پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
کمتر از یک ماه پیش، «دونالد ترامپ» دستور خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه را صادر کرد. اما اندکی پس از آن گزارش‎هایی از بازگشت این نیروها به برخی دیگر از نقاط سوریه منتشر شد. نقاطی که عموماً به‌عنوان مناطق نفتی این کشور منتشر می‎شوند. استقرار نیروهای امریکایی در چنین مناطقی نشان‌دهنده تغییر استراتژی رئیس‎جمهوری امریکا در سوریه است.

شعار سال: آمریکا پیش از عملیات «چشمه صلح» صاحب 22 پایگاه نظامی در سراسر سوریه بود که حدود 2 هزار نیروی نظامی این کشور را در خود جای می‎دادند. 5 پایگاه از این پایگاه‎ها در استان حسکه، 4 پایگاه در دیرالزور، 5 پایگاه در رقه، 5 پایگاه در کوبانی (عین العرب) و سه پایگاه در منبج واقع بودند. در پیش از شروع عملیات «چشمه صلح»، امریکا 16 پایگاه از این پایگاه‎ها را تخلیه کرد. اما حاضر به ترک برخی پایگاه‎های خود در دیرالزور و حسکه که هر دو استان‎های نفتی سوریه هستند، نشد.
در پی کاهش موج حملات ترکیه علیه مناطق کرد نشین شمال سوریه، دولت امریکا فرمان بازگشت نیروهای خود از عراق به سوریه را صادر کرد. اما نه به پایگاه‌های قدیمی خود، که به پایگاه‎هایی جدید. مکان استقرار این پایگاه‎ها معنادار نشان می‎دهد. از جمله دو پایگاه جدید در دیرالزوز بنا شده که 300 نظامی امریکا را در خود جای می‎دهند. علاوه بر این نیروهای امریکایی در مناطق کردنشینی که برخوردار از منابع غنی نفتی هستند، همچنان به گشتزنی ادامه می‎دهند.
در همین ارتباط «چارلز لستر» تحلیلگر اندیشکده «انستیتو خاورمیانه» در گفت‌و‌گو با روزنامه انگلیسی «گاردین» می‎گوید: «حتی در داخل امریکا هم سردرگمی‎هایی در مورد تصمیمات ترامپ وجود دارد. اما سیاستمداران ارشد این کشور همانند جیمز جفری، فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه هم اذعان کرده‎اند که ترامپ وسواسی جدی درمورد نفت دارد. در واقع این نفت است که اساس همه تحرکات اخیر امریکا است. امریکا در نظر دارد با حمایت از نیروهای کرد سوری و سایر سوری‎هایی که در شرق این کشور ساکن هستند، سیاست‎های ضدروسی خود را پیاده کند و مانع حضور این کشور در این منطقه‎های نفتی شود. «نیکلاس هراس»، تحلیلگر اندیشکده «مرکز امنیت جدید امریکا» هم نظری مشابه «لستر» دارد و معتقد است: «دلیل واقعی گسیل نیروهای مکانیزه امریکایی به میادین نفتی شرق سوریه، جدا از تمایلات امریکا به بهره‎برداری از نفت سوریه، دور نگه داشتن منابع غنی نفتی این مناطق از دست دولت اسد و روسیه است. اگر نیت امریکا فقط مبارزه با داعش بود، از نیروهایی چالاک‎تر استفاده می‎کرد نه تجهیزات سنگینی که اکنون در این مناطق مستقر شده‎اند.»
این در حالی است که با وزش بادهای پاییزی در منطقه که خبر از زمستان سخت پیش رو را می‎دهند، دولت سوریه نیاز مبرمی به تأمین انرژی گرمایی برای مردم کشورش دارد و به جز آن تمایل دارد، خود کنترل امنیت مناطق نفتی را که یک اهرم قدرت محسوب می‎شود، در دست داشته باشد. البته سیاست امریکا برای دور نگه داشتن دولت سوریه از منابع نفتی‎اش رویداد جدیدی نیست. برای نمونه، در فوریه 2018 (اواخر زمستان 96) نیروهای امریکایی در اطراف یک کارخانه بنزین در حومه دیرالزور نبردهای سنگینی با نیروهای حامی دولت سوریه و نیروهای تحت حمایت روسیه داشتند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری ایران آنلاین  ، تاریخ انتشار 20 آبان    98، کد خبر:   514748، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین