پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
مردمی که باید شلوغی و آلودگی و دردسرهای ریز و درشت وجود یک مجتمع پتروشیمی را در محل سکونت خود تحمل کنند، و بیکار باشند چندان هم عادلانه به نظر نمی‌رسد.

شعار سال: امروز و همزمان با دهه فجر آقازاده استاندار مرکزی در دیدار با مردم روستای علی آباد شهرستان شازند با اشاره به نرخ بیکاری شهرستان شازند گفت: علیرغم استقرار صنایع بزرگ در این شهرستان نرخ بیکاری شازند بالاست و با توجه به اینکه فعالیت سه واحد تولیدی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه منجر به آلودگی خاک و هوا شده باید جذب نیروهای بومی شازند بویژه از روستاهای این شهرستان در دستور کار مسئولان باشد .
توصیه های استاندار مرکزی مبنی بر به کارگیری نیروهای خودی در پتروشیمی شازند مختص امروز نبود و بارها برا این امر تاکید داشته اما این پیشنهاد با انتقاداتی هم روبه رو شد ، تا جایی که صدای نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی را هم درآورد.
ظاهراً با وجود اینکه در آگهی اولیه استخدام پاروشیمی شازند، شرط بومی بودن به سکونت در تمامی نقاط استان مرکزی تسری داشت اما پیگیری‌های بعدی با دخالت فرماندار شازند اتفاق افتاد و گزارشات دریافتی حاکی از فشار، تهدید و تحمیلی بود که به مدیریت این شرکت وارد شد تا صرفاً متقاضیان شهرستان شازند مجاز به شرکت در آزمون استخدامی شرکت باشند.
در نهایت حتی متقاضیانی که از شهرستان اراک ثبت نام کرده و وجه شرکت در آزمون را پرداخته بودند از حضور در این آزمون منع شدند و اعلام شد که کلیه مشاغل مربوط به پشتیبانی و خدماتی با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم صرفاً به افراد ساکن در شهرستان شازند اختصاص پیدا می‌کند و صرفاً متقاضیان شازندی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند که این ماجرا سروصدای زیادی به پا کرد.
اما ماجرایی که در این میان پیش‌آمده همچنان مخالفان و موافقان خودش را دارد و چه بسا در بسیاری از پتروشیمی ها عکس این ماجرا رخ داد و در سال‌های اخیر در موارد متعددی دیده شد که پیمانکاران بخش خصوصی و حتی شرکت ها و ارگان های دولتی برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود از افراد غیربومی بهره جسته اند و اتفاق نامبارکی که در این میان رخ داد، اعتراض مردم به‌ویژه جوانان بیکار منطقه به این امر بود.
مردمی که باید شلوغی و آلودگی و دردسرهای ریز و درشت وجود یک مجتمع پتروشیمی را در محل سکونت خود تحمل کنند، و بیکار باشند چندان هم عادلانه به نظر نمی‌رسد.
علاوه بر این معایب بهره گیری از نیروهای غیربومی تنها به اینجا ختم نمی شود. بسیار مشاهده شده که نیروهای خارجی علاوه بر تاثیرات منفی فرهنگی و اجتماعی بر منطقه هدف خود، میزان هزینه های تولید را بالا برده و در نتیجه موجب اتلاف منابع موجود نیز شده اند و طبق قاعده این موضوع میزان بیکاری در استان را بالا برده و در نتیجه شاهد افزایش مهاجرت به کلان شهرها بودیم.
در واقع باید گفت، استفاده درست و بجا از نیروهای بومی مزیت های بی‌شماری در حوزه های امنیتی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال دارد، در غیر این‌صورت باید منتظر چالش های ایجاد شده در اثر بکارگیری نیروهای غیربومی در نقاط مختلف کشور بوده و هزینه های تحمیلی را پذیرا باشیم.
با مصوبه ای که اخیرا مجلس تصویب کرد نیز حرکت به سمت استفاده از نیروهای بومی را مورد تاکید قرار داد و با قانونی شدن این موضوع، مدیران از این پس مجبور به اجرای قانون بوده و به مرور زمان گلایه ها کمرنگ خواهد شد.
اما نقطه مبهمی که به نظر میرسد گریبان ماجرای استخدام پتروشیمی شازند را گرفته و حاشیه ایجاد کرده است این است که؛ این افراد در استنباط از نیروی بومی دچار سوتفاهم شده اند؛ استنباط برخی از مدیران، این است که اهالی یک استان جزو نیروی بومی هستند و استنباط عده ای دیگر این است که شهرستان ها جزو نیروی بومی هستند که به نظر نگارنده اولویت بندی و ظرفیت گذاری برای مشاغل میتواند در آرام کردن اوضاع کمک بیشتر باشد تا حدف کل افرادی که در خود شازند سکونت ندارند .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری نفتی ها، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398، کدخبر: 27759، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین