پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۷۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
ساکنان شورآباد: مسؤولان شهرداری تهران نمی‌توانند بوی نامطبوع اینجا را تحمل کنند و فقط وعده می‌دهند.

شعار سال: ساعت 17 شورآباد به شهر مرده‌ها تبدیل می‌شود؛ پنجره‌ خانه‌ها بسته می‌شود و کاسبان قید چند ریال سود بیشتر را می‌زنند، چون زباله‌های مجتمع آرادکوه از این ساعت به بعد می‌سوزد و حال خوب همسایه‌های خود را می‌سوزاند!

برای اینکه به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه که یکی از متهمان اصلی بوی بد تهران است برسید، باید به سمت کهریزک بروید. 10 کیلومتر بعد از جنوبی‌ترین منطقه تهران به مجتمع بزرگ آراد‌کوه که 1800 هکتار وسعت دارد می‌رسید. این مجتمع 50 سال پیش راه‌اندازی شد اما به مرور زمان همسایگانی پیدا کرد و شهرک‌های زیادی اطراف آن شکل گرفت. تراکم جمعیتی در این منطقه بیش از پیش‌بینی‌ها بود و با توجه به قیمت پایین ملک و زمین و نزدیکی به پایتخت، جمعیت فراوانی ساکن شورآباد- در چند صد متری مجتمع آرادکوه- شدند. ساکنان شورآباد می‌گویند تا چند سال پیش بوی زباله‌های آرادکوه معمولی بود اما با توجه به حجم بالای انتقال زباله به این منطقه، بوی نامطبوع دیگر نفسگیر شده است.

دی‌ماه سال گذشته و حداقل 3 ‌بار در پاییز امسال بوی نامطبوع به مرکز و شمال تهران هم رسید و مثل بمب صدا کرد اما اهالی شورآباد می‌گویند تهرانی‌ها تحمل چند دقیقه بوی نامطبوع را نداشتند، در حالی که ما هر روز همین وضع را داریم. 

در فاصله یک کیلومتری آرادکوه شهرک امام حسن(ع) قرار دارد. برای اینکه از مشکلات ساکنان این منطقه سر در بیاورید، فقط کافی است چند دقیقه بوی بد را تحمل کنید. ساعت 15 انتشار بوی نامطبوع در اینجا آغاز می‌شود و کم‌کم بویی شبیه سوختگی کاغذ استشمام می‌شود. بوی نامطبوعی که در تهران شکل گرفت، اصلا شبیه بویی که هر روز در شورآباد متصاعد می‌شود نیست. بوی بد پایتخت در پاییز امسال مانند بوی فاضلاب بود اما بویی که در شورآباد احساس می‌شود، بوی سوختنی است که به مراتب غیرقابل تحمل‌تر است.

پیرمردی که 30 سال در اینجا ساکن است، می‌گوید: «هر روز بوی بد را تحمل می‌کنیم و بینی ما به این بو عادت کرده است اما از ساعت 17 دیگر نمی‌توان در خیابان راه رفت. شورآباد به شهر مردگان تبدیل می‌شود و همه به خانه‌های خود می‌روند. انگار زباله‌ها تا ساعت 5 بعد از ظهر به مجتمع آرادکوه منتقل می‌شوند و از این ساعت به بعد می‌سوزند. بوی زباله‌ها را دیگر از آن ساعت به بعد نمی‌توان تحمل کرد».

او ادامه می‌دهد: «مسؤولان هر دفعه که اینجا می‌آیند، وعده می‌دهند که اقداماتی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی انجام می‌دهند. مسؤولان شهرداری تهران حتی قول داده‌اند برای انتقال آرادکوه اقدام کنند اما در عمل چیزی نمی‌بینیم».

شاید این پیرمرد نمی‌داند اما 5 ماه پیش روحانی دستور رسیدگی به بوی نامطبوع تهران و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) را داده است. 

17 مهر امسال حسن روحانی در جلسه هیات وزیران به شهرداری تهران و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط دستور داد نسبت به حل معضل بوی بد و نامطبوع اتوبان تهران- قم (حد فاصل فرودگاه امام تا مرقد مطهر امام) اقدام و گزارش آن را به دولت ارائه دهند. در همان روز وی نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مصرف پلاستیک و بازیافت پسماند و ساماندهی معضل پسماند بویژه در شهر تهران و شهرهای شمالی، دستورات ویژه‌ای صادر کرد. 23 روز بعد از این دستور بود که استاندار اعلام کرد می‌توانید در اتوبان تهران - قم و حدفاصل فرودگاه نفس عمیق بکشید، چون 2 تصفیه‌خانه در این اطراف افتتاح شد اما با وجود ادعای آقای استاندار بوی بد این منطقه رفع نشد. همچنین کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران چند روز بعد اعلام کرد: پیگیری دفن پسماندهای شهرداری تهران در کهریزک و فاضلاب شهرستان اسلامشهر و بهارستان در حال حاضر مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات برای کاهش بوی اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است. در حال حاضر ۲۸ کانون بو در این منطقه شناسایی شده و از سوی محیط‌زیست استان تهران اقدامات لازم و قانونی در راستای اصلاح فرآیندها یا جمع‌آوری کانون‌ها در حال انجام است و به‌ طور کلی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت به‌ شکل پراکنده برای برخی از این کانون‌ها مشهود است». با وجود ادعای سازمان محیط‌زیست تهران اما اهالی منطقه شورآباد می‌گویند به کانون بوی نامطبوع آرادکوه به هیچ عنوان در این چند ماه رسیدگی نشده و همچنان بوی بد در این منطقه وجود دارد.  یکی از کاسبان شورآباد به خبرنگار «وطن ‌امروز» می‌گوید: «نه‌تنها بوی بد اینجا کم نشده، بلکه در چند ماه اخیر افزایش هم پیدا کرده است. وقتی باران می‌بارد، بوی زباله‌ها در آرادکوه بدتر می‌شود. مسؤولان هر بار که به این منطقه می‌آیند فقط قول رسیدگی می‌دهند اما اتفاق خاصی نمی‌افتد و دیگر به این وعده‌ها عادت کرده‌ایم». 

مرتضی یکی دیگر از ساکنان این منطقه که آرایشگاه دارد، می‌گوید: «تا یکی دو ساعت دیگر (ساعت17) دیگر نمی‌توانی اینجا بایستی. ما برای مقابله با بوی بد آرادکوه به خانه می‌رویم و در و پنجره‌ها را می‌بندیم. کاسبی اصلا دیگر رونق ندارد و هر کس به اینجا بیاید با توجه به بوی بد و خلوتی کوچه‌ها، انگار به شهر ارواح آمده است. چیزی که بیشتر از اینها اهالی را اذیت می‌کند، وقتی است که میهمانی از شهری دیگر می‌آید؛ میزبان شورآبادی قطعا از چنین وضعی خجالت می‌کشد، چون بارها با سوالاتی مثل اینکه چرا از اینجا نمی‌روید؟ و چطور اینجا زندگی می‌کنید؟ مواجه می‌شود. با توجه به وضعیت بد اقتصادی اهالی شورآباد حتی فکرش را هم نمی‌توانند بکنند از اینجا به منطقه‌ای دیگر بروند، چون هیچ‌جا به ارزانی شورآباد نیست. شاید باورتان نشود در چند کیلومتری تهران می‌شود زمین و خانه‌ با قیمت متری یک میلیون و 500 هزار تومان خرید اما براحتی می‌توانید در شورآباد خانه بخرید با شرایط خیلی خوب. احمد 40 ساله می‌گوید: «تنها جایی که در تهران خانه ارزان شده، اینجاست. خانه و ملک در شورآباد بشدت با افت قیمت مواجه شده، چون خریداران با بوی بد این منطقه اصلا نمی‌توانند کنار بیایند. اصلا خرید و فروش ملک در اینجا خنده‌دار است و اگر خریداری پیدا شود، همه تعجب می‌کنند. رئیس‌جمهور دستور داده بود برای  بوی بد اتوبان تهران- قم فکری کنند اما چرا برای بوی بد جاده قدیم قم- تهران نباید اقدامی شود؟ چرا هنوز شهرداری اینجا مجوز ساخت و ساز می‌دهد؟ چرا مسؤولان شهرداری تهران  همیشه وعده می‌دهند اما کاری برای اینجا نمی‌کنند؟ چرا نمایندگان تهران هیچ وقت کاری برای اینجا نکرده‌اند؟»

اهالی شورآباد وقتی درباره بوی نامطبوع منطقه صحبت می‌کنند، بغض می‌کنند. آنها دیگر از توجه مسؤولان شهری ناامید شده‌اند؛ انگار دیگر امیدی نیست. در تابلوی مجتمع آرادکوه نوشته شده: مجتمع پردازش و دفع آرادکوه. حتی شهرداری تهران از درج کلمه زباله برای این مجتمع خودداری کرده است. با توجه به عملکرد شهرداری تهران در پایتخت و کم‌کاری مدیران فعلی شهری، اهالی شورآباد امیدی به حل مشکل ندارند و می‌گویند: قرار بوده آرادکوه از اینجا منتقل شود اما نه‌تنها هیچ اقدامی نشده، بلکه حجم زباله‌های منتقل شده افزایش یافته است. ما به اندازه زباله‌های انتقالی به آرادکوه وعده شنیده‌ایم اما در عمل چیزی ندیده‌ایم.

***

[کشف انبار تفکیک پسماندهای بیمارستانی در ساوه]

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه از کشف انبار غیرمجاز تفکیک پسماندهای بیمارستانی در این شهر خبر داد.

عظیم توسلی با اعلام این خبر اظهار کرد: این مرکز که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کرد با پیگیری ناظران و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شناسایی شد و پس از ورود به آن، با هماهنگی مرکز بهداشت و اداره نظارت بر اماکن عمومی شهرستان، حدود 9 تن زباله‌های بیمارستانی در آن کشف شد. وی تصریح کرد: زباله‌های مراکز درمانی و بهداشتی که بیشتر در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها تولید می‌شوند به علت آلوده بودن و همچنین زیان‌های ناشی از عدم مدیریت بهداشتی، باعث ازدیاد و اشاعه انواع بیماری‌های خطرناک و مسری شده و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست است. توسلی در ادامه به ایسنا،گفت: با توجه به آماده‌سازی محل انتقال ضایعات‌فروشان توسط شهرداری ساوه، انتقال تمام مراکز تفکیک زباله شهر به این مکان برای جلوگیری از اینگونه خطرات زیست‌محیطی امری ضروری است. وی افزود: این پرونده تخلف جهت طی مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار 29 بهمن 98، شماره: 2869

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
چرا مناطق مسکونی اونجا رو تخلیه نمیکنن این همه جا شهرداری باید زودتر اقدام کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین