پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
این روزهــا پیاده روها بیشتر به سواره‌رو و محل گذر موتورسیکلت تبدیل شده است. معضلی کهنه و قدیمی و تکراری که خیلی وقت‌ها به تصادف و شکستن دست و پای عابران یا صدمه دیدن موتورسواران و فروریختن بارشان منجر می شود و گاهی هم، راه را برای کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی سارقان موتورسوار باز می‌کنــد. یک‌جور نقض دایمی و هرروزه حقوق عابران پیاده و خدشه دار کردن امنیت‌شان.

شعارسال: «مگه کوری؟ آخه پیاده‌رو جای موتورسواریــه؟» این را مادر عصبانی و کلافه‌ای به یک موتورسوار می گوید که چند لحظه قبل با دختر کوچک زن، در یکی از پیاده‌روهای شلوغ شهر برخورد کرده. زن از نگرانی، کیسه خریدش را وسط پیاده‌رو رها کرده و دخترک را که حسابی ترسیده و گریه می‌کند، در آغوش گرفته. موتورسوار اما بدون عذرخواهی، دوباره به راهش در پیاده‌رو ادامه می‌دهد. همه ‌ما حداقل یکی دوبار، شاهد چنین اتفاقاتی در پیاده‌روهای شهر بوده ایم که طبیعتا محــل عبور عابر پیاده است اما این روزهــا بیشتر به سواره‌رو و محل گذر موتورسیکلت تبدیل شده است. معضلی کهنه و قدیمی و تکراری که خیلی وقت‌ها به تصادف و شکستن دست و پای عابران یا صدمه دیدن موتورسواران و فروریختن بارشان منجر می شود و گاهی هم، راه را برای کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی سارقان موتورسوار باز می‌کنــد. یک‌جور نقض دایمی و هرروزه حقوق عابران پیاده و خدشه دار کردن امنیت‌شان. اگرچه در این موقعیت، حق کاملا با عابرپیاده است اما موتورسواران هم برای تخلف‌شان دلایلی مثل عریــض نبودن خیابان‌ها و ترافیک شدید را اعلام می‌کنند. برای بررسی ابعاد این پدیده آزاردهنده، با شهرداری و پلیس‌راهور مشهد، گفت‌وگویی داشتیم که بدانیم تا امروز چه اقدامات بازدارنده‌ای برای کنترل و ممانعت از رفت و آمد موتوری ها در پیاده‌رو، انجام گرفته است.

امیدواریم با نصب دوربین و پلاک‌خوانیِ هوشمند، رصد و برخورد با موتورسواران متخلف دقیق‌تر شود

«حمیدرضا دهنوی»، رئیس‌پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص چگونگی اعمال قانون درباره موتورسوارانی که  از پیاده رو برای عبور و مرور استفاده می کنند، می گوید: « به طور کلی توقف وسایل نقلیه در پیاده رو 40 هزار تومان وعبور آنان از پیاده رو مشمول پرداخت 65 هزار تومان جریمه نقدی است. ضمن این که در مناطقی از شهر مثل طبرسی شمالی، محدوده بولوار توس، بزرگراه شهید بابا نظر و  بولوار شهید آوینی که حرکت موتور سیکلت در پیاده‌رو آمار بسیار بالایی دارد، با اجرای طرح های ویژه رصد و برخورد، سعی می‌کنیم این رفت و آمدها را کنترل و محــدود کنیم. منتها در بلندمدت به‌دنبال این هستیم که از طریق نصب دوربین در شهر، به سمت پلاک خوانیِ هوشمند موتور سیکلت ها برویم و با موتورسواران  متخلف برخورد قانونی داشته باشیم. چون کنترل تمامی موتورسیکلت‌های شهر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی، واقعا دشوار است.»

بایــد با اختصاص مسیر و پارکینگ، بستر تخلف از موتورسوار گرفته شود

«علیرضا رحیمی»، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان هم درباره دلایل و ریشه‌های عبور و مرور موتوری‌ها در پیاده‌روهای شهر، می گوید: «یکی از علل مهمی که موتورسواران در پیاده رو حرکت و پارک می کنند، این است که ما در شهر، مسیر ویژه‌ای برای رفت و آمد موتور یا پارکینگ اختصاصی برای موتورسیکلت که مجهز به چرخ بند باشد، غیر از موارد محدودی مثل خیابان احمدآباد، نداریــم. هرچند اصلا تردد و توقف موتورسوار در پیاده رو را توجیه نمی کنم اما ما باید بستر تخلف را از موتورسوار بگیریم تا در زمینه برخورد قانونی با آن‌ها وجاهت داشته باشیم. در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم و فرهنگ سازی چیزی نیست که امروز شروع کنیم و فردا نتیجه بگیریم.» وی درباره اقدامات سلبی و ایجابی پلیس راهور در این زمینه هم توضیح می‌دهد: «نصب موانع فیزیکی مثل استوانه‌های سیمانی در پیاده‌روها و توقیف موتور افراد متخلف، در مرحله اول یک هفته و در مرحله دوم یک ماه، از جمله اقدامات سلبی ماست. اما در ادامه، کارگردان مستندسازی را به‌کارگرفتیم تا در زمینه تخلفات موتورسیکلت و تبعات و آسیب‌هایش، مستند بسازد. ضمن این که معمولا جلسات آموزشی هم برای موتور سواران در ستاد ترخیص برگزار می کنیم ولی این ها کافی نیست. اگر نتیجه ای که موردانتظار است، عاید نمی شود، به این دلیل است که 33 نهاد از جمله شهرداری، باید در مدیریت ترافیک شهر همکاری داشته باشند اما عملا، پلیس تنها متولی کنترل ترافیک و رسیدگی به معضلاتش است.»

اقدام خاصی نشده جز نصب موانع استوانه‌ای که آن‌هم مغایــر با مناسب‌سازی محیط است

«مسعود رحیمیان»، دبیر اتاق فکر کلان‌پروژه رعایت حق‌تقدم عابرپیاده شهرداری هم در این‌باره توضیح می‌دهد: «اکنون، تنها اقدامی که برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیاده رو انجـام شده، نصب یک سری موانع استوانه ای است که آن هم مغایر با مناسب‌سازی محیط برای معلولان است. در بحث فرهنگ‌سازی هم اقدام خاصی انجام نشده. فقط یک انجمن مردم‌نهاد که در حوزه مسائل شهری فعالیت دارد، چهارشنبه هرهفته در محدوده جلال آل احمد و پارک ملت، در پیاده روها مستقر می شوند و به وسایل نقلیه ای که در پیاده رو تردد یا  پارک می کنند، تذکر و توضیح می‌دهند. هرچند این حرکت خودجوش، تاثیر به سزایی در کاهش این تخلفات در آن منطقه داشت اما کافی نبود.» «بخت آزما»، مدیر روابط عمومی سازمان ترافیک شهرداری هم توضیح می‌دهد: «وظیفه شهرداری در این زمینه، بازدارندگی با عملیات‌ عمرانی است که ایجاد موانع فیزیکی در همین راستا اتفاق افتاده. اما معبر پیاده ای که مسدود می‌شود، محل تردد افراد توان‌یاب و معلول و نابینا، سالمندان و والدین کالسکه به دست هم هست بنابراین حل ماجرا به این شکل، بقیه را با مشکل مواجــه کرده و می‌کند. در بقیه موارد مثل فرهنگ سازی هم، از سوی شهرداری کار چشمگیری انجام نشده، چون فرهنگ سازی در مباحث ترافیکی، وظیفه راهنمایی و رانندگی است.»

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 4دی1398 ، کدخبر: 230958: khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین