پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۹۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
برخورد نامناسب با ارباب رجوع در هر اداره یا سازمانی موجب کاهش بهره‌وری همان نهاد می‌شود، بنابراین ادارات باید برای کاهش هزینه‌ها و نشر اخلاق خوب در جامعه به کارمندانشان نحوه برخورد و تکریم ارباب رجوع را گوشزد کنند.

شعار سال : کرامت انسانی پایه و اساس بسیاری از حقوق و امتیازات و تکالیف انسانی شناخته می‌شود؛ بر همین اساس در روایات و آیات مختلف در قرآن به اهمیت کرامت انسان‌ها توجه شده است و همه ملزم به رعایت کرامت انسان‌ها هستند. در همین راستا و برای حفظ کرامت انسانی، ماده ۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز قید شده است تا مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی خدمتگزار مردم باشند.

ضرورت رعایت اخلاق حسنه با ارباب رجوع

در همین خصوص سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال ، درباره ضرورت رعایت اخلاق حسنه با ارباب رجوع اظهار کرد: کارمندان باید با ارباب رجوع اخلاق حسنه داشته باشند.

وی با استناد به روایت‌های متعدد در باب حُسن خلق و معاشرت نیکو با مردم در منابع اسلامی  اظهار کرد: پیامبر اکرم  مصداق کامل حُسن خلق است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به آیین نامه‌های ابلاغی در خصوص تکریم ارباب رجوع گفت: به تمامی مدیران استان‌های سازمان ثبت احوال ابلاغ شده که در برخورد با ارباب رجوع با گشاده‌رویی و اخلاق نیک رفتار کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰ میلیون نفر سالانه به ثبت احوال مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: این حجم از تعاملات کاری با افراد و انتخاب سازمان ثبت احوال به عنوان دستگاه برتر نشانگر استقرار سیستم تکریم ارباب رجوع مناسب مبتنی بر اصول حرفه‌ای آن است.

کرامتی که در برخی ادارات رعایت نمی‌شود

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با مراجعه به یکی از سازمان‌های دولتی با یک ارباب رجوع به گفتگو نشست.

فاطمه.م در این گفتگو اظهار کرد:  برای انجام کاری اداری به یکی از سازمان‌های دولتی مراجعه کردم و  با برخورد بد متصدیان آن سازمان روبه‌رو شدم.وقتی سوالم را پرسیدم متصدی مربوطه خود را ملزم به پاسخ ندانست و با صداهای نامفهوم سعی داشت تا کاری که فقط به یک امضا احتیاج داشت به هفته بعد موکول کند.

این خانم همچنین اظهار کرد: کاش مدیران نگاهی به رفتار اهانت آمیز برخی کارمندان می‌انداختند و به آنها گوشزد می‌کردند که دیگر با هیچ ارباب رجوعی اینطور برخورد نکنند.

تکریم ارباب رجوع باید با زبان، نگاه و رفتار نرم باشد

 یک روان‌‌درمان‌گر در بحث تکریم ارباب رجوع گفت: معتقدم که به جای کلمه تکریم ارباب رجوع بهتر است به آن تکریم مراجعه‌کننده بگوییم.

ژیلا آهنگر‌زاده افزود: وقتی کسی برای دریافت خدمات اداری مراجعه می‌کند در حقیقت کسی است که مشکل و یا درخواستی دارد و این مستلزم صرف زمان و هزینه برای مراجعه به آن واحد است و انتظار دارد که فرد خدمات‌دهنده شرایط او را  درک کند و کارش را انجام دهد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: مراجعه‌کننده انتظار دارد متصدی با خوشرویی و زبانی نرم با وی برخورد کند زیرا همین برخورد می‌تواند به میزان بالایی باعث کاهش تنش در طرفین شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ بهتر است مراجعه‌کننده نیز در لحن و رفتار خود نرم بوده و رعایت حال ارائه‌دهنده خدمات را بکند تا تکریم دو سویه باشد همانطور که ارتباط متقابل و دو سویه است.

جلب رضایت ارباب رجوع یکی از مباحث مهمی است که باید در تمامی ادارات به آن توجه شود زیرا احترام نگذاشتن و  پاسخگو نبودن  به مراجعین و یا حتی ارجاع کار به سایر همکاران اداری  بدون دلیل موجه موجب می‌شود کار از روال عادی خود خارج شود و این موضوع به نوبه خود بر هزینه‌های جاری سازمان و مراجعین و همچنین اتلاف زمان دامن بزند.

 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 2 آذر 98 ، کد خبر : 445728 ، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
1
اقای روحانی قطعی اینترنت هم جز حقوق شهروندی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
0
حقوق شهروندی شده رویا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین