پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت: خط لوله گاز«تاپی» یک پروژه تجاری است و دولت این کشور در چنین طرح‌های تجاری مشارکت نمی‌کند.

شعارسال: «دانیل روزنبلوم» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای آسیای مرکزی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات واشنگتن در زمینه چگونگی تحقق خط لوله گاز تاپی گفت: واشنگتن از طرح تاپی از نظر سیاسی حمایت می‌کند ضمن این که این طرح برای اقتصاد ترکمنستان جهت تنوع سازی بازار گازی این کشور و نیز برای کشورهای افغانستان، پاکستان و هند که از طریق این خط گاز دریافت خواهند کرد، خیلی مهم است.

وی ادامه داد: واشنگتن معتقد است این طرح یک طرح تجاری است و توجیه اقتصادی و تجاری آن می‌تواند عامل موفقیت در تحقق آن باشد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: اگر طرح تاپی توجیه و جذابیت اقتصادی و تجاری داشته باشد، شرکت‌های چند ملیتی می‌توانند در کنار شرکت ملی گاز ترکمنستان به عنوان شریک، حضور فعالی داشته باشند اما دولت آمریکا در چنین طرح‌های تجاری مشارکت نمی‌کند.

در تاریخ 13 دسامبر سال گذشته میلادی (2015) در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رئیس جمهوری هند طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره برداری رسد.

4 کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته تعدادی از شرکت‌های تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.

با این حال از لحاظ سیاسی، عمدتا آمریکا نسبت به ساخت این پروژه علاقه‌مند می‌باشد تا در برابر وابستگی ترکمنستان از صادرات گاز به چین گزینه دیگری ایجاد کند و همزمان مانع احداث خط لوله «صلح» ایران نیز شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 9 مرداد 1395، کدمطلب: 13950509000101 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین