پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
استانداران ما دچار یک روزمرگی هستند یعنی مسائل را خیلی به صورت اداری دنبال می کنند و هیچگاه یک جهش ندیدیم هر چند در مقاطعی این جهش بود اما الان چیزی که می بینید،حاکم بودن یک روزمرگی کلی بر استانداران،مدیران و نمایندگان استان ماست.

شعار سال: برنامه شناسنامه 100 مستندی تلوزیونی اینترنتی بوده که در این برنامه سعی شده با نگاهی متفاوت و دعوت ازسیاسیون، نخبگان سیاسی و کارشناسان از گروه های مختلف اصلاح طلب، اصولگرا و حتی دیگر گرایشات فکری و جناحی پیرامون 100سال تاریخ استان کهگیویه بویراحمد و اشاره به مسائل مهم منطقه ای، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و حتی اجتماعی تبادل نظر صورت گیرد.

 

این برنامه در قسمت‌های مختلف در حال تهیه و نگارش است و توانسته فضای سیاسی استان و حتی نخبگان را به چالش بکشد به طوری که حتی ذائقه مخاطبان را در بسیاری موضوعات مهم و مبهم به خود جلب کرده است.

 این برنامه در هشتمین قسمت خود میزبان درخشنده پور، تحلیلگر مسائل سیاسی -اجتماعی و دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی شهری  بود که در این مصاحبه نظرات وی در سه اصل مهم این برنامه که برگرفته از سیر تاریخی 100ساله استان کهگیلویه وبویراحمد، مسائل فرهنگی-اجتماعی و مسائل سیاسی است پرداخته شده است.

 

گفتنی است این گفتگو قبل از اعلام کاندیداتوری درخشنده پور در مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

شناسنامه 100 - در ابتدا معرفی و بیوگرافی از خودتان داشته باشید

درخشنده پور - درخشنده پور هستم، سال 69 از دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی عمران فارغ تحصیل شدم، سال 84 در رشته مهندسی زلزله از دانشگاه علوم تحقیقات تحقیقات تهران فارغ تحصیل شدم و الان دانشجوی دکترای رشته مدیریت و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران و در حال گذراندن رساله دکترا هستم.

 فعالیت کاری بنده از اداره کل مسکن و شهرسازی در سال 70 شروع شد که  بعنوان معاونت این اداره کل انتخاب شدم، چهار سال شهردار دوگنبدان بودم، مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان نزدیک به سه سال و مسئول بافت های شهر اصفهان و الان مدیرعامل شهر جدید علوی استان هرمزگان هستم.

 

شناسنامه 100 - چرا جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نمی توانند حماسه های گذشته این استان مانند تنگ تامرادی و تنگ گجستان را به یاد داشته باشند؟ وچرا این حماسه ها در تاریخ گم شده است؟

درخشنده پور - احساس بنده بر این است که این دو رویداد تاریخی که در نیم قرن اخیر رخ داده است، شاید از دیدگاه بنده دو نکته مطرح است،یکی اینکه شخصیت های این حماسه ها کمتر در مسائل ملی نقش داشتند، شاید یکی از مشکلات استان ما هم همین است، استان هایی که شخصیت های آنها در مسائل ملی نقش داشتند از پیشرفت، ترقی و توسعه بیشتری برخوردار بودند. تبریز ستارخان و باقرخان دارد، سردار اسعد را در چهارمحال بختیاری و شیخ خزعل را در خوزستان به یاد بیاوریم.

 

موضوع دوم اینکه مورخان استانی کمتر به این حماسه ها پرداختند و آنچه هم اشاره شد با نگاه منطقه ای پرداخته شد به همین دلیل عدالت در بیان نقش آفرینی این شخصیت ها در تاریخ استان رعایت نشده است.

 شاید یکی از دلایلی که نتوانستیم در بُعد ملی نقش برجسته ای بازی کنیم همین بود که نقش جنگ های محلی و منطقه ای بیشتر پر رنگ بود و بیشتر به این موضوعات پرداخته شد، هویت تاریخی و منطقه ای برای هر قوم و منطقه حائز اهمیت است که باید همه این حماسه ها بازگو و مکتوب شود و نسل به نسل به آیندگان منتقل شود.

 مدت زیادی را در خدمت مردم گچساران بودم، شرایط منطقه ای و آب و هوای گرمسیری که داشت شناخت کوتاهی از مردم آنجا دارم، مردم باشت و گچساران هر دو در انقلاب و تاریخ کهگیلویه و بویراحمد نقش برجسته ای داشتند که نمی توان این نقش را انکار کرد.

 این خطه مردان بسیار بزرگی داشت و دارد و بعد از انقلاب هم جریانات سیاسی این شهرستان ها نقش برجسته ای دارد؛ داستان مسجد شهیدان گچساران آنطور که باید معرفی نشده است به نوعی این حادثه کوچکتر از میدان شهدای تهران و یا حادثه قم نبود هر چند در مقیاس کوچکتر رخ داد، اما حادثه ای بزرگ بود .

 

شناسنامه 100 - نقش آیت اله ملک حسینی در خطه جنوب کشور را چطور ارزیابی می کنید.

درخشنده پور -متاسفانه به نقش علمی و قوی در مبارزات انقلاب و قدرت این مرد بزرگ کمتر پرداخته شد، شخصی از علمای بزرگ خارج از استان که نمی خواهم اینجا نامی از او ببرم گفت در کنار امام (ره) بودم که شخصی از استان فارس نزد امام یک بدگویی راجع به مرحوم آیت الله ملک حسینی کرد، امام برآشفت و با وجود اینکه آن فرد انسان بزرگی بود به ایشان  فرمود شما در حدی نیستید که راجع به آیت الله ملک حسینی نظر دهید.

 

وی ادامه داد: آیت الله ملک حسینی همیشه مورد توجه رهبر انقلاب بود و اعتقادم بر این است که وی درجه مرجع تقلید داشت؛ باید به نقش برجسته علمی و قدرت کم نظیر وی در علم و هوش و ذکاوت در توسعه حوزه های علمیه در فارس و کهگیلویه و بویراحمد افتخار کرد که باید در این راستا کتابها نوشته شود و مراسمات نکوداشت متفاوتی برای وی برگزار شود.

 درخشنده پور گفت:فرزند خلف وی هم که الان سکان این رهبری را در استان ما برعهده دارند،امیدوارم که بتوانیم از رهنمودها و برکاتشان استفاده کنیم و استان را به سرمنزل خوب و بهتری هدایت کنیم.

 

شناسنامه 100 - در خصوص نقش استان کهگیلویه و بویراحمد در دفاع مقدس هم توضیح بفرمایید.

درخشنده پور - دفاع مقدس یک دوران طلایی برای کشور ما بود، ما در اول انقلاب بنیه های دفاعی ضعیف داشتیم، تجهیزات از بین رفته، ارتش متلاشی شده و عدم همراهی برخی از افسران و فرماندهان ارتش در همین زمان، صدام فرصت را مغتنم شمرد و به کشور ما حمله ور شد و یک جنگ نابرابری با تجهیزات کافی و ارتشی تا دندان مسلح با حمایت تمامی استکبار جهانی شروع کرد.

 آنچه ما داشتیم تنها نیروهای انسانی بسیار وفادار و مومن بود که با همین اعتقاد و ایمان با مبارزه با سلاح های پیشرفته دشمن رفتند؛ اگر نیروهای بسیجی و مردمی نبودند که حتی اصول اولیه کار را با آموزش های تجربی و ابتدایی می دیدند، معلوم نبود چه بر سر کشور می آمد.

رزمندگان استان ما به گونه ای بود که روحیه شجاعت و شهامت در خون آنها وجود داشت به همین دلیل نقش برجسته ای را در کشور ایفا کردند؛بزرگان می گویند فرزندان این مرز و بوم هر جا مشکل اساسی به وجود می آمد که نیازمند رشادت توأم با روح شهادت طلبی بود، نقشی بسیار قوی و موثر داشتند.

 

محور شهادت همه شهدای کشور شهادت طلبی و وحدت بود و در واقع شهدا متعلق به مکان خاصی نیستند و هر شهید در هر نقطه کشور متعلق به تمام کشور است و معتقدم باید قبل از اینکه شهدا را استانی،منطقه ای و طایفه ای کنیم آنها را متعلق به همه ملت و نظام بدانیم.

 کمتر کسی این مساله را انکار می کند که عزت ملت در 40 سال انقلاب چه روند سریع و شتابانی را به خود گرفت و این روند به مدد عزم راسخ مردم بود که به پا خاستند تا خودشان را به دنیا معرفی کنند و روی پای خود با عزت و اقتدار بایستند در کنار این این ملت، رهبری امام راحل و امام جامعه یعنی مقام معظم رهبری، به عنوان ناخدای هدایتگر کشتی نجات نقش ایفا کردند.

 در دیدار اخیر مقام ژاپنی حامل پیام ترامپ دیدیم که چگونه رهبری عزتمندانه و با شجاعت ترامپ را شایسته تبادل پیام نداستند و با این کار مقتدرانه از شرف این ملت دفاع کردند، اگر مسئولان ما حرکت و فعالیت خود را بر محور فرمایشات رهبری تطبیق دهند مشکل کمتری پیش می آید و راه رسیدن به قله های افتخار خیلی سریع تر پیدا می شود.

 

شناسنامه 100 - چرا کهگیلویه و بویراحمد همچنان در محرومیت به سر می برد و آیا این محرومیت تعمدی است؟

درخشنده پور -این اعتقاد را ندارم که یک عده در تهران نشسته و قصد دارند استان ما را تخطئه و تخریب کنند؛دلیلی ندارد کسی چنین کاری بکند ، آنچه مشاهده می کنید، مدیریت ناکارآمد استان است، مقام معظم رهبری بارها فریاد می زنند و مسئولان را به سمت و سوی محرومیت زدایی و توسعه مناطق محروم فرا می خوانند و نام گذاری سالها را بر پایه مسائل اقتصادی انتخاب می کنند.

 آنچه شما از محرومیت مشاهده می کنید،ضعف مدیریتی استان ماست؛این مدیریت در بخش های مختلف خود را نشان می دهد از استاندار تا نمایندگان مجلس،شوارها،مسئولان ومدیران کل و شهرستانی است.

بنده اعتقاد دارم ضعف کاملی بر مدیریت ما در این مدت حاکم است، علت هم این است که انتخاب مدیران بر اساس شایسته سالاری نبود بلکه بیشتر گزینشی نماینده و سهم خواهی از طرف ایلات و طوایف بود به همین دلیل ما از شایسته سالاری فاصله گرفتیم.

 ما ماه های اخیر معارفه استاندار جدید و تودیع استاندر قبلی داشتیم،آیا در چنین جمعی نماینده ای به عنوان نماینده مردم وجود دارد که استاندار قبلی را که می خواهیم بدرقه کنیم، سوال کند حاصل مدیریت چند ساله وی چه بود؟کدام برنامه اجرا شد؟استانداران ما دچار یک روزمرگی هستند یعنی مسائل را خیلی به صورت اداری دنبال می کنند و هیچگاه یک جهش ندیدیم هر چند در مقاطعی این جهش بود اما الان چیزی که می بینید،حاکم بودن یک روزمرگی کلی بر استانداران،مدیران و نمایندگان استان ماست.

 اگر الان از استاندار بپرسید چه برنامه ای برای توسعه استان دارید یا چه برنامه ای به شما دادند که این استان در 5 سال آینده باید به کجا برسد؟و ماموریت شما در این چند سال استانداری در این زمینه چیست؟پاسخی نمی شنوید.تنها استانداران بر اساس سلایق شخصی کاری انجام می دهند.

 نظر بنده این است که در سفر مقام معظم رهبری یک جهش توسعه ای رخ داد و  آقای رجا استاندار وقت آن سفر، انسانی قدرتمند بود و چون دیدگاه عمرانی داشتند بسیاری از پروژه های برجسته عمرانی تعریف شد و کارها از روزمرگی به سمت پروژه های عمرانی رفت، جاده  ها و سدهایی که احداث شد، شهرسازی ها و کارخانه هایی که آغاز شد همه از برکات سفر مقام معظم رهبری بود که استاندار مطالعاتی داشت و این پروژه ها را عملیاتی کرد.

 

این تحلیل گر مسائل سیاسی –اجتماعی در پایان گفت:یکی از استانداران خوب ما که بومی هم بود، آقای حسینی بود ؛اعتقاد دارم در زمان مسئولیت وی، فضای فرهنگی و مودت و امنیت در استان حاکم شد، کارهای صنعتی بزرگی هم اتفاق افتاد اما استاندارهای اخیر بسیار سیاست زده بودند و اصلا خروجی نداشتند و کدام می خواهد بیایند تا با هم با عدد و رقم و آمار با آنها همکلام شوم تا مشخص شود که چه کاری انجام دادند و چه کاری انجام ندادند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ 1 دی  98، کد مطلب: 140370: www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین