پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۳۲۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند : صنعت بیمه باید همانند بانک و بورس از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شود و چنانچه اخذ این نوع از مالیات حذف نشود، توسعه صنعت بیمه با چالش روبرو خواهد شد.
شعار سال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند : صنعت بیمه باید همانند بانک و بورس از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شود و چنانچه اخذ این نوع از مالیات حذف نشود، توسعه صنعت بیمه با چالش روبرو خواهد شد.

هدف از دریافت مالیات، تامین بخشی از درآمدهای حاکمیتی دولت و همچنین حمایت از تولید به شمار می‌رود. در واقع دولت قرار است از طریق سازوکار مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از بخش تولید حمایت کرده و جلوی مصرف گرایی را بگیرد.

اما به نظر کارشناسان، اخذ برخی مالیات‌ها به ویژه مالیات بر ارزش افزوده از شماری از بخش‌های اقتصادی مانند صنعت بیمه نه تنها نتوانسته هدف رشد اقتصادی و حمایت از تولید را محقق کند، بلکه مانع رشد نیز شده است.

بر اساس قانون، خدمات بیمه‌ای مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند که البته به تازگی طرحی در دست بررسی قرار گرفته که بر اساس آن، قوانین موجود اصلاح شده و مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه حذف می‌شود.

کارشناسان گفته اند: مالیات بر ارزش‌افزوده، تاثیری منفی بر صنعت بیمه گذاشته و مانع توسعه آن می‌شود.

بررسی ها نشان می دهد، بالارفتن هزینه در بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از سرمایه گذاری و رونق تولیدی از جمله پیامدهای منفی اخذ نادرست عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به شمار می‌رود.

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مخالف دریافت عوارض از صنعت بیمه هستم و باید تلاش شود تا جلوی این موضوع گرفته شود.

متخصصان صنعت بیمه براین اعتقادند که از اهداف اخذ عوارض و مالیات از خدمات و کالاها در دنیا این است که هزینه تمام شده آن کالا و خدمات افزایش یافته و تقاضا برای مصرف آن  کاهش یابد؛ این در حالی است که باید تلاش کرد صنعت بیمه به علت مزایایی که دارد توسعه پیدا کند، بنابراین اخذ انواع عوارض و مالیات از خدمات بیمه‌ای، کار سنجیده‌ای نیست.

ابهام در توسعه صنعت بیمه

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز سه‌شنبه در این باره گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات بیمه ای از دغدغه‌های جدی نمایندگان مجلس است.

«معصومه آقاپور علیشاهی» نسبت به برقراری این مالیات در صنعت بیمه هشدار داد و افزود: اگر برای حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات بیمه ای، فکر اساسی نشود شیب کاهشی توسعه صنعت بیمه نگران‌کننده خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم اعتبار سنجی استارتاپ های بیمه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: رقابت ناسالم در قیمت‌های تمام شده بیمه‌نامه‌ها از چالش‌های آینده صنعت بیمه است.

لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه مانند بورس و بانک

عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره  گفت: بیمه، بانک و بورس در یک سطح هستند و وقتی ما آنها را معاف می‌کنیم نمی‌توانیم بیمه را لحاظ نکنیم.

«محمود بهمنی» افزود: بیمه‌ها برای اینکه بتوانند بهتر ریسک‌ها را پوشش دهند باید در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به آنها توجه شود و ما نمی توانیم میان بانک و بیمه و بورس تفاوت قائل شویم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بیمه‌ها و نقش اساسی آن در زندگی مردم گفت: ما در مجلس به طور جدی پیگیر حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه هستیم و امیدوارم نتیجه مثبت بگیریم.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: هرچه توجه به انواع رشته‌های مختلف بیمه‌ای بیشتر باشد، پوشش بیمه‌ای بیشتر شده و حمایت و تقویت حداکثری از بیمه باعث برقراری آرامش در جامعه می‌شود.

وی ضمن یادآوری طرح تاسیس صندوق حوادث طبیعی، اضافه کرد: تاسیس صندوق حوادث طبیعی گام محکمی برای توسعه بیمه‌ها در کشور است که امید می‌رود با این حرکت، هم بیمه‌ها در جامعه گسترش پیدا کنند و هم مردم به آرامش برسند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:19شهریور1398،کدخبر:83469834،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین