پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۴۴۷۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت اجاره بها در تابستان ۹۸ حاکی از افت فشار فزاینده نرخ اجاره برای خانوار‌های شهری است. با این حال، رشد اجاره بها، در سه استان کمتر برخوردار لرستان، ایلام و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است. داده‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در دو سال گذشته، اجاره بها در قرارداد‌های تمدید اجاره، عمدتاً بیشتر از اجاره بهای کل قرارداد‌ها افزایش یافته اند.
شعار سال : تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت اجاره بها در تابستان ۹۸ حاکی از افت فشار فزاینده نرخ اجاره برای خانوار‌های شهری است. با این حال، رشد اجاره بها، در سه استان کمتر برخوردار لرستان، ایلام و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است. داده‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در دو سال گذشته، اجاره بها در قرارداد‌های تمدید اجاره، عمدتاً بیشتر از اجاره بهای کل قرارداد‌ها افزایش یافته اند.
به گزارش خراسان به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت اجاره بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری در تابستان امسال روی عدد ۱۵۱.۹ ایستاد که نسبت به فصل بهار، ۶.۹ درصد و نسبت به تابستان ۹۷، ۲۳.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. این گزارش بیانگر آن است که نرخ تورم چهارفصل منتهی به تابستان ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل، در بخش اجاره بها برابر ۲۴ درصد بوده است. از منظر میان و بلندمدت، این داده‌ها بیانگر آن هستند که هم اینک روند نزولی تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحد‌های مسکونی آغاز شده است. این شاخص از بهار ۹۶ صعود خود را آغاز کرده بود و در بهار ۹۷ به بالاترین سطح با رقم ۲۵.۶ درصد رسید. با این حال، در تابستان، تورم نقطه به نقطه تا سطح ۲۳.۱ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، عقب نشینی کرده است.
استان‌های رکورددار رشد اجاره بها
گزارش مرکز آمار از وضعیت اجاره بها در استان‌های کشور همچنین حاکی از آن است که در تابستان امسال، استان‌های لرستان، ایلام و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۳۷.۲، ۳۰.۴ و ۳۰ درصد، رکورددار رشد اجاره بها نسبت به تابستان ۹۷ بوده اند. از سوی دیگر اجاره نشین‌های سه استان آذربایجان غربی، فارس و کردستان، کمترین فشار را از ناحیه رشد اجاره بها متحمل شده‌اند. به طوری که اجاره در این سه استان تنها ۱۱، ۱۱.۹ و ۱۲.۷ درصد نسبت به تابستان ۹۷ افزایش یافته است. در گزارش مرکز آمار ایران، رشد نقطه به نقطه اجاره بها در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و تهران به ترتیب ۱۶.۴، ۱۷.۵، ۲۰.۶ و ۲۹.۳ درصد گزارش شده است.
تمدید اجاره به ضرر اجاره نشین ها!
نکته جالب توجه در گزارش اخیر مرکز آمار، رشد بیشتر اجاره بها برای خانوار‌هایی است که قرارداد اجاره آن‌ها تمدید شده است. مقایسه این شاخص با رشد نقطه به نقطه اجاره بها برای کل خانوار‌های شهری نشان می‌دهد که از تابستان ۹۶ تاکنون، به جز زمستان ۹۷، خانوار‌هایی که اجاره خود را تمدید کرده اند، به طور متوسط رقم اجاره آن‌ها بیشتر از کل خانوار‌های اجاره نشین افزایش یافته است! در تابستان امسال، این رقم به ۲۷.۱ درصد رسیده است که از رشد ۲۳.۱ درصدی اجاره بهای کل خانوار‌ها نسبت به تابستان ۹۷، ۴ درصد بیشتر بوده است.
 
استان‌های کم برخوردارتر رکورددار رشد اجاره بها شدند
شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار 22 آبان 98 ، کد خبر :677501 ،.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
متاسفانه به ساخت مسکن در دولت روحانی کوچکترین توجهی نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین