پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۷۱۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
اصغر سمیعی ظفرقندی گفت: در ایران بورس در زمان کرونا در حال ریزش است، ولی چون با بالا بودن نرخ تورم، سرعت پایین آمدن ارزش ریال نسبت به آن بیشتر شده، اینگونه نشان می‌دهد که بورس در حال تقویت است.
شعارسال:اصغر سمیعی ظفرقندی گفت: در ایران بورس در زمان کرونا در حال ریزش است، ولی چون با بالا بودن نرخ تورم، سرعت پایین آمدن ارزش ریال نسبت به آن بیشتر شده، اینگونه نشان می‌دهد که بورس در حال تقویت است.
 
 کرونا اقتصاد جهان را ملتهب کرده است به طوری که بسیاری از مشاغل در خطر هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۵ میلیون نفر از مردم آمریکا و اروپا برای ثبت نام بیمه بیکاری اقدام کرده اند. اما تاریخ اقتصاد جهانی راهکار های خوبی را برای دولت ها ارائه می کند.
 
در جریان رکودی که برای اروپا در سال ۱۹۳۰ اتفاق افتاد یا بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ اتفاقاتی رخ داد که شاید بتوان امروز با درس گرفتن از آنها بحران کرونا را پشت سر گذاشت. دولت های غربی برای حفظ کشور و فرار از فرو پاشی اقتصاد خود، هزینه های زیادی را متمحل شده اند؛ انتظار می رود بیماری کرونا وضعیت مشابهی را ایجاد کند.
 
اصغر سمیعی ظفرقندی، رئیس پیشین کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره اینکه کرونا چه آسیب هایی را بر اقتصادی جهانی می گذارد اظهار داشت: بیماری کرونا باعث کندی در اقتصاد شده و ضربه مهلکی را به اقتصاد همه کشورها زده است تا حدی که خیلی‌ها جهان پسا کرونا را جهانی متفاوت از دوره های مختلف تاریخی می‌دانند. عواملی مثل رکود، خطر ریزش شاخص های بورس و تغییر قیمت های جهانی مثل قیمت نفت البته بدون دخالت های سیاسی می تواند اقتصاد جهانی را برهم زند.
 
مردم ایران در مواجه با ویروس کرونا هوشمندانه عمل می کنند
 
این تحلیلگر همچنین با اشاره به تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران که نگران کننده خواهد بود، افزود: رفت و آمد جریانات سیاسی در ایران باعث شده تا مردم تجارب سختی را پشت سر بگذارند و به همین خاطر مشاهده می کنیم که برخلاف غرب فضای اجتماعی در جامعه متشنج نشده و مردم می توانند با ارامش اجتماعی ایجاد شده فضا را کنترل کنند.
 
سمیعی ظفرقندی همچنین گفت: عواملی مثل جنگ ۸ ساله، زلزله های گوناگون و سیل، مردم ایران را در بحران ها قوی کرده است. این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته ایران از دوست و دشمن صدمات و ضربات بسیار سهمگینی خورده که آثار آن همواره بر تن تاریخ این کشور باقی مانده است. اما سوالی که مطرح است بین بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آن است که برای اقتصاد ایران پس از بحران کرونا چه اتفاقی می افتد؟
 
حل مشکلات اقتصادی «اراده» می خواهد
 
وی درباره آسیب هایی که پس از مهار بیماری کرونا اقتصاد ایران را محدود می کند اظهار کرد: اقتصادی که مبتنی بر فروش نفت است و درآمد اصلی کشور بر اساس خام فروشی ها صورت می گیرد، با بحرانی مثل کرونا، آسیب های زیادی می بیند.
 
رئیس پیشین کانون صرافان در ادامه تأکید کرد: راهبرد های اقتصادی در سال های اخیر بر اساس اقتصاد مقاومتی و عواملی مثل تولید و درون گرایی طراحی شده است اما فعالیت های صورت گرفته در کشور با سیاست گذاری ها فاصله های زیادی دارد.
 
سمیعی با بیان اینکه عدم کارایی سیستم ضد فساد دستگاه های نظارتی این شرایط را بیش از پیش ملتهب می کند تصریح کرد: اختلاس ها، ربا، رشوه و رانت از عوامل مهم فساد آور در اقتصاد تلقی می شوند. بارها گفته‌ شده که اقتصاد کشور نیاز به جراحی دارد. مشکلات زیادی در اقتصاد  وجود دارد که جز با "اراده و جرات" رفع  نمی‌شود؛ از مهمترین آنها غیر هدفمند بودن پرداخت یارانه‌ها و مخصوصاً غیر واقعی و چند نرخی بودن نرخ ارز و همچنین با اضافه شدن بیماری کرونا همواره اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی قرار می گیرد.
 
پیش بینی ریزش شاخص بورس در ماه‌های نزدیک
 
این تحلیلگر بازار ارز راجع به افزایش شاخص قیمت‌ها در بورس علیرغم کاهش قیمت‌ها در بورس جهانی گفت: در ایران بورس از زمان کرونا در حال ریزش است، ولی چون با بالا بودن نرخ تورم، سرعت پایین آمدن ارزش ریال نسبت به آن بیشتر شده، اینگونه نشان می‌دهد که بورس در حال تقویت است.
 
بازار ارز با تشدید ویروس کرونا تغییری نمی‌کند/ بزرگترین ضربه کرونا به اشتغال است
 
سمیعی در مورد وضعیت بازار ارز با تشدید بیماری کرونا اظهار کرد: قیمت ارز به طور طبیعی باید بر اساس تفاضل نرخ بهره و تورم بین ایران و دیگر کشور هایی که در این حوزه فعالیت دارند، تعدیل شود، مگر اینکه سیاست گذاران در این خصوص تصمیم دیگری بگیرند و بخواهند با عرضه بیش از تقاضا قیمت های مصنوعی را حاکم کنند. البته این کار معمولا برای مدت طولانی جواب نمی دهد، ولی بازار ارز در صورتی که قیمت‌های واقعی و واحد در آن حاکم باشد و توسط بانک مرکزی مدیریت شود از نوسانات و تلاطمات مخرب در امان خواهد بود.
 
وی در پایان گفت: به نظر می رسد کرونا نمی تواند هزینه قابل توجهی را به اقتصاد ایران تحمیل کند،  بلکه هزینه اصلی توسط ایجاد تورم و خلق پول و بالا بودن نرخ بیکاری و نرخ بهره در بانک‌ها، برای اقتصاد کشور ایجاد می شود. بازار های قیمت از نرخ ارز تا قیمت مسکن و موارد دیگر، چندان  تحت تاثیر کرونا قرار نمی گیرند لذا انتظار می رود کشور از آرامش اقتصادی مطلوبی نسبت به دیگر کشورها برخوردار باشد.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ،تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت  1399،کدخبر: 1601179،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین