پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
برخی از مقامات مبارزه با تروریسم فرانسه، انگلیس و آمریکا می‌گویند، حملات اخیر به غیرنظامیان در اروپا و آمریکا شکاف موجود در تلاش‌های جامعه امنیت اطلاعاتی برای رهگیری مظنونین تروریست و جلوگیری از کشتارهای گسترده را نمایان کرده است.

شعارسال: به نقل از خبرگزاری رویترز، این حملات یک زمینه مشترک دارند: عوامل آنها افرادی با سابقه مشکل روانی بوده‌اند که تعدادی هم با گروه‌های تروریستی در ارتباط بوده‌اند.

از منظر قانونی و استراتژیک، بازرسان مبارزه با تروریسم در سراسر جهان بر توطئه‌های گروه‌های افراطی با ایدئولوژی‌های شناخته شده تمرکز دارند. براساس قانون آمریکا شهروندان از نظارت و جاسوسی نهادهای امنیتی مصون هستند مگر اینکه روابط قابل اثباتی با گروه‌های تروریستی خارجی داشته باشند.

در این میان مقامات مبارزه با تروریسم می‌گویند در اکثر حملات اخیر عاملان سابقه بیماری روانی داشته‌اند. این مقامات عوامل حملات اورلاندو، قتل نماینده پارلمان انگلیس، کشتار پلیس در باتون روژ دالاس، حمله روز باستیل فرانسه و کشتار اخیر در آلمان را از این دسته می‌دانند.

روز شنبه رئیس پلیس مونیخ اعلام کرد که علی دیوید سنبلی، عامل تیراندازی مونیخ پیش از این حمله تحت درمان روانشناسی بوده هیچ سابقه کیفری و ارتباطی با گروه‌های افراط گرا نداشته است.

این نوجوان 18 ساله ایرانی ـ آلمانی یک شهروند آلمانی بوده که باتیراندازی 9 نفر را در مرکز خرید المپیا کشت. تاکتیک‌های استفاده شده در این حملات کاملا با حملات نوامبر سال گذشته پاریس و بروکسل تفاوت دارد، حملاتی که توسط گروهی از شبه نظامیان مرتبط با داعش انجام شدند.

مساله این است که سیستم‌های موجود که برای جمع آوری اطلاعات از افراط گرایان استفاده می‌شود درباره افرادی با سابقه بیماری روانی که در معرض تبلیغات یا افرادی قرار گرفته‌اند که مسیر آنها را به حملات خشونت بار ختم می‌کند، استفاده نمی‌شود.

در حمله اورلاندو به مهاجم تبلیغات آن لاین افراط گرایان را می‌دیده است اما در تحقیقات هیچ مدرکی از این سماله به دست نیامد که عمر متین، مهاجم اورلاندو ارتباطی با داعش یا هیچ یک از گروه‌های دیگر تروریستی داشته است.

در حمله نیس فرانسه نیز تاکنون پلیس 5 تن را بازداشت کرده اما هیچ مدرکی از وجود ارتباط مستقیم عامل حمله و شبه نظامیان خارجی کسب نکرده است.

پرونده عمر متین احتمالا بهترین مثال برای رد گیری و جلوگیری از وقوع حملاتی است که عاملان آن افرادی تنها با سابقه بیماری روانی هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند اکنون در حال بررسی نقش سلامت روان در تیراندازی به پلیس در دالاس و باتون روژ هستند. در هر دو موردتیراندازی، عوامل نشانه‌هایی از مشکلات روانی را با خود داشته‌اند.

پیش از این تازه ترین موارد از حملات در مونیخ، نیس، باتون روژ، دالاس و اورلاندو مقامات می‌گفتند، آژانس‌های جاسوسی آمریکا واروپا به شدت در تلاشند تا شبه نظامیانی را که آموزش‌های مستقیمی از سوی گروه‌های تروریستی دریافت می‌کنند شناسایی و ردیابی کنند.

با توجه به توجه فکری این آژانس‌ها به گروه‌های افراط گرا چون القاعده یمن و الشباب آژانس‌های جاسوسی چون سیا، اف بی آی و مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا و ام آی 5 انگلیس تنها قدرت ردگیری تعداد محدودی از افراد را به صورت همزمان داشته‌اند.

مقامات مبارزه با تروریسم به این ترتیب هیچ اطلاعی از توماس مایر، عامل حمله به نماینده مجلس انگلیس نداشتند که با سابقه بیماری روانی دست به این اقدام زد حتی اگر ارتباطی با یک گروه نئونازی آمریکایی داشت.

ردگیری و شناسایی گروه‌های تروریستی سازماندهی شده به اندازه کافی دشوار است اما افرادی که خود دارای روحیه افراطی هستند و سابقه بیماری روانی دارند کاملا جنبه جدیدی از خشونت و ترور را نمایش داده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 3مرداد1395، کدخبر: 95050101706: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین