پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
بامداد روز جمعه 23 اسفندماه ده ها پایگاه و مقر متعلق به حشدالشعبی، ارتش، پلیس و حتی فرودگاه غیرنظامی در دست احداث کربلاء هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی قرار گرفت
شعارسال:  بامداد روز جمعه 23 اسفندماه ده ها پایگاه و مقر متعلق به حشدالشعبی، ارتش، پلیس و حتی فرودگاه غیرنظامی در دست احداث کربلاء هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی قرار گرفت.

این حملات که به گفته آمریکا در پاسخ به حمله راکتی یک روز پیش به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد صورت گرفت، ده ها شهید و زخمی بر جای گذاشته است.
 
چهارشنبه شب گذشته از جنوب منطقه «الراشدیه» در حومه شهر بغداد چندین راکت به سمت پایگاه نظامی التاجی (محل استقرار نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش) در حومه شمالی پایتخت شلیک شد.
در جریان این حمله بیش از ۱۰ راکت کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد اصابت کرد که منجر به هلاکت ۲ تن از نظامیان تروریست آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی شد و حداقل ۱۲ تن دیگر نیز زخمی شدند.
 
براساس اخبار منتشر شده در رسانه های عراقی، حملات مشکوک چهارشنبه شب به پایگاه نظامی التاجی با یک خودرو که سکوی پرتاب راکت ها را حمل می کرده صورت گرفت و برخلاف ادعاهای آمریکایی ها، گروه های مقاومت مسئولیت حمله به این پایگاه را نپذیرفتند.
 
پایگاه نظامی التاجی در ۲۷ کیلومتری شمال بغداد و نزدیکی مرزهای جنوب استان صلاح الدین واقع شده و آمریکایی ها حضور خود را در این پایگاه، آموزش نظامیان عراقی عنوان کرده اند؛ منطقه التاجی دروازه شمالی برای ورود به شهر بغداد محسوب می شود و جاده راهبردی مرکز - شمال از حومه آن می گذرد.
اما ارتش عراق بامداد امروز جمعه درباره حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های الحشدالشعبی در چهار منطقه بیانیه صادر کرد.
 
این بیانیه آمده است: «ساعت 1:15 دقیقه بامداد روز جمعه آمریکا از طریق بمباران هوایی به پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی و گروه‌های ضربت و گردان نوزده ارتش تجاوز کرد».
 
فرماندهی عملیات مشترک عراق هم در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد این حمله علیه مناطقی در جرف الصخر، السعیدات، البهبهانی، تاسیسات الاشتر(همگی در شمال بغداد) و فرودگاه در دست احداث کربلا صورت گرفت.
 
بر اساس این بیانیه تجاوز آمریکا با شهادت سه نظامی و زخمی شدن 4 نفر دیگر از نیروهای کماندوی لشکر 19 ارتش عراق همراه بود که حال دو نفر از آنها وخیم است.

بر اساس بیانیه عملیات مشترک عراق از میان نیروهای هنگ اضطراری پلیس بابل هم دو نفر شهید و دو نفر دیگر مجروح شدند. این حمله همچنین با زخمی شدن پنج نیروی الحشد الشعبی همراه بود. یک کارگر غیرنظامی هم در حمله آمریکا به فرودگاه کربلا به شهادت رسید و همه زیرساخت‌های مقرهای مورد حمله نابود شد.
 
این دو بیانیه رسمی ارتش و ستاد عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق حجم و میزان خسارات و تلفات به جای مانده از حملات هوایی بامداد روز جمعه آمریکایی ها و ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش را بیان می دارد.

این واکنش سریع آمریکا به حمله راکتی یک روز پیش به پایگاه خود در التاجی دارای پیام ها و دلالت های مختلفی است.
 
نخست سرعت اقدام است. در پی کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی در حمله راکتی به شمال بغداد، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه و مقامات این کشور و حتی شخص ترامپ بلافاصله انگشت اتهام را به سوی آنچه نیروهای نیابتی ایران در عراق می خوانند دراز کردند.

این در حالی است که هیچکدام از گروه های مقاومت عراق و حشد الشعبی مسئولیت این حمله را نپذیرفتند اما کتائب حزب الله عراق که آمریکایی ها از آن به عنوان متهم ردیف اول این جریان نام می برد از هدف قرار گرفتن پایگاه ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا حمایت کرد و آن را ستود اما مسئولیت آن را متوجه خود ندانست.
 
سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق حمله آمریکا به مواضع الحشد را نیز در راستای تلاش‌های مذبوحانه آن برای ضربه به مقاومت مشروع ملت عراق در برابر حضور اشغالگران آمریکایی خواند.

«محمد محیی» در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «آمریکا در شامگاه چهارشنبه به محض اینکه به پایگاه التاجی حمله شد قبل از اینکه چیزی درباره آن ثابت شده یا تحقیقی درباره‌اش صورت گیرد اقدام به بمباران مواضعی در مرز کرد».
 
وی افزود: «طرف‌هایی هم که حمله به پایگاه التاجی را محکوم کردند، حمله آمریکایی‌ها به فرماندهان عراق نظیر ابومهدی المهندس را محکوم نکردند».
محیی تصریح کرد: «ما از ثبات عراق و امنیت آن حمایت می‌کنیم تا دولتی پایدار داشته باشیم که قادر به کار و ارائه خدمات باشد».
محیی با بیان اینکه تلاش‌ اشغالگران آمریکایی جدا کردن مقاومت از ملت عراق است، گفت: «آنها در این توطئه موفق نبوده و نخواهند بود».
 
او افزود: «آمریکا در تلاش است تا حضور خود را در عراق مستحکم کند و اطلاعاتی در مورد ساخت فرودگاه در عین الاسد و استقرار موشک‌های پاتریوت وجود دارد».
سخنگوی حزب الله گفت: «مقاومت عراق درباره تقویت حضور آمریکا در عراق هشدار می‌دهد و به هر شکل به مقابله با آن خواهد رفت».
 
سرعت اقدام آمریکا در واکنش به حملات و کشته شدن نظامیان خود در عراق در عین آنکه به گفته سخنگویان نظامی و سیاسی ایالات متحده حکایتگر عزم و آمادگی ارتش آمریکا برای دفاع و دفع تهدیدات از خود و همپیمانان اش است اما نشان می دهد که راه دیگری هم در مقابل ائتلاف نظامی غرب به رهبری آمریکا جزء دفاع در برابر ناامنی روزافزون پیرامون نیروهایش در عراق نمانده است و این یک یادآوری تلخ است که عاقبت کار چیزی جزء خروج از منطقه نیست.
 
همگان می دانند آمریکا بعد از نزدیک به دو دهه جنگ تمام عیار با پیشرفته ترین امکانات و تسلیحات بر ضد طالبان عاقبت مجبور به امضای توافق نامه صلح و خروج از افغانستان شده است. و این شرایط در عراق که ده ها گروه مقاومت و باورمند به خروج آمریکا براحتی قابل تکرار و در شرف انجام است.
 
به عبارت دیگر شاید آمریکا بیش از هر زمان دیگری از حضور خود در عراق احساس ناامنی کند و حملات پراکنده بر ضد منافعش برای او یادآور تلفات سنگین سالهای ابتدایی اشغال عراق باشد که همین کتائب حزب الله به اذعان خود مقامات آمریکایی نقش ویژه ای در جمع شدن حضور خیابانی و گسترده نظامیان آمریکایی از سطح شهرها و محدود شدن آن به زیست تحت پادگان ها و پایگاه های نظامی شده است.

همزمان آمریکا و نیروهای ائتلاف غربی تحت امر آن خود را از هر گونه عملیات فراگیر و تعیین کننده بر ضد گروه های مقاومت و حشدالشعبي ناتوان می بینند لذا سعی در انجان نوعی از عملیات های ترکیبی برای سنگین کردن هزینه فعالیت نیروهای مقاومت و حشد برای عراقی ها هستند تا موجب بدنامی و هزینه بر انگاشتن آنان نزد سیاستمداران و افکار عمومی عراق شود.

حمله به فرودگاه غیرنظامی در دست احداث کربلاء را باید از همین زاویه نگریست. این فرودگاه که توسط عتبه حسینی در دست احداث است در یک مزایده بین المللی توسط چند شرکت عراقی و خارجی در حال ساخت می باشد و اطلاعات کاملی از فرایند آن از همان ابتدای تصمیم به راه اندازی فرودگاه بین المللی کربلاء موجود است و حتی کارگاه های عمرانی احداث آن قابل رویت است و مسئله پنهانی از جهت نظامی ندارد.
 
از این رو روز جمعه عتبه حسینی در بیانیه ای از رسانه ها و فعالان خواست تا پوشش وضعیت بوجود آمده برای فرودگاه کربلاء و خسارت های ایجاد شده به همگان نشان دهند که آمریکایی ها به یک منطقه کاملا غیر نظامی و مدنی حمله کرده اند که در جریان آن یک کارگر ساختمانی جان باخت.
 
در واقع آمریکا علاوه هذف قراردادن نیروهای مسلح رسمی و قانونی کشور میزبان خود که با آن توافق نامه همکاری و شراکت نظامی استراتزیک دارد؛ یک منطقه شناخته شده غیرنظامی که با واسطه زیر نظر وکلای مرجعیت دینی اداره می شود را با موشک هدف قرار داد تا به زعم خود بفهماند که عدم مقابله با گروه های مقاومت و حشد توسط خود عراقی ها موجب ضربه یکپارچه به تمام عراقی ها خواهد شد.
 
لذا یکی از وزاری سابق حمل و نقل عراق خواستار شکایت رسمی دولت عراق از آمریکا بخاطر حمله به یک مقر غیرنظامی و جبران خسارت ها شد. بسیاری دیگر از شخصیت ها و فعالان مردمی نیز حمله به فرودگاه غیرنظامی کربلاء را که در میانه مسیر نجف به کربلاء و طریق یا حسین(علیه السلام) که معبر میلیون ها تن از شیعیان به پیاده روی های اربعین به سوی کربلاء است، محکوم کردند. گفته می شود کارگر جان باخته بر اثر حمله موشکی آمریکا یک کمک آشپز بوده است که در تأسیسات کارگاهی آنجا زندگی می کرده است.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری شیعه نیوز  ،تاریخ انتشار:   24  اسفند 1398،کدخبر: 219611 ،www.shia-news.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین