پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
الگوی کشت در گستره ایران بیش از آن‎که فنی باشد و معیارهای اقتصادی، زیست‎محیطی و اهداف راهبردی تکلیفی در آن لحاظ شود، نیازمند مجموعه‎ای از گزاره‎ها است که بدون لحاظ آن عملاً الگوی کشت تنها یک گزاره‎ در خلأ محسوب می‎شود و ارزش چندانی در سطح مزرعه نخواهد داشت و با گذشت زمان و عدم توانایی نهادهای متولی برای عملیاتی‎سازی آن، کارایی خود را از دست می‎دهد.

شعار سال: الگوی کشت کشور یکی از بزرگ‌ترین برنامه‎های تحول بخش کشاورزی در زیربخش زراعت بوده است که حداقل سابقه آن به بیش از 10 سال قبل برمی‌گردد. برابر گزارش، این مطالعه به کمک بخش‎های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و محوریت معاونت امور زراعت حدود 3 سال به طول انجامید تا شکل برنامه پیدا کند اما هنوز از این الگوی کشت در مقیاس ملی در سطح مزرعه شکل عملیاتی پیدا نکرده است که خود بازگوکننده وجود موانع و چالش‎هایی فراروی اجرای آن است. به‌راستی الگوی کشتی که هزاران ساعت کار تخصصی برای تدوین آن صرف شده است و میلیون‎ها تومان هزینه، چرا نباید عملیاتی شود؟ آیا موانع قبل از شروع به تدوین الگوی کشت مدنظر قرار نگرفته است؟ آیا واقعیات و همه محدودیت‎های بخش کشاورزی در سطح نهادی و مزرعه موردتوجه بوده است؟ آیا با توجه به تغییرات محیطی، اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی فنی و فناوری، الگوی کشت تدوین‌شده در چند سال قبل می‎تواند کاربرد داشته باشد؟ آیا چارچوب‎هایی مانند کشاورزی قراردادی در آن مدنظر قرارگرفته است؟ آیا تغییرات ترجیحات مصرف‎کنندگان در طول زمان در تدوین الگوی کشت مدنظر قرارگرفته است؟ و آیا تقاضای کشاورزان برای الگوی کشت جدید موردبررسی قرارگرفته است؟ این نوشتار به دنبال پاسخگویی به این سؤال‌ها نیست بلکه تلاش دارد به بعد دیگری از الگوی کشت که کمتر مدنظر قرار می‎گیرد توجه نماید.


الگوی کشت در گستره ایران بیش از آن‎که فنی باشد و معیارهای اقتصادی، زیست‎محیطی و اهداف راهبردی تکلیفی در آن لحاظ شود، نیازمند مجموعه‎ای از گزاره‎ها است که بدون لحاظ آن عملاً الگوی کشت تنها یک گزاره‎ در خلأ محسوب می‎شود و ارزش چندانی در سطح مزرعه نخواهد داشت و باگذشت زمان و عدم توانایی نهادهای متولی برای عملیاتی‎سازی آن، کارایی خود را از دست می‎دهد به‌ویژه در شرایطی که الگوی کشت به‌صورت دینامیک طراحی نشده باشد و قابلیت به‌روزرسانی با توجه به تغییرات به‌ویژه تغییرات اقتصادی و فناوری را نداشته باشد. این گزاره‎ها عبارت‌اند از:


 - عدم توجه به تغییر ذهنیت کشاورزان از الگوی کشت جدید
- نبود آمادگی ذهنی در سطح ستاد وزارت برای پشتیبانی عملیاتی در زمینه اجرای الگوی کشت
- نبود آمادگی ذهنی در نهادهای محلی نزدیک به کشاورزان برای پشتیبانی عملیاتی و مالی از پروژه الگوی کشت
-  عدم نهادسازی‎های لازم در طول دوره طراحی الگوی کشت
-  عدم جلب مشارکت کشاورزان در هر استان برای تدوین الگوی کشت در چارچوب اقدام جمعی
 - نبود خدمات پشتیبان بیمه‎ای و بازاری از الگوی کشت
- نبود پشتیبانی لازم برای ایجاد یک نظام مالی تشویقی برای اجرای الگوی کشت یا یک سیاست تشویقی تحریک‎کننده برای ایجاد تقاضا در سطح مزرعه برای الگوی کشت

امید این‌که این گزاره‎ها در تدوین الگوی کشت و بعد عملیاتی‎سازی آن مدنظر قرار گیرد اگر تاکنون مدنظر نبوده باشد.

محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین