پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.
شعارسال:سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.
 
«آبتین حیدرزاده» اظهار کرد: بیماری فاسیولا به دلیل وجود سبزی‌های محلی ازجمله «چوچاق» و «خالی واش» و عادت مصرف مردم، یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است.
 
وی گفت: تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. این بیماری در ۲ مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلابه بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.
 
حیدرزاده ادامه داد: بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است و همچون بیماری کووید ۱۹ با عطسه و سرفه و سایر شیوه‌های انتقال، منتقل نمی‌شود، اما برای پیشگیری از بیماری فاسیولا، گیلانیان حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.
 
وی توضیح داد: نمی‌توان با شست‌وشو، بیماری فاسیولا را از سبزی‌های محلی به سبب تبدیل طولانی‌مدت متاسرکرهای فاسیولا به کرم از بین برد، زیرا این بیماری برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: «زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» از ۲ محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آنها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود.
 
حیدرزاده تصریح کرد: با توجه به بارش‌های کنونی ودر پی آنشیوع بالای فاسیولا، تأکید می‌شود مردم از مصرف سبزی‌های محلی در فراورده‌های مذکور حتی‌المقدور پرهیز کنند و یا ترجیحاً از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های خود که تنها با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است، مصرف داشته باشند.
 
حیدرزاده گفت: درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری  تحلیلی انتخاب  ،تاریخ انتشار:  17 اردیبهشت   1399،کدخبر:  547160،www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین