائم تجاری هستند و حتی گاهی چندین برند دارند، محصولات خود را به‌صورت مستقیم در فروشگاه‌های بزرگ خود نیز عرضه می‌کنند. این در حالی است که تجربه سال‌های گذشته نشان داده‌است این‌چنین تعاونی‌هایی هیچ‌گاه در امور تجاری موفق عمل نکرده‌اند و زنبورداران بهره چندانی از عضویت خود در این تعاونی‌ها نبرده‌‌اند؛ البته این امر طبیعی است، چراکه مدیران صاحب برند ترجیح می‌دهند به‌جای منافع عمومی منافع شخصی خود را در نظر بگیرند.

در همین ارتباط مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان مازندران با اشاره به این موضوع که متأسفانه برخلاف قانون درحال‌حاضر برخی از مدیران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها خود صاحب برند هستند، افزود: از رأس هرم که همان مدیر اتحادیه سراسری زنبورداران است گرفته تا بخش‌های پایین، مدیران همگی صاحبان برند هستند که این امر نوعی قانون‌شکنی و تخلف است. وقتی مدیران یا اعضای هیئت مدیره صاحب برند باشند و به‌نفع خود کار کنند، کار به‌خوبی پیش نمی‌رود؛ چراکه آن‌ها ابتدا کیسه خود را پر می‌کند و سپس به منافع اعضای خود می‌اندیشند.

سیدمحی‌الدین میرمحمدی تصریح کرد: معتقدم خود تعاونی‌ها باید برند داشته باشند، اما اعضای هیئت مدیره و مدیرعاملان اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نباید صاحب برند شخصی باشند، چون این امر به صنعت زنبورداری لطمه می‌زند؛ در نتیجه باید از حضور مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره‌ای بهره ببریم که دارای برند نباشند تا در راه اهداف و منافع اعضای خود فعالیت کنند.

وی افزود: معتقدم اتحادیه‎های استانی هر یک می‌توانند یک‌برند داشته باشند که این امر اگر محقق شود، قطعاً به صنعت زنبورداری کمک خواهد شد. یکی از طرح‌های ما این است که هر استانی صاحب برند باشد و عسل‌های هر استانی با برند آن استان عرضه شود؛ چراکه در این حالت است که به‌عنوان مثال اگر خریدار به‌دنبال عسل کُنار است، می‌داند که این عسل مورد تأیید اتحادیه فارس یا خوزستان است و با اطمینان بیش‌تری آن را خریداری می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان مازندران درخصوص نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در فروش محصولات اعضای خود اظهارداشت: تنها نقشی که اکنون تعاونی‌ها دارند، خرید بخش جزئی از عسل زنبورداران، ارائه و فروش آن به فروشگاه‌های «اکسیر» است که البته این اقدام نیز به زنبورداران کمک می‌کند.

بخشی از تعاونی‌های زنبورداری خود صاحب فروشگاه هستند

میرمحمدی گفت: درحال‌حاضر بخشی از تعاونی‌ها خود صاحب فروشگاه هستند. استان مازندران نیز جزو تعاونی‌هایی است که بخش کوچکی از تولیدات زنبورداران را خریداری می‌کند و در فروشگاهی که متعلق به اتحادیه استان است، به‌فروش می‌رساند؛ البته این میزان خرید بسیار جزئی است. تعاونی‌ها اغلب درصد کمی از تولیدات زنبورداران را خریداری می‌کنند، چون توان مالی چندان بالایی ندارند.

وی با اشاره به این‌که بازار نقش مهمی در فروش محصولات تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنبورداری دارد، افزود: بازار هدف و قیمتی که می‌خواهیم ارائه بدهیم، عامل بسیار مهمی در فروش محصولات است؛ چراکه عسل‌هایی که تولید می‌کنیم، طبیعی و قیمت آن‌ها بالاست، ولی از عسل‌های موجود در بازار به‌دلیل این‌که از کیفیت خوبی برخوردار نیست و قیمت‌ آن پایین است، بیش‌تر استقبال می‌‌شود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان مازندران افزود: روی همه عسل‌های موجود در بازار نوشته می‌شود 100 درصد خالص و به‌دلیل این‌که هیچ نظارتی هم بر آن نیست و مصرف‌کنندگان هم نمی‌دانند که کدام عسل طبیعی و خالص است؛ بنابراین در این سردرگمی مسلماً عسلی که ارزان‌تر است، بیش‌تر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد. متأسفانه درصد کمی از مردم می‌توانند عسل طبیعی و اصل را از عسل غیراصل تشخیص دهند.

اکسیر برند نوپایی است که باید از آن حمایت کرد

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعاونی‌ها استقبال چندانی از برند اکسیر نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی مواقع عسل‌هایی که در بازار وجود دارد، استاندارد نیست تا بتواند با برند اکسیر عرضه شود. از سوی دیگر خود اکسیر توان خرید چندان بالایی ندارد که تعاونی‌ها محصولات خود را به این برند بدهند. اکسیر یک برند نوپاست و برای رشد کردن باید روی آن بسیار کار شود؛ البته همه اتحادیه‌ها ‌باید دست‌به‌دست هم دهند و متحد شوند تا فروشگاه اکسیر بتواند بازار هدف خود را پیدا کند. بر کسی پوشیده نیست که اصل کار اکسیر درست و نیکوست و اگر نیتی که مؤسسان اکسیر از همان ابتدا داشتند محقق و عملی شود، قطعاً برای صنعت زنبورداری بسیار مفید خواهد بود.

میرمحمدی ادامه داد: درحال‌حاضر نیز اکسیر با خریدی که از تعاونی‌ها و زنبورداران انجام می‌دهد، کمک شایانی به آن‌ها می‌‌کند که قابل قدردانی است. همچنین برند اکسیر به بالا بردن قیمت عسل طبیعی و 100 درصد خالص کمک کرده‌است؛ البته افرادی با دامن زدن به یک‌سری حواشی سعی دارند به برند اکسیر لطمه بزنند که این اقدامات قطعاً به‌ضرر صنعت زنبورداری کشور خواهد بود.

 بهزاد بانکی‌پور، رئیس صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، نیز چندی پیش در مصاحبه با همین رسانه گفته بود طبق بررسی‌ها درحال‌حاضر حداقل ۱۲ نفر از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی برند شخصی دارند و در سامانه ثبت علائم تجاری نیز برندشان ثبت شده‌است؛ البته این فقط آماری است که ثبت شده و مسلماً برندهای غیرثبت شده هم وجود دارد.

شعار سال،با اندکی و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:12شهریور1398،کدخبر:74186،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین