پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۳۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
تعدادی از واحد‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی امکانات آزمایشگاهی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد و علی‌رغم دریافت شهریه از دانشجویان کلاس‌های عملی را بصورت تئوری برای دانشجویان برگزار می‌کنند.
شعارسال: تعدادی از واحد‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی امکانات آزمایشگاهی را در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد و علی‌رغم دریافت شهریه از دانشجویان کلاس‌های عملی را بصورت تئوری برای دانشجویان برگزار می‌کنند.

تعدادی از دانشجویان این دانشگاه‌ها اعلام کردند که واحد محل تحصیلشان امکانات آزمایشگاهی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و علی‌رغم دریافت شهریه در این واحد‌ها خدماتی به دانشجویان ارائه نمی‌شود.

این دانشجویان همچنین تاکید کردند که آموزش‌ها مانند سایر دانشگاه‌ها به صورت نظری برگزار می‌شود در صورتیکه رشته‌های فنی و کاربردی در این دانشگاه طرفدار دارد.

این در حالی است که صبحت‌های اخیر معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی معتقد است که افزایش سطح کیفی در این دانشگاه رشد داشته است. به طوریکه این دانشگاه با داشتن ۲۰ مرکز سطح ۲، اکنون دارای ۲۳۰ مرکز سطح ۲ است. سوال مهم این است که چطور این دانشگاه با کاهش شدید دانشجو، اخراج استادان، بسته‌شدن حدود ۵۰۰ واحد چگونه توانسته تا این حد افزایش کیفیت را به ارمغان آورد؟

این در حالی است که وزیر علوم سال ۹۸ را با سوال نمایندگان مجلس از دانشگاه علمی کاربردی آغاز کرد و با این مضمون که علت توجه نکردن این وزارتخانه به توسعه و تصویب رشته‌ها و حمایت از آموزش‌های کاربردی، مهارتی و مرتبط با مشاغل موجود در کشور چیست؟ راهی خانه ملت شد. وزیر علوم در دفاع از این دانشگاه از جذب ۱۳۹ هزار دانشجو در آن گفت که باعث شده ادامه کار این دانشگاه امیدوارکننده باشد. شاید لازم باشد که با کاهش ۶۱ دانشجو در این دانشگاه برای آن فکر و چاره جدی اندیشیده شود.

بسیاری از ذی‌نفعان دانشگاه علمی کاربردی معتقدند که اگر دانشگاه علمی کاربردی نمی‌تواند انتظارات و ماموریت‌هایش را عملیاتی کند، تغییر رویکرد دهد تا دانشجویانی هم که قرار است به این دانشگاه جذب شوند تکلیف خود را بدانند.

با این حال مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی نه‌تن‌ها منکر کاهش دانشجو در این دانشگاه نشدند بلکه از رشد جذب دانشجو در این دانشگاه نیز خبر می‌دهند.

محسن محمدزاده، معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: «دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد با افزایش داوطلب روبرو بوده است، این نشان می‌دهد که در سطح کشور به ویژه خانواده‌ها توجه ویژه‌ای به دانشگاه مهارتی جامع علمی و کاربردی پیدا کرده‌اند.»

در حالیکه آمار‌های رسمی پذیرش شده دانشجو در این دانشگاه این رشد را نقض می‌کند. براساس آمار پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۸ در دوره کاردانی از ۲۵۵ هزار ظرفیت تنها ۴۴ هزار صندلی پر شده است و در دوره کارشناسی ناپیوسته از ۲۶۴ هزار ظرفیت تنها ۴۲ هزار دانشجو جذب شده است. مجموع صندلی‌های خالی این دو دوره نشان می‌دهد که ۴۳۳ هزار صندلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون دانشجو باقی مانده است.

شاید جالب باشد که از آمار پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۷ هم گفته شود. براساس اظهارات منصور غلامی وزیر علوم ۱۳۹ هزار و ۷۸ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش شدند.

غلامی ادامه داد: «جذب این تعداد دانشجو توانست مراکز علمی و کاربردی را برای ادامه کار امیدوار کند.»

براساس آمار‌ها و کاهش تعداد دانشجو از ۱۳۹ هزار نفر به ۸۶ هزار نفر، پذیرش در این دانشگاه نه‌تن‌ها رشد ۱۵ درصدی جذب دانشجو را به همراه نداشته بلکه ۶۱ درصد جذب دانشجو در این دانشگاه نیز کاهش پیدا کرده است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸، کدخبر: ۴۴۳۰۹۸، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین