پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
در شرایطی که کشور به خاطر تحریم‌های یکجانبه آمریکا تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارد و جامعه برای برون‌رفت از این مرحله به وحدت و همدلی بیشتر بین مسئولان و همدیگر نیازمند است، هر روز انتشار اخباری مبنی بر فساد و اختلاس در نهادهای مختلف مردم را ناامید کرده و باعث بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان و دولتمردان شده است.
شعارسال: درواقع در یک دهه اخیر مردم بیشتر اخباری که به گوش‌شان می‌رسد مربوط به همین فسادها و اختلاس‌ها و همچنین دستگیری عوامل آن از طریق نهادهای نظارتی است که معمولا همه این پرونده‌ها رسانه‌ای نشده و هستند پرونده‌هایی که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده و یا حتی رسانه‌ای نشده‌اند. یعنی با وجود برخوردها و تلاش‌های قوه قضائیه در این راستا مردم خواستار نتیجه ملموس این مبارزات هستند. امری که روز گذشته حسن روحانی نیز به آن اشاره کرد. درواقع بی‌اعتمادی از آنجا شروع می‌شود که مردم احساس خیرخواهی دولت و حاکمیت را نسبت به خودشان در حال تضعیف ببینند. در این میان البته نباید از دستاویز قرار دادن همین اختلاس‌ها و فسادها توسط برخی چهره‌ها و طیف‌های سیاسی برای اهداف خود چشم‌پوشی کرد. یعنی به جای حل مسئله از آن سوء‌استفاده جناحی می‌کنند و اینگونه می‌شود که مردم و شرایط آنها نادیده گرفته می‌شود. در حالی که فساد، تهدیدی برای اعتماد به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی در ایران اعتماد مردم به حاکمیت است که امروز فساد مثل خوره به جان این اعتماد افتاده است. در این میان پاسخگو نبودن مسئولان نیز خودش بر این بی‌اعتمادی می‌افزاید.
حتی اتفاق افتاده است که برخی مسئولان و مقامات بعد از اتمام مسئولیت خود تازه به این فکر می‌افتند که پیگیر فسادهای رخ داده باشند و شده که آنها به فسادها و اختلاس‌هایی واکنش نشان می‌دهند که در دوره مسئولیت خودشان رخ نداده است. این نوع نگاه سیاسی و جناحی به مسئله فساد نه تنها به جلوگیری و بستن راه‌های آن کمک نمی‌کند بلکه حتی اعتماد مردم را هم نسبت به خود از دست می‌دهند. یعنی حتی اگر در این زمینه تلاشی صورت گیرد از سوی هرکدام از نهادهای نظارتی، باز مردم چندان دلخوش نیستند و احساس می‌کنند این اقدامات بیشتر برای فریب افکار عمومی است. درواقع مبارزه با مفاسد اقتصادی بین دعواهای سیاسی گم شده است. بنابراین مردم در چنین شرایطی به شدت تشنه شفافیت هستند چرا که شفافیت در فضای حکمرانی، آرام بخش و عامل اعتماد بین مردم و دولتمردان، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی بقای حاکمیت است. اگر همه چیز شفاف باشد و همه امور در معرض دید عموم و زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گیرد، قطعا کسی جرات سوء‌استفاده و تخلف را نخواهد داشت. درواقع مردم زمانی اعتمادشان پابرجا خواهد ماند که پشت‌ پرده و ابعاد پنهان فسادهای کلان مشخص شده باشد.
این امر را می‌توان در سخنان روز گذشته حسن روحانی دید. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، اظهار کرد: دست هر کس که در این کشور به فساد آلوده باشد باید با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی‌شناسد و همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.
او گفت: از قوه قضائیه که با فسادهای میلیون و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد. این‌که هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از همه مسئولان می‌خواهم که جریان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت‌المال و خزانه بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: همچنین از همه مسئولان و ارگان‌‌ها می‌خواهم درباره ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت، به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است لذا می‌خواهم پرونده ۲ میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است.
ماجرا اما به اینجا ختم نشد. حسن روحانی در ادامه به نهادی اشاره کرد که به گفته او 947 میلیون دلار گرفته و حساب پس‌ نداده است. رئیس‌جمهوری گفت: از نهادهای نظارتی و وزارت نفت می‌خواهم پرونده ۹۴۷ میلیون‌دلار را برای مردم توضیح دهند.
روحانی گفت که یک نهاد ۹۴۷ میلیون دلار گرفته ولی حساب پس نمی‌دهد و تهدید کرد اگر این پول‌هایی که امروز اعلام کردم برای مردم توضیح داده نشود و مورد به ‌مورد در استان‌های مختلف این‌ها را اعلام می‌کنم.
در این میان برخی معتقدند زمانی که رئیس‌جمهوری می‌گوید این نهاد حساب پس نمی‌دهد نشان از آن دارد که این نهاد خاص زیر نظر دولت نیست.
حسن روحانی در ادامه افزود: می‌خواهم نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکارند به مردم توضیح داده شود و در همه این زمینه‌ها از وزیر نفت می‌خواهم که این آمار و ارقام را برای مردم روشن کند. همچنین رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا پرونده ۲ میلیارد دلاری را به مردم گزارش کند و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهم که سرنوشت ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم روشن کنند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت‌ها کجاست و چرا به این فسادها و پول‌ها رسیدگی نمی‌شود اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود. مردم باید بدانند پولی که از بیت‌المال پرداخت شده‌، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان‌های شریف نباید از پیگیری این پرونده‌ها بترسند و سرنوشت این پول‌ها را برای مردم روشن کنند در غیر این صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد.
با این حال امیدواریم بالاخره مسئولان، مقامات و نهادهای نظارتی متوجه خطراتی که از این طریق اعتماد عمومی را تهدید می‌کنند باشند و راهکارهای مبارزه با مفاسد و اختلاس‌ها را بدون نگاه‌های سیاسی و جناحی در پیش گیرند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 20 آبان 1398 ، کدخبر: _ ، www.ebtekarnews.com
 
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین