پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۳۴۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
پس‌ از جنگ جهانی دوم، چین به واسطه دوره طولانی جنگ و توسعه نیافتگی ویران شده در آستانه ورشکستگی بود. در سال 1949 میلادی با تأسیس جمهوری خلق چین با رهبری مائو تسه تونگ در حالی که ثروت خصوصی و ساختار سازمان یافته‌ای برای ساختن کشور وجود نداشت، مسئولیت عظیم ساختن کشور به نیروهای داخلی چین یعنی بنگاه‌های دولتی سپرده شد.

شعار سال: پس‌ از جنگ جهانی دوم، چین به واسطه دوره طولانی جنگ و توسعه نیافتگی ویران شده در آستانه ورشکستگی بود. در سال 1949 میلادی با تأسیس جمهوری خلق چین با رهبری مائو تسه تونگ در حالی که ثروت خصوصی و ساختار سازمان یافته‌ای برای ساختن کشور وجود نداشت، مسئولیت عظیم ساختن کشور به نیروهای داخلی چین یعنی بنگاه‌های دولتی سپرده شد.

انقلاب چین

*‌ مائو در اول اکتبر 1949 تأسیس جمهوری خلق چین را اعلام می‌کند
*‌آوریل 1974 دنگ شیائوپینگ در سازمان ملل
آوریل 1974 دنگ شیائوپینگ، رئیس وقت نمایندگی جمهوری خلق چین را نشان می‌دهد که در ششمین جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. چین به‌عنوان عضو بنیانگذار سازمان ملل و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نقش مهمی در این روند بازی کرده است. چین چهل سال پس‌ از اصلاحات اقتصادی توسط دنگ شیائوپینگ به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده است. دنگ شیائوپینگ درهای کشور را به‌روی سرمایه‌گذاری خارجی باز کرد و تأمل با تمام کشورهای دنیا مخصوصاً امریکا را آغاز کرد. اکنون چهل سال پس‌ از گشایش درهای چین به روی دنیا، این کشور بزرگ‌ترین صادر‌کننده جهان و دومین واردکننده به شمار می‌رود و هرگونه تلاطمی در اقتصاد آن، اقتصاد جهان را به لرزه در می‌آورد. برخی از پیش‌بینی‌های معتبر هم حاکی‌است که این کشور ابرقدرت سیاسی و نظامی نیمه دوم قرن جاری خواهد شد.

توسعه شهرها

*‌1986 شانگهای
*‌2018 شانگهای
شانگهای با 16 میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین مرکز تجاری چین نیز محسوب می‌شود.

آموزش در چین

قبل از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در سال 1949، حدود 80 درصد از جمعیت چین بی‌سواد بودند. میزان ثبت‌نام در مقطع ابتدایی زیر 20‌درصد و حدود 6 درصد دوره راهنمایی بود. تا سال 2008، میزان بیسوادی بزرگسالان در چین تنها به 3.58درصد کاهش یافته بود. امروز چین حدود 400 میلیون دانشجو دارد. کودکان چینی به‌طور معمول آموزش رسمی خود را از دوسالگی شروع می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود تا نیم‌سال اول، کلاس اولی‌ها 400 شخصیت چینی را بشناسند و 100 عدد از آنها را بنویسند. براساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، از 65 کشور که از سال 2000 دانش‌آموزان دبیرستانی را آزمایش کرده‌ است، دانش‌آموزان دبیرستانی منطقه شانگهای بهتر عمل کرده بودند.

بهداشت و درمان

سلامت جمعیت چین بهبود قابل توجهی یافته است. این امر عمدتاً نتیجه فعالیت‌های بهداشتی کاملاً هدفمند بوده است که باعث کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان و بیماری‌های واگیر ، بهبود شرایط اقتصادی در تغذیه، آموزش و توزیع خدمات بهداشتی و درمانی شده است. چین پیشرفت بزرگی در اهداف توسعه هزاره مرتبط با بهداشت داشته است.
*‌ نمودار امید به زندگی از سال 1990 تا 2016
* نمودار دسترسی و کیفیت بهداشت در سال‌های 1990-2000-2016

راه‌آهن

اهمیت اصلاحات راه‌آهن نقش مهمی در توسعه اقتصادی چین داشته است. دلیل این امر آن است که وسعت جغرافیایی گسترده چین، زمین دشوار و شرایط آب و هوایی باعث می‌شود سیستم ریلی یکی از مطمئن‌ترین شکل حمل‌ونقل باشد. حمل‌ونقل ریلی مدت‌ها است که به‌عنوان اصلی‌ترین روش حمل‌ونقل در چین خدمت می‌کند و با توسعه سریع اقتصادی در دهه‌های اخیر، چین تقاضای فزاینده‌ای را برای حمل‌ونقل ریلی تجربه کرده‌ است. چین توانست در سال 2016 میلادی طول خطوط راه‌آهن تندرو را بخصوص در مناطق غربی و مرکزی افزایش دهد. شمار کل مسافرانی که سالانه در چین با قطارهای تندرو سفر می‌کنند هم‌اکنون به مرز یک میلیارد و 600 میلیون نفر رسیده که معادل نیمی از کل مسافرانی است که در این کشور از خط آهن برای سفر بهره‌ می‌گیرند. چین توانست در سال 2016 میلادی طول خطوط راه‌آهن تندرو را بخصوص در مناطق غربی و مرکزی افزایش دهد به طوری که نزدیک به 13 هزار کیلومتر خط آهن تنها در این سال ساخته است.

اقتصاد چین

روش اقتصادی چین کاملاً متفاوت از آن چیزی است که در نسخه‌های توسعه خواهانه کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود. چین روشی را اتخاذ کرد که به اقتضای اقتصادش به آن نیاز داشت. کمونیسم در زمان رشد کشاورزی در چین آغاز گردید ولی زمانی که روند توسعه با تفکرات سوسیالیستی قابل جمع‌نبود با اصلاحات تدریجی آنچه را که برایشان ضروری بود انجام دادند و با ارتقای ظرفیت جذب، سرمایه‌گذاری خارجی را برای خود سودآور کرده و جذب اقتصاد داخلی کردند و این در حالی بود که اغلب کشورهای در حال توسعه جهت صنعتی شدن و توسعه یافتن بدون برنامه‌ریزی و اصلاح تدریجی دروازه‌های خود را باز کردند و دم از کاهش میزان حجم دولت و افزایش خصوصی‌سازی زدند و همین عوامل مذکور در خصوص کشور چین نقش ارتقا دهنده اقتصاد چین را داشت، چرا که مسیر چین مسیر انتخاب شده توسط اقتضائات توسعه نیافتگی خودشان بود. براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی در سال 2018، چین برای چهارمین سال متوالی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود. اتحادیه اروپا و چین با هم با تولید 22 تریلیون دلار در جایگاه دوم قرار داشت. سه اقتصاد بزرگ جهان در کنار هم 50‌درصد اقتصاد ایالات متحده با حفظ 20.5 تریلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفتند و هند چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است .هیچ اقتصاد دیگری حتی به هیچ یک از این سه‌کشور نزدیک نیست. آلمان، قوی‌ترین کشور در اتحادیه اروپا، ژاپن با 5.6 تریلیون دلار پنجم بود که 10.4 تریلیون دلار تولید داشت و 4.4 تریلیون دلار تولید کرد.

چین آینده

از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری خلق چین، شی‌ جین پینگ در سال 2012، این کشور تنگنای اقتصاد خود را محکم کرده و به بسیاری از شرکت‌های دولتی کمک کرده است تا رشد کنند.
* ‌شی‌ جین پینگ 17 مارس 2018 به‌عنوان رئیس‌جمهوری و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی جمهوری خلق چین انتخاب شد
شی‌ جین پینگ با مطرح کردن چندین طرح بزرگ مانند طرح توسعه خطوط ریلی- طرح یک جاده یک کمربند و طرح ساخت چین 2025 مصمم است تا چین را به بزرگ‌ترین قدرت دنیا تبدیل کند.

پروژه یک جاده، یک کمربند

طرح یک جاده، یک کمربند که در سال 2013 توسط چین مطرح شد با هدف بهبود ارتباطات جاده‌ای و همکاری‌های فراقاره‌ای بود. گرچه ابعاد این پروژه عظیم هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، اما آن‌چه مسلم است این پروژه شامل دو بخش اصلی است که در هر یک، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی هنگفتی صورت می‌گیرد: 1-‌ کمربند اقتصادی جاده ابریشم (کمربند) 2-‌ جاده ابریشم جدید دریایی (جاده). بخش زمینی کمربند، چین را به کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شرق و شمال آفریقا تا اروپا متصل می‌کند. شش کریدور اقتصادی زمینی در این مسیر شناسایی شده است: 1-‌ کریدور اقتصادی چین- مغولستان- روسیه، 2-‌ پل زمینی جدید اوراسیا، 3-‌ کریدور اقتصادی چین- آسیای میانه- غرب آسیا، 4-‌ کریدور اقتصادی چین- شبه‌جزیره هندوچین، 5-‌ کریدور اقتصادی چین- پاکستان و 6- کریدور اقتصادی بنگلادش- چین- هندوستان- میانمار.

ساخته شده در چین 2025

پروژه ساخته شده در چین که در سال 2015 اعلام شد، یکی از چندین پروژه «Made in China 2025» و ابتکار عمل بلندپروازانه است که اخیراً اعلام شده است با هدف افزایش رقابت‌پذیری صنایع چینی، تقویت مارک‌های چینی، تقویت نوآوری و کاهش اعتماد چین به فناوری‌های خارجی با ساخت چین بزرگ یا براساس گفته رسانه‌های چینی، با این ابتکار عمل قصد دارد تا سال 2049 «چین را از یک غول تولید به یک قدرت تولید جهانی تبدیل کند» به‌عنوان مثال، در این برنامه هدف دستیابی به 40درصد از اجزای اساسی داخلی ساخته شده است. 70 درصد مواد اولیه از سال 2020 تا سال 2025 ساخته شده است. نسخه به‌روز شده در این طرح که در ژانویه سال 2018 منتشر شد نوشت، چین قصد دارد تا سال 2025 به تولید‌کننده پیشرو در زمینه‌های ارتباط از راه دور، راه‌آهن و تجهیزات برق تبدیل شود و این روباتیک چین، اتوماسیون بالا است و صنایع جدید وسایل نقلیه انرژی تا سطح 108. 2025 در سطح جهانی یا رتبه دوم خواهد بود. برنامه‌های دولت برای دستیابی به اهداف خود نگرانی‌هایی را در بین بنگاه‌ها و سیاستگذاران امریکایی ایجاد کرده است. زیرا به‌نظر می‌رسد یارانه‌های بزرگ، حمایت از صنایع داخلی، سیاست‌های جهت دار برای خرید فناوری IPR از خارج، افزایش فشار بر شرکت‌های خارجی برای انتقال فناوری به‌منظور ایجاد تجارت در چین و آنچه ظاهر می‌شود.رئیس‌سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی
«یک کمربند یک جاده» به چین سفر کرده این طرح را فرصت بسیار خوبی برای جلب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بویژه سرمایه‌گذاران چینی به‌منظور مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های ایران دانست.
شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در اجلاس اخیر حزب:
چین در طول سال‌های اخیر توانسته است روشی نوین پیش روی کشورهای جهان برای تحقق مدرن شدن تصویر نماید. روش جدید چین موجب می‌شود کشورها بتوانند به روند توسعه و پیشرفت خود سرعت بخشند و در عین حال به دیگر کشورهای جهان وابسته نباشند.
چین منابع و تجربه کافی را برای کمک به توسعه دیگر کشورهای جهان در اختیار دارد. ما حکومت چینی و رویکرد چینی را برای حل مسائل پیش روی بشریت به دیگر کشورهای جهان عرضه می‌کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار 1 مهر 98، کد خبر: 502322، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین