پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا درحالی در سفر به ریاض، از طرح واشنگتن برای پایان جنگ یمن رونمایی کرده که کمپانی‌های فروش سلاح در آمریکا هیچ مشتری بهتری از مقامات سعودی پیدا نمی‌کنند.
شعارسال: آمارها نشان می‌دهد که طی دو دهه گذشته همین کمپانی‌ها نزدیک 500 میلیارد دلار سلاح به رژیم کودک‌کش عربستان سعودی فروخته‌اند. این درحالی است که یک ماه پیش نیز دولت آمریکا قرارداد جدیدی را به مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برای فروش سلاح‌های جدید به عربستان امضاء کرد. قراردادی که اکنون با مخالفت نمایندگان مواجه شده است .

بعد از اعتراض گسترده سازمان‌های حقوق بشری نسبت به تجاوزات نظامیان سعودی به اماکن بهداشتی، آموزشی و مسکونی در یمن، 20 تن از نمایندگان کنگره آمریکا با نوشتن نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خواستار لغو قرارداد جدید فروش سلاح به عربستان شده‌اند. ممکن است طی روزهای آینده تعداد این نمایندگان بیشتر شود. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، وزارت خارجه آمریکا روز 19 مرداد یک میلیارد و 150 میلیون دلاری فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به ریاض را تائید کرد، قراردادی که شامل 153 تانک، مهمات، صدها مسلسل، و تجهیزات نظامی دیگر می‌شود. کنگره آمریکا 30 روز فرصت دارد تا این قرارداد را به تصویب برساند. پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی نوشت: کنگره کمپینی را برای عدم حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن راه‌اندازی کرده است. پیش از این گروه‌های حقوق بشری از کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا خواسته بودند فروش تسلیحات نظامی به عربستان را به دلیل حملات بی‌رحمانه این کشور به غیرنظامیان در یمن متوقف کنند. اعتراض‌ها علیه حملات عربستان سعودی به یمن بویژه پس از بمباران یک مدرسه و یک بیمارستان طی هفته‌های اخیرافزایش پیدا کرد .

* کمپانی‌ها تعیین‌کننده‌اند

روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: عربستان در دو دهه اخیر 500 میلیارد سلاح بویژه از آمریکا خریداری کرده است. این در حالی است که آمریکا بدون موافقت رژیم صهیونیستی به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس تسلیحات نمی‌فروشد. برخی منابع خاطرنشان کردند عربستان در سال گذشته بر هند پیشی گرفت و به اولین واردکننده سلاح و جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی تبدیل شد. واردات سلاح به عربستان طی سال‌های 2013 و 2014 میلادی جهش 54 درصدی داشته است. این میزان امسال نیز 52 درصد افزایش خواهد داشت .

گفته می‌شود عربستان و امارات در سال 2014 میلادی تقریبا 6/8 میلیارد دلار صرف هزینه‌های خرید تسلیحات کردند که این مبلغ از مبالغ اختصاص یافته از سوی تمامی کشورهای اروپای غربی در زمینه‌های دفاعی بیشتر است.

* اوباما چه مقدار سلاح به سعودی‌ها فروخته است؟

شرکت«آی اچ اس» در گزارش سالانه خود اعلام کرده که واردات سلاح از سوی عربستان سعودی در سال 2015 با 50 درصد افزایش نسبت به سال قبل به حدود 3/9 میلیارد دلار رسیده که این امر بر افزایش سطح فروش سلاح در بازار جهانی تاثیرگذار بوده است.

چندی پیش «بروس ریدل» رئیس سابق دفتر حوزه خاورنزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر مدیر بخش تحقیقات اطلاعاتی در اندیشکده بروکینگز است طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که «اوباما در هفت و نیم سالی که رئیس‌جمهور آمریکا بوده 111 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است.»

این تحلیلگر ارشد آمریکایی دلیل اصلی خریدهای تسلیحاتی نجومی آل‌سعود را هراس این کشور از قدرت فزاینده ایران دانسته و تاکید کرده«عربستان بشدت نگران افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران است؛ نفوذی که از عراق شروع شده و دامنه آن به افغانستان کشیده شده است.»

* رسوایی تاچر

رسوایی آمریکا و انگلیس در فروش تسلیحات به یک کشور کاملا ناقض حقوق غیرنظامیان در حالی است که روز سه‌شنبه نیز اسناد جدیدی در انگلستان منتشر شد که نشان می‌داد مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در عقد یکی از بزرگترین و جنجالی‌ترین قراردادهای تسلیحاتی کشور با عربستان سعودی دست داشته است. این اسناد به شرح جزئیات یک دیدار محرمانه بین تاچر و ملک فهد، پادشاه اسبق عربستان ‌پرداخته و می‌گوید بعد از این جلسه، قرارداد تسلیحاتی دو کشور به ارزش 42 میلیارد دلار امضاء شد که خشم فعالان صلح را به دنبال داشت.

این واقعیت‌ها نشان می‌دهد به‌رغم همه جنایاتی که عربستان سعودی در یمن و سایر نقاط جهان مرتکب شده و به‌رغم همه اعتراضاتی که می‌شود، دولتمردان غربی از آنجا که وامدار شرکت‌های فروش و تولید سلاح هستند سرانجام تسلیم شده و در مقابل دلارهای نفتی عربستان سرخم می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جام جم، صفحه 6 ، تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1395، شماره: - .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین